Dragan Vještica: CONTROLLER KAO DVORSKA LUDA!
Dragan Vještica, Executive Director Business Operations DR. OETKER
Na jednom od controlling sastanaka prethodnih godina, pričali smo na temu dobrog controllera i koje su to njegove ključne osobine ili karakteristike. Kao rezultat brainstorminga jedne male grupe nastao je i ovaj crtež koji bi trebalo da dâ odgovor na gorepomenutu temu.
Ali, hajde da prvo navedemo ključne elemente ove skice. Controller je neko:
- ko je ekonomska savest cele kompanije,
- ko ume da se seti pravih ideja (kreira ih) u pravo vreme,
- ko je sparing (biznis) partner i ume da prima udarce zarad viših ciljeva,
- ko ume da kompleksne finansijske pokazatelje prikaže na način da i trogodišnje dete to razume,
- ko je svestan da koliko god da uloži truda, šampionske zasluge uvek idu velikim zverkama, menadžerima za koje radi,
- ko je, nažalost, spreman da radi dan i noć (kako bi i sedma verzija plana bila prezentovana u što kraćem vremenu, tj. sutra).
Znanje je osnov
Znanje je osnovni činilac, imenilac i brojilac. Nešto od čega se kreće, gde priča počinje i na čemu se kuća gradi. Pri pominjanju controllera ne postoji osoba koja odmah ne pomisli: „A, to je onaj fini, izuzetno inteligentni momak”. Očekivanja od ove pozicije su da on bude neko ko će biti na krmi broda ili u sigurnosnom kontrolnom tornju aerodroma, neko ko će usmeravati kompletnu kompaniju u sigurnu zonu profita. Takva osoba može da bude samo neko ko postavlja temelj od znanja.
Oštroumni klikeraši
Mišljenja sam da moždani sklop controllera zaista radi na višoj frekvenciji ili da je njegov moždani potencijal na višem procentu iskorišćenosti. Zaista, veliki broj kolega koje sam upoznao pravi su reprezenti ovog zanata: oštroumni, klikeraši ili Artu-Ditu, što bi neko rekao. U današnje vreme neverovatnog ubrzanja svega što ima veze s biznisom, ova karakteristika je veoma značajna. Vreme je novac, kaže stara floskula, ali ona je u našem dobu značajnija nego ikada.
I prijatelj, i brat, i sestra, i partner…
Očekivanja od controllera su da bude istinski partner. Za ovu rolu potrebno je zaista veoma dobro poznavanje materije ili samog poslovnog procesa koji je u fokusu. Nije neobično da se od controllera očekuje neki predlog koji je sama suština ili dotiče i najsitnije detalje poslovnog procesa. Najbolji način da dođemo do željenog nivoa jeste da provodimo dane u proizvodnji učeći o kapacitetima mašina, iskorišćenosti i efikasnosti, pakovanjima, škartu materijala i drugo ili da danima pripremamo strategiju za pregovore, istražujemo konkurenciju, smišljamo win-win situacije, „obećavamo kule i gradoveˮ samo da dođemo do planirane cene. Učenje je konstanta koja controlleru treba da je uvek broj jedan u ličnoj agendi.
Deset u pola s lukom
Nadam se da su mnogi doživeli situacije kada su danima radili na nekim analizama, pripremali se za sastanak i – na njemu poraz. Poraz – u smislu da je perfektno urađena analiza data nekom ko je pročitati ne ume. „Net working capital bi ipak morao da se… Šta network, kako si ono rekao? Ma brale, pusti to, koliko će meni porasti prodaja, pusti mrežu (networking) i internet!” Nije neobično, ali sve veći broj menadžera beleži samo dva KPI:
- uticaj na neto prodaju i
- uticaj na EBIT.
Sve ostalo je manje bitno. Imajući ovo na umu, veoma je važno da sve ono što želimo reći, pokušamo da prikažemo na način da je razumljivo našem sagovorniku koji pak nije po znanju ekonomije na našem nivou. Zato i jeste prava umetnost izvući ključne pokazatelje iz gomile cifara i napraviti OPO (one page only) izveštaj koji je u većini situacija dovoljan drugoj strani.
Kititi se tuđim perjem
Prezentacija pred bordom direktora; prezentuje on. Moja prezentacija „od a do š”. I slika, i grafikon, i tabela, i boja i svako ispisano slovo. Briljira. Generalni direktor ustaje i pruža mu ruku. Aplauz. Gorak ukus u ustima. Koliko sam kafa popio da bih sve to uradio…
Ovakvu situaciju je sigurno svako doživeo u svom controllerskom veku. Ne postoji veća nepravda nego kada se neko kiti tuđim perjem. Kako se boriti protiv toga? Ili prihvatiti ovu ulogu ili ući u takmičarsku trku zajedno sa svima njima. Nema nam druge.
Jutro jeee, jutro je, kad te …
Budget. Estimate. Month End. Investments. Currency forecast. Inovation calculations. Trade promotions. Costs overviews. Discounts. Material variances. PA allocations…
Rokovi. Ko zoru nije čekao, kao da je još uvek brucoš u ovom poslu.
Praporci dvorske lude
I na kraju, jedan detalj sa slike mi je izuzetno važan. To su praporci dvorske lude koji simbolizuju jednu važnu osobinu tih ljudi u ondašnjem vremenu. A to je da su bili jedini koji su mogli caru ili kralju da kažu pravu istinu. Poput njih, osnovni zadatak controllera je da kreiraju podatke koji su u prvom redu tačni i precizni, ali i koji pomažu da istina bude uvek u zelenoj boji.
Autor
Bojan Šćepanović
MCB Menadžment Centar Beograd
063 7004 518