Lucija Vesić: CONTROLLER ISTOVREMENO GLEDA KROZ TELESKOP I MIKROSKOP

Lucija Vesić, Head of controlling HENKEL SERBIA & BOSNIA AND HERZEGOVINA
Kada se govori o razvoju controllera, vodeća metafora je i dalje – prelazak s vlasnika podataka na biznis partnera. Controlleri imaju novu ulogu u svojim organizacijama, njihova odgovornost je mnogo šira od sastavljanja mesečnih izveštaja, budžetiranja, evidencije troškova, analize devijacija i drugo.
Kako se menja(o) posao controllera u HENKELU
Kada sam počela svoju karijeru u finansijskom controllingu Henkel Srbije, moji glavni zadaci su bili da osiguram da su podaci koje menadžment traži tačni, konzistentni i ažurirani. Nivo interakcije s menadžerima je bio jako nizak. Sledeći nivo u razvoju moje pozicije controllera bio je obezbeđivanje uspešne menadžerske podrške za biznis metode koje se koriste. To je takozvana faza navigatora.
Važan preduslov za pružanje podrške menadžmentu je da controlleri sarađuju s menadžerima na ravnopravnom nivou. Kao naredna faza razvoja, prošle godine usledila je dodatna odgovornost: postala sam i biznis controller za diviziju deterdženata Henkel Rumunije i Henkel Bugarske. Ova uloga mi omogućava mnogo intenzivniju saradnju s njihovim generalnim menadžerom na širokom spektru tema.
Biznis controlling preuzima odgovornost za gotovo sve tokove informacija u poslovnom menadžmentu, i to ne samo u smislu prikupljanja, kanalisanja i prenošenja postojećih informacija donosiocima odluka. Kao biznis controller, tragam za svim relevantnim eksternim i internim informacijama koje mogu pomoći u donošenju adekvatnih odluka. Posrednik sam između biznisa i ostalih organizacionih odeljenja u kompaniji.
U knjizi The Power of Positive Leadership Džona Gordona, pročitala sam da je liderima potreban teleskop i mikroskop kako bi stvorili i podelili pozitivnu viziju. Ja bih ovaj koncept primenila i na biznis controlling.
Teleskop nam je potreban kako bismo gledali u budućnost, van kratkoročnih ciljeva i planova. To je teren strateškog razmišljanja, područje razumevanja kako će se svet menjati. Upotreba teleskopa nam omogućava skeniranje i prepoznavanje kako pretnji tako i mogućnosti u cilju upravljanja biznisom ili organizacijom na siguran i stabilan način.
S druge strane, biznis partneru je potreban i mikroskop radi posmatranja i razumevanja sitnijih elemenata organizacije, analize brojeva i rezultata.
Međutim, treba naglasiti da, i pored široke slike koju vidimo kroz teleskop i njenih sitnih detalja vidljivih putem mikroskopa, neophodno je imati veštinu prezentovanja rezultata i vizije na pravi način kako bismo bili uspešni biznis partneri.
Plan za budućnost
U narednim godinama, controlleri će se suočiti sa znatnim brojem izazova koji proizilaze iz digitalizacije. Naši zadaci, alat i način razmišljanja moraju se prilagoditi novim parametrima. Procesi moraju postati efikasniji, bolje integrisani i brzi, ukratko – agilniji. Upravljanje podacima je važnije nego ikada. Preduslov za korišćenje digitalnih podataka jeste tačnost matičnih podataka. Ukoliko to nije slučaj, onda nikakav fensi alat ni digitalne vizualizacije neće imati svrhu ni vrednost.
Kao biznis partner, controller mora podržati eventualnu digitalizaciju kompanije uz konstruktivnu kritiku. Digitalizacija predstavlja mnogo mogućnosti za poboljšanje prakse controllinga.
Međutim, brojne studije ukazuju na to da će se broj controllera u budućnosti drastično smanjiti. Standardizacija i automatizovana IT rešenja predstavljaju pretnju broju eksperata u controllingu u bliskoj budućnosti. Zadaci eksperata su sve više centralizovani u Shared Service centrima (SSC), koji pružaju optimizovanu efikasnost.
Henkel je svoj prvi Shared Service centar otvorio 2003. godine u Manili, na Filipinima. Do 2014. otvoreno je jos četiri: u Bratislavi, Meksiko Sitiju, Šangaju i Kairu. Osim pet internih SSC-a, poslujemo i sa Outsource Shared Service centrom u Indiji – Accenture u Bangaloru.
U mojoj kompaniji, izveštaji controllinga su centralizovani, standardizovani i kreirani pomoću BI alata. To lokalnim biznis controllerima oslobađa prostor za zadatke koji su više usmereni ka učestvovanju u strateškom menadžmentu.
Ne sme se, međutim, zaboraviti da je za uspešan biznis partnering ključan kvalitet rada eksperata. Naši partneri nisu samo menadžeri već i odeljenje operativnog controllinga u SSC-u u kome eksperti za nas obavljaju preliminarni posao. Jako je bitno podsticati duh saradnje i jednakog tretmana biznis partnera i controlling eksperta uprkos razlikama u napredovanju u karijeri.
Autor
Bojan Šćepanović
MCB Menadžment Centar Beograd
063 7004 518