Aleksandra Erceg: DA LI JE RADOZNALOST UBILA MAČKU
Aleksandra Erceg, Controlling and Risk Management Director TELENOR
Digitalizacija neminovno menja postojeće modele poslovanja. Nove tehnologije i inovacije značajno su pojačale apetite klijenata, zahtevi kupaca se brzo menjaju, dok se istovremeno sve više skraćuje životni ciklus proizvoda. U ovakvim uslovima, kada poslovno okruženje postaje ne samo dinamično već i izuzetno složeno, razvoj novih proizvoda i usluga je veoma zahtevan, a kompanije ulažu sve više novca kako bi izgradile i povećale konkurentsku prednost. Vlasnici kompanija danas, više nego ikada ranije, od menadžera očekuju da poslove vode efikasno, efektivno i da uloženi novac nije protraćen.
Uspeh menadžera u novom poslovnom okruženju zavisi od sposobnosti da brzo reaguju koristeći pouzdane i ka budućnosti orijentisane informacije. Menadžeri se zbog toga sve više okreću controllerima, koji za njih proveravaju i izdvajaju iz mnoštva prikupljenih podataka one informacije koje su upotrebljive i relevantne, čineći tako poslovne i finansijske rezultate strategija i procesa što transparentnijim.
CONTROLLER KAO BIZNIS PARTNER
Funkcija controllera je danas u procesu transformacije više nego ikada ranije. Controlleri su odavno prestali biti iza monitora, okruženi Excel tabelama i brojevima, puki čuvari rezultata. Njihova stručnost se više ne ogleda samo u pripremi izveštaja i podataka u skladu sa zahtevima i standardima, već i u mogućnosti da se brojevi i podaci povežu sa strategijom poslovanja. Controlleri današnjice moraju imati dublje razumevanje i biti u stanju da ispričaju priču o poslovanju.
Controller treba da bude proaktivan, sposoban da obezbedi uvid u različite segmente poslovanja, pametno koristeći raspoložive resurse. Treba da ide mnogo dalje od puke poslovne analize jer je najvažniji deo procesa pretvaranje brojeva u informacije važne za donošenje odluka.
„The future belongs to the curious. The ones who are not afraid to try it, explore it, poke at it, question it and turn it inside out.” Anonimni autor
Controller, kao biznis partner, kompaniju posmatra holistički, povezuje sve tačke sistema i tako uspeva da identifikuje sve rizike i mogućnosti. Da bi controlleri bili prepoznati u ovoj ulozi, moraju u potpunosti razumeti poslovanje kompanije, saosećati sa svojim saradnicima i pružati im dragocenu podršku. Controller današnjice dobro razume ključne pokretače poslovanja u kompaniji i u stanju je da pomogne menadžerima u donošenju pravih odluka. Njegovo postojanje u budućnosti zavisiće od današnjih lidera u finansijama, koji ne samo da moraju i sami da se transformišu već moraju osigurati transformaciju i ostatka tima. To nije izbor, to je potreba.
JEDNOG DANA ĆEŠ I TI DONOSITI ODLUKU!
U trenutku pisanja ovog teksta, postala sam deo controlling tima u jednoj od najdinamičnijih industrija – telekomunikacijama. Za jednog controllera koji se s controlling funkcijom upoznao i o njoj učio kroz prizmu bankarskog sektora, upoznavanje potpuno nove industrije i poslovnog modela svakako predstavlja veliki izazov, ali i ogromnu pokretačku snagu. Već je rečeno da je poslednjih godina sveprisutan trend da se uloga i funkcija controllinga ubrzano tranformišu.
U kompaniji Telenor, odavno je prepoznata potreba za unapređenjem sistema controllinga i za razvijanjem jednog novog profila controllera, koji će biti istinska podrška i partner biznisu u ostvarivanju strateških ciljeva. Pred controlling je stavljen izazov da ide u korak s inovacijama i razvojem, koji predstavljaju okosnicu kompanijske vizije.
Controlling je u Telenoru organizovan u okviru sektora Controlling i risk menadžment. Trenutno ga čini tim od 17 mladih, radoznalih i talentovanih ljudi, s velikim entuzijazmom i željom za sticanjem novih znanja. Zadaci koji su stavljeni pred ovaj sektor nameću potrebu da se u narednom periodu postavi još jasnija vizija i pravci za dalji razvoj controlling funkcije s fokusom na zajedničko razumevanje budućih ciljeva.
Veoma je važno ojačati poziciju i uticaj controllinga u kompaniji kako bi se obezbedila podrška za neophodne korake u razvoju. Kako su zahtevi sve veći, sposobnost controllera da uspešno balansiraju vremenom koje je potrebno za ispunjenje tih zahteva i vremenom neophodnim za sopstveni razvoj, nameće se kao preduslov za uspešnu transformaciju.
Čitav ovaj proces izneće tim. Stoga je neophodno unaprediti veštine i kompetencije svih njegovih članova kako bi se, uz primenu novih tehnologija i alata, osposobili za uspeh i, kroz partnerski odnos s biznisom, stvorili novu vrednost za kompaniju.
RADOZNALOST JE UBILA MAČKU, ALI JE I STVORILA DOBROG CONTROLLERA!
Za menadžere u controllingu i za CFO funkciju, sve je veći izazov da stvore efikasne biznis partnere u okviru svojih timova, s kompetencijama koje su izvan tradicionalnih veština u oblasti finansija i računovodstva.
Zahtevi poslovanja danas postavljaju pred controlling izazov za usvajanje novog seta veština i kompetencija kao što su ubedljiva komunikacija, pregovaračke sposobnosti, empatija, spremnost na izazove, radoznalost, stalno učenje i strast prema poslu. Zajedno sa svojim biznis partnerima, controlleri na taj način stvaraju novu poslovnu vrednost u kompanijama.
Svakako, postoji mnogo potencijala za dalji rast. Controlling, u svojoj transformaciji u biznis partnera, postaje znatno šira oblast, zanimljivija nego ikada do sad.
Autor
Bojan Šćepanović
MCB Menadžment Centar Beograd
063 7004 518