Najvažniji most sa sagovornikom je upravo ovaj!
Komunikacioni model
Albert Mehrabian
7% izgovorene reči + 38% intonacija + 55% izraz lica (govor tela) = ukupan broj koji pokazuje koliko se sagovornik dopada osobi.
Jednačina ima upotrebu kada su obe strane u komunikaciji upoznate sa sadržajem i kada postoji neslaganje između verbalne i neverbalne komunikacije.
Ko je odgovoran za uspeh komunikacije?
Ponašanje je rezultat unutrašnjih misaonih i emocionalnih procesa. Svako ponašanje je komunikacija. Kada govorimo, ali i kada ćutimo, mi komuniciramo. Praktično mi ne možemo da ne komuniciramo. Bez obzira na nameru, mi smo odgovorni da prenesemo poruku do slušaoca na pravi način.
Slušalac nema odgovornost da primi poruku onako kako smo mi želeli.
Ukoliko prijatelju kažete da vam se dopada njegova košulja i on se na to uvredi… Da li je to kompliment ili uvreda?
Reakcija sagovornika daje značenje komunikaciji.
Kako se kreira most poverenja sa sagovornikom?
Usaglašavanje sa sagovornikom
Usaglašenost je stanje nevidljive povezanosti između dvoje ili više ljudi. Osobe koje vladaju veštinom brzog uspostavljanja usaglašenosti sa različitim ljudima imaju sposobnost da se prilagode različitim sagovornicima.
Ljudi vole one ljude koji su im slični.
Vrhunski komunikatori posebnu pažnju poklanjaju momentu uspostavljanja poverenja i usaglašenosti sa sagovornikom.
Brojna istraživanja su pokazala da se odluka o tome da li se nekome dopadate ili ne najčešće donosi u prvom minutu poznanstva. Ako u prvom minutu ne uspostavite „most poverenja“ sa sagovornikom, najčešće vam dodatnih sat-dva ne znače ništa.
Elementi mosta poverenja
- Reči
Kada prepoznamo sagovornikove dominantne reči ili dominantni reprezentativni sistem, možemo mu se obratiti tako da nas čuje, vidi ili oseti na njemu najprihvatljiviji način.
- Neverbalna komunikacija
Preuzimanjem sličnih pokreta tela kao naš sagovornik šaljemo podsvesnu poruku da mi jesmo isti. Vodite računa da pokreti ne budu nagli i upadljivi jer se ovde radi o finom podešavanju i uklapanju. Ukoliko sagovornik svesno primeti da ga kopirate, možete u potpunosti razbiti usaglašenost.
- Način govora
Možemo „kopirati“ način na koji sagovornik govori (jačinu, ritam i boju glasa), kao i specifične reči koje koristi. Treba izbegavati preuzimanje akcenata, naročito ako se radi o drastičnim razlikama.
- Ritam disanja
Ovo je verovatno najefikasniji način za uspostavljanje usaglašenosti, i to iz više razloga:
Veoma je suptilan i skoro da je nemoguće da svesno bude prepoznat.
Uz preuzimanje ritma disanja, veoma lako možemo preuzeti i osećanja koja sagovornik ima u vezi sa temom. Direktna posledica preuzimanja osećanja je promena fiziologije.
- Iskustvo, interesovanja, strategije, stavovi
Slaganje u ovim oblastima je najčešći način za sklapanje prijateljstva, a prijateljstvo bez poverenja je nemoguće.
Autor
Bojan Šćepanović
MCB Menadžment Centar Beograd
063 7004 518