- Finansijski Snowboard - http://www.mcb.rs/blog -

KAKO IZGLEDA CONTROLLING U MOJOJ KOMPANIJI?

1623_50.CFO & Controlling klub

CFO & Controlling klub je 20. decembra proslavio jubilarni 50. sastanak! Sastanak je tradicionalno održan u beogradskom hotelu Crowne Plaza, a prisustvovalo mu je desetine vodećih lica iz oblasti finansija i controllinga Srbije i regiona. Tema jubilarnog sastanka bila je ,,Kako izgleda controlling u mojoj kompaniji?“. Moderator panela je bio Bojan Šćepanović, predsednik CFO & Controlling kluba i direktor Menadžment Centra Beograd, a ovaj put panelisti su bile tri pripadnice lepšeg pola:

Panelistkinje dolaze iz različitih branši – informacione tehnologije (COMTRADE), nekretnine i distribucija (MPC HOLDING) i proizvodnja kafe (STRAUSS ADRIATIC). Stoga, finansijske cifre, procesi, pa i sam proces controllinga se značajno razlikuju. Ako pričamo u brojkama – COMTRADE zapošljava 8 controllera, MPC HOLDING i STRAUSS ADRIATIC imaju po 4 controllera. MPC HOLDING ima jednog controllera za logistiku i jednog sales controllera, koji se bavi rabatima. STRAUSS ADRIATIC u sektoru controllinga ima dve osobe zadužene za izveštavanje i analizu, jednu zaduženu za kredit kontrolu i jednu osobu koja se bavi politikom zaštite konkurencije (compliance).

U COMTRADE-u je, prema Tamarinim rečima, većina usluga personalizovana za klijenta i firma je veoma projektno orijentisana. Sa druge strane, kako navode Katarina i Verica, MPC HOLDING i STRAUSS ADRIATIC posluju sa mnoštvom klijenata i imaju veliki broj manjih izlaznih faktura. Zato MPC HOLDING i STRAUSS ADRIATIC stavljaju akcenat na sales controlling, jer imaju mnoštvo pozicija u okviru rabata i davanja. Jedna od značajnih pozicija su i akcize na kafu i cigarete, koje čine i do 15% od neto prodaje.

Tamara je istakla kako njena kompanija radi na unapređenju controllinga kroz implementaciju Power BI alata, kako bi stvorili brže i ,,lepše“ izveštaje. Verica takođe naglašava evoluciju Power BI alata u okviru STRAUSS ADRIATICA. Međutim, ona pristupa ovim alatima sa kritičkim stavom, jer smatra da korišćenje više od jednog alata ne stvara dodatnu vrednost, već navodi da akcenat treba biti na razumevanju biznisa. Katarina se slaže po pitanju značaja poznavanja biznisa i navodi odlazak u magacin kao bitnu promenu koju je počela da sprovodi u firmi, jer time pomaže controllerima da vide ulaz i izlaz zaliha, i bolje razumeju grupe i podgrupe proizvoda.

Ako pričamo o kompetencijama controllera, Tamara smatra da controller treba dobro da poznaje računovodstvo i IFRS, da ima jake analitičke veštine, vešto koristi Excel, kao i da zna da analizira i prezentuje izveštaje. Katarina dodaje da controller treba da ima stav, dok Verica smatra da je bitno da controller zna kako da sarađuje sa različitim osobama, ima strast i vidi širu sliku.

U COMTRADE-u controlleri se sastaju sa menadžmentom na mesečnom nivou. U MPC HOLDING-u su sastanci svakodnevni i na njima je fokus uglavnom na troškovima, a ne prihodima. U STRAUSS ADRIATIC-u je odnos razvijen do te mere da CEO ne vodi nijedan sastanak bez prisustva controllera, dok reporting i analiza provode dosta vremena sa srednjim menadžmentom.

Grupi izveštaje prvo šalju 4. radnog dana u STRAUSS ADRIATIC-u, a potom 5. radnog dana u COMTRADE-u. MPC HOLDING šalje izveštaj kad zatvori mesec. Ni u jednoj kompaniji controlleri se ne bave strateškim planiranjem, već samo operativnim. Naše panelistkinje ocenjuju ekonomsko stanje u Srbiji ocenom 2 i smatraju da je glavni problem odlazak ljudi iz države i niska kupovna moć.