Tri priče o poverenju
s
Krajem marta je Milan Petrović, predsednik Srpske asocijacije menadžera (SAM), održao veoma zanimljivo predavanje mladim menadžerima (SAMPLE), u okviru programa u kojem seniori iznose detalje iz svoje bogate profesionalne biografije. Taj program se realizuje već izvesno vreme, sa idejom da mlade generacije uče na iskustvima uspešnih seniora. I, zaista, iz iskustva vrsnih menadžera, kakav je i Milan Petrović, može se dosta naučiti. Tako je Petrović ispričao i jedan nesvakidašnji detalj koji je važan i za biznis i za život, a odnosi se na poverenje.
s
PRVA PRIČA
s
s
Dakle, dok je pre nekoliko godina Petrović radio u Švajcarskoj, kao internacionalni direktor kompanije Zepter, realizovali su projekat nove mašine za kafu u koji su bili uključeni nemački proizvođac i švajcarski naručilac mašine. Rad na mašini je potrajao, pa je došlo i do većih kursnih razlika na relaciji evro – švajcarski franak, te je tako proizvođač mašine izgubio oko milion evra na valutnim razlikama. Kod finalnih razgovora sa kupcem mašine, proizvođač je to i rekao, u stilu: “Sve je prošlo OK, ali znate, mi smo na gubitku oko milion evra zbog jačanja franka tokom ovog perioda. Ali, dogovor je dogovor, mi ćemo snositi te troškove.” “Ne, nikako”, odgovorio je kupac mašine. “Mi ćemo pokriti te troškove, jer ne želimo da imamo nezadovoljnog dobavljača. Mi želimo da budemo sigurni u kvalitet svakog pojedinačnog dela iz kojeg se sastoji ta mašina i želimo zadovoljnog dobavljača …” Prenoseći ovo iskustvo, Petrović je taj gest nazvao “poverenjem od milion evra” i naglasio da se upravo tako grade dobri partnerski odnosi i sigurnost u poslu koja, u suštini, nema cenu.
s
DRUGA PRIČA
y
y
Značaj poverenja naglasio je i slavni ekonomista nobelovac Džozef Štiglic koji je u Beogradu boravio u decembru 2008. godine. Kako je tada rekao u intervjuu, a i bezbroj puta o tome pisao u svojim autorskim tekstovima, “sadašnja finansijska kriza izvire iz katastrofalnog sloma poverenja. Banke su sklapale velike ugovore između sebe u vezi sa odobravanjem pozajmica. Izmišljane su složene transakcije da bi se uklonio rizik i prikrilo klizanje vrednosti aktive. U toj igri postoje dobitnici i gubitnici. To nije igra na sve ili ništa, već samo igra na ništa. Tržište se iznenada ruši i svi gube. Finansijska tržišta počivaju na poverenju, a poverenje je poljuljano”, rekao je tada Štiglic.
s
TREĆA PRIČA
x
x
I još jedna, veoma značajna priča o poverenju dogodila se 1994. godine, u vreme obuzdavanja hiperinflacije u tadašnjoj Jugoslaviji, koja je dostizala mesečni nivo od oko 314 miliona odsto! Tada sam razgovarala sa dr Dragoslavom Avramovićem koji je kreirao program za zaustavljanje hiperinfiacije i pokretanje privredog rasta. Kada sam ga pitala kako očekuje da će startovati novi dinar koji je osmislio, rekao je da je, sve, zapravo, u poverenju i time jednostavno formulisao svoj ekonomski kredo. Ako ljudi budu verovali u novi dinar, on će opstati – smatrao je “superdeka” i istinski verovao u valutu kojoj je vratio život.
Očigledno je da formulacija ,”sve je u poverenju” nikada ne gubi na značaju. Važi i danas, a pogotovo je aktuelna u vreme izbora, kada se obećava da će biti više investicija, više radnih mesta, povećanja plata i penzija, bolji život. Kako verovati u predizborna obećanja, kad je jasno da je srpska ekonomija još daleko od blagostanja?! Od 2000. godine, ovo su u Srbiji šesti parlamentarni izbori i valjda su građani do sada naučili sve o poverenju. Ako nisu, svi ćemo i dalje plaćati visoku cenu. Prema toj ceni, ono “poverenje od milion evra” je prava sitnica.
Izovr: Instore
Autor
Gost