Motivacija zaposlenih kao bitna komponenta uspešnog poslovanja
Teorija hijerarhije potreba
Abraham Maslow je postavio teoriju motivacije još 1943. Njegova teorija se zove „Teorija hijerarhije potreba“.
Maslow deli potrebe ljudi u 5 kategorija:
Prve dve potrebe su nižeg reda, a druge tri su potrebe višeg reda. Ako postoji deficit potreba na nižem nivou, potrebno je zadovoljiti taj deficit (motivisati). Kada se zadovolje potreba nižeg reda, onda se može ići na zadovoljenje potreba višeg reda.
Ova teorija se pokazala dosta primenljiva kod radnika koji imaju niža primanja.
Teorija nagrađivanja
Burrhus Skinner je opisao motivaciju kao rezultat nagrađivanja kojima se podstiče odgovarajuće ponašanje. Ponašanje predstavlja odgovor na sredinu tj. na prethodno iskustvo u nagrađivanju.
Osnovni princip na kome počiva ova teorija je zakon efekta.
Nagrada povećava mogućnost ispoljavanja dobrog ponašanja.
Kazna umanjuje mogućnost ispoljavanja dobrog ponašanja.
Teorija postignuća
Cilj teorije postignuća je da objasni zašto su neki pojedinci više motivisani za postignućem u odnosu na druge.
Teorija je zasnovana na dva psihološka principa: motiv pojedinca da ostvari uspeh i motiv pojedinca da izbegne neuspeh. Prema ovom pristupu, ukoliko su unutrašnji motivi osobe za učestvovanjem i izazovom jači od njihovog straha od neuspeha, one će se uključiti u zahtevnije i izazovnije zadatke/aktivnosti. S druge strane, ukoliko je njihov strah od neuspeha jači od unutrašnjih motiva za uključivanjem, oni će izbegavati složene i rizične zadatke, a pribegavati poznatim i jednostavnijim stvarima.
Unutrašnja i spoljašnja motivacija
Istraživanje motivacije zasniva se na identifikovanju razloga zbog kojih individue troše lične resurse za ostvarivanje različitih ciljeva. Razlozi su različiti i menjaju se tokom vremena, ali se najčešće dele na spoljašnje i unutrašnje motivacione faktore.
Spošaljašnji faktori se sastoje iz želje za nagradom. Kako se individue razlikuju kada je u pitanju motivacija, kao i kada je u pitanju vrednost i važnost koju pridaju različitim nagradama, individualna percepcija određuje snagu motivacije spoljašnjih nagrada.
Unutrašnja motivacija, s druge strane, proizilazi iz emocionalnog iskustva.
Osnovna razlika između ove dve vrste motivacije jeste u poreklu motivacije, tj. u činjenici da je izvor spoljašnje motivacije van individue, dok je izvor unutrašnje u samoj osobi.
Autor
Bojan Šćepanović
MCB Menadžment Centar Beograd
063 7004 518