Tehnika za davanje informacija – Johari Window
„Svima nama su potrebi ljudi koji će nam dati povratnu informaciju. Tako se razvijamo“ – Bill Gates
Povratna informacija kao razvojni alat
- Namenjen je poboljšanju performansi
- Namenjen je rastu i razvoju
- Fokusiran na ponašanje
- Konkretan i potkrepljen detaljima
- Usmeren ka rešenju i fokusiran na budućnost
Povratna informacija u poslovnom kontekstu
U poslovnom kontekstu razlikujemo pet različitih načina davanja feedback-a koji su u opštoj upotrebi. Ovde su izložene, počevši od A-najmanje korisne, do E-najproduktivnije i jedine od pet koja promoviše učenja, rast i razvoj.
- „Vi ste beskorisni.”
- „Ovaj izveštaj je beskoristan.”
- „Ovaj izveštaj je bio jasan i sažet, ali izgled i izlaganje su bili preniskog kvaliteta za ciljanu grupu.“
- „Šta mislite o izveštaju?
- „Koja je osnovna namera Vašeg izveštaja?”, „Šta mislite, u kojoj se meri to postiže ovim izveštajem?“, „Koje tačke po Vašem mišljenju treba naglasiti?“, „Ko je po Vama ciljna grupa?” itd.
Zašto oblik feedback-a opisan u primeru E dramatično ubrzava učenje i poboljšava efikasnost?
Kako bi odgovorio na menadžerova pitanja u primeru E, zaposleni je prisiljen da se uključi. On mora dobro da razmisli pre nego što iznese odgovor. Dakle, OSVESTIĆE ono što mu možda do tada nije bilo najjasnije ili čega možda nije bio svestan. Kada osvestimo svoj jake strane kao i svoje mane dolazimo u situaciju da lakše procenjujemo sopstveni rad i time se više oslanjamo na sopstvene snage. Na taj način dolazimo u situaciju da preuzmemo više ODGOVORNOSTI.
Johari Window
Joseph Luft i Harrington Ingham su 50tih godina prošlog veka kreirali model za mapiranje svesnosti opisujući sebe i pitajući prijatelje i kolege da nas opišu.
Na ovaj način dobijamo četiri polja:
- Javno Ja. Predstavlja ono što mi znamo o sebi i što je istovremeno poznato drugima. Ovo je otvoreni, javni deo naše ličnosti.
- Slepa mrlja je ono što ne znamo o sebi, a ostalima je poznato. Ovo mogu biti jednostavne stvari, ali mogu uključivati i dubinsku strukturu.
- Privatno Ja. Šta osoba zna o sebi, a nepoznato je drugima. To je deo našeg unutrašnjeg, privatnog života.
- Nesvesno. U ovom delu su informacije koje su nepoznate nama, ali su takođe nepoznanica i za druge. To je dublji, nesvesni deo naše ličnosti.
Najviše razumevanja pri komunikaciji sa drugima je u A prozoru. Pitanje koje se nameće je kako da uvećamo svoj A prozori, svoje Javno Ja?
Razvoj osobe, pa samim tim i komunikacije, je najlakši ako se prozor A uvećava, a istovremeno se smanjuju prozori B i C na sledeći način:
B. Slepa mrlja se smanjuje sa feedbackom
C. Privatno Ja se smanjuje sa samo-otkrivanjem odnosno otvorenošću
Autor
Bojan Šćepanović
MCB Menadžment Centar Beograd
063 7004 518