NAPREDOVATI SVAKOG DANA U SVAKOM POGLEDU - Mladen Ranković (Quality system engineer), Eaton
Kaizen u slobodnom prevodu znači poboljšanje. Kada kompanija usvoji principe Kaizena, ona teži ka tome da svoje procese kontinuirano poboljšava, u kraćim ali značajnim pomacima. To znači da poboljšanja nisu jednokratna, nego znači da ćemo konstantno da preispitujemo naše procese sa ciljem da se pronađu prilike za poboljšanje.
KAI = ,,promena" ZEN = ,,na bolje"
U periodu nakon Drugog svetskog rata, pedesetih godina prošlog veka, Sjedinjene Američke Države poslale su svoje stručne konsultante i eksperte u ratom razrušeni Japan, kako bi im pomogli da podignu ekonomiju na noge sa posebnim osvrtom na industriju. Tada se po prvi put susrećemo sa terminom Kaizen. Termin Kaizen se sastoji od dve reči, koje u bukvalnom prevodu znače : KAI = „promena“ i ZEN = „na bolje“. U Japanu, Kaizen je način života. U radnom okruženju, počevši od generalnog direktora kompanije pa sve do pripravnika svi učestvuju u poboljšanjima. Ovakvom filozofijom, Japan je od zemlje koja je bila na rubu siromaštva, postala jedna od najsnažnijih industrijskih zemalja na svetu. Najbolja stvar u vezi sa Kaizenom, ali i razlog zašto svaka kompanija treba da ga usvoji, je to što se ne oslanja na skupa i robusna rešenja. Naprotiv, osnovni princip Kaizena je da se prave manja, trenutna poboljšanja u procesima i standardima radnog mesta. Ovakvim pristupom, nakon određenog perioda, poboljšanja se gomilaju i vode ka boljim radnim uslovima, većem stepenu bezbednosti, većoj efikasnosti i na kraju većem profitom. Takođe, u istom periodu dolazi do pojave TQM (Total Quality Management) koji u osnovi ima filozofiju da koristi sve svoje resurse kako bi kupcu isporučili visoko kvalitetne proizvode i usluge. TQM doživljava vrhunac svoje popularnosti 1980-ih i početkom 1990-ih godina, da bi nakon pojave Six Sigme krajem 1986. godine bio bačen u zaborav. Obe metodologije, ako se koriste pravilno, doprinose boljem proizvodu ili boljoj usluzi. Kako bismo razumeli obe metodologije, moramo prvo razumeti njihove filozofije.
Filozofiju Kaizena možemo podeliti u tri dela:
- Zaposleni se ohrabruju da prave greške
- Zaposleni se nagrađuju kada sami reše problem
- Zaposleni neprekidno traže način da poboljšaju proces