S&OP JE RECEPT ZA USPEH U SUPLLY CHAIN-U, Dejan Đorđević, Direktor lanca snabdevanja, Knjaz Miloš

          [caption id="" align="aligncenter" width="550"]Dejan Đorđević ,Direktor lanca snabdevanja KNJAZ MILOŠ Dejan Đorđević, Direktor lanca snabdevanja KNJAZ MILOŠ[/caption]

Dejan Đorđević je Direktor lanca snabdevanja u kompaniji Knjaz Miloš od februara 2017. Pre toga radio je na različitim menadžerskim pozicijama u Knjaz Milošu, odnosno u Peštanu.

Kada profesionalce u finansijama i controllingu pitate kakav je kurs idealan za poslovanje, misleći na odnos EUR/RSD ili USD/RSD, reći će vam: bilo koji, samo da je odnos fiksan duži vremenski period, odnosno da nema fluktuacije. Ako isto pitanje postavite celoj kompaniji, kakav bi plan prodaje, proizvodnje, zaliha želeli da imaju, pretpostavljate, odgovor je: fiksan, naravno na duži vremenski period.

 

Prvu želju je teorijski moguće ispuniti uz određene mere i pravila centralne banke jedne ekonomije, dok je drugu želju teško ispuniti čak i uz promenu državnih zakona (ako isključimo potpunu promenu društveno-ekonomskog uređenja, odnosno odnos komunističkog sistema i takozvanu dirigovanu ekonomiju). Ubrzanjem tehnološkog razvoja, posebno informacionog, kao i globalizacijom tržišta broj varijabli i impulsa koji dolaze iz eksternog okruženja kompanije eksponencijalno rastu. Tačno je da sada veliku količinu informacija možemo da pošaljemo u deliću sekunde, ali to znači da isto toliko možemo (moramo) i da primimo. Da li na sve ove informacije/impulse možemo da odgovorimo odmah ili bar da se pripremimo u srednjem/dugom roku kako bismo smanjili rizike ili iskoristili neke nove šanse koje su se stvorile? Da li je uopšte moguće i kako donositi prave odluke u pravo vreme i definisati strateške odrednice koje će obezbediti rast, razvoj kompanije, inovativnost, odnosno lidersku poziciju, uzimajući u obzir prethodno navedeno? Na kraju, da li je moguće da tražnja (prodaja,marketing...) i ponuda (proizvodnja, logistika, energetski resursi, kapaciteti dobavljača...) jedne kompanije konstantno budu u ravnoteži, obezbeđujući istovremeno top-performanse kompanije?

 

Težnja da tražnju (količina i miks) i ponudu dovedemo u ravnotežu u kratkom, srednjem i dugom roku, obezbeđujući istovremeno najbolje performasne kompanije, inovativnost, donošenje pravih odluka, kolaboraciju među svim sektorima, cross functional raspolaganje pravim informacijama u pravo vreme, je složen proces.

 

Šta je onda zapravo S&OP? To je proces koji obuhvata seriju sastanaka koji se ciklično održavaju na različitim nivoima prema unapred utvrđenom redosledu i šablonu, sa ciljem da se kroz generisanje precizno definisanih informacija (planova i pokazatelja performansi) obezbedi pravovremena i relevantna informacija za menadžment u cilju donošenja poslovnih odluka.

Knjaz1 copy

 

Kao svaki proces, i S&OP može da se prilagodi specifičnostima određene industrije i kompanije. To znači da vrste sastanaka, agenda, frekvencija i učesnici nisu fiksno definisani. Na prethodnom dijagramu je prikazan osnovni nivo. Razvijenost integralnog planiranja i odnos među nekim njegovim delovima takođe determiniše postavku i razvoj kompletnog procesa. Preporuka je da se upravo identifikuje zrelost S&OP (ili integralnog planiranja) u kompaniji, kako biste znali gde ste i gde želite da budete.

 

Koraci u implementaciji S&OP procesa su klasični projektni zadaci, s tim što posebna pažnja treba da se posveti takozvanim „mekim faktorima“. S&OP nije samo deo Supply Chaina, kako mnogi misle i shodno tome zauzimaju stav prilikom implementacije, već alat koji koristi čitava kompanija. U narednoj tabeli su koraci i preporuke u procesu implementacije S&OP.

Knjaz2

 

Korist od primene S&OP procesa možemo deskriptivno da opisujemo, možemo da merimo kvantitativne efekte i da prenosimo iskustva kompanija koje su već na naprednom nivou ili onih koje su ga tek primenile. Sumarno, posmatrajući performanse, korist od S&OP možemo da vidimo u narednim tabelama, kao i razliku u performansama u zavisnosti od stepena zrelosti S&OP procesa.

Knjaz3

 

Ako bi kolege iz controllinga bile maliciozne, a u mojoj kompanji to zaista nisu, i pitale koji su doprinisi i uloga controllinga u S&OP procesu, slobodno im prenesite da su oni jedini koji su neophodni tokom celog ciklusa, odnosno na svakom sastanku, jer njihova uloga kao biznis partnera i jeste da zajedno sa ostalim poslovnim funkcijama obezbede:

  • Efikasno upravljanje i kontrolu celokupnog biznisa
  • Razumevanje finansijskih implikacija donetih odluka i minimiziranje odstupanja od biznis plana
  • Bolje razumevanje tržišta i tržišnih mogućnosti
  • Menadžment rizikom
  • Disciplinu u planiranju

Knjaz4

Upravo je S&OP jedan od alata koji controllerima daje tu snagu.

Knjaz5

Tekst je preuzet iz Controlling magazina #12. Ceo magazin možete pročitati na ovom linku.