Redovnom kontrolom performansi radnje do bolje zarade
U ovom tekstu ćemo govoriti o osnovnim principima koje bi trebalo da poštujete ako želite da postignete da vaša radnja bude što je moguće privlačnija za kupce. Objasnićemo vam i na koji način da ih implementirate i kako da ih koristite u svakodnevnom radu. Značaj ovih principa je u tome da, kada imate veoma malo vremena, svoju prodavnicu prekontrolišete vrlo brzo prateći osnovne principe, a da pritom budete sigurni da niste predvideli nešto što može uticati na performanse vaše radnje i time umanjiti vašu zaradu.
U svakodnevnoj trci za profitom nemamo dovoljno vremena da se osvrnemo na naše poslovanje i identifikujemo jednostavne dnevne aktivnosti koje mogu doprineti uvećanju našeg profita. Koliko god da mislimo da smo ovladali veštinom nabavke i prodaje uvek postoji prostor za unapređenje. Proverite koji od osnovnih principa možete dodatno da poboljšate u vašoj trgovini i unapredite zadovoljstvo kupaca, a time i prodaju.
Šest osnovnih principaU svakoj prodavnici postoji 6 osnovnih principa koje bi trebalo poštovati. Pravi način implementacije tih principa doprinosi komercijalnom i privlačnom izgledu prodavnice. Ovi principi, takođe, doprinose i optimizaciji prodajne površine, a svi znamo koliko je to bitno u malim trgovinama. Vrlo je jednostavno: svako jutro uđite u svoju prodavnicu i prekontrolišite ove osnovne principe za svega 10 minuta. Tih osnovnih 6 principa su:
- Prezentacija
- Oznake
- Promocije (Akcije)
- Sigurnost
- Kvalitet proizvoda i
- Zaposleni.
U ovom tekstu ćemo govoriti o Prezentaciji i Oznakama, a u narednom ćete dobiti kompletan plan kontrole osnovnih principa.
Prezentacija proizvodaDobrabra prezentacija proizvoda ima za cilj do omogući kupcima da na dopadljiv I koordinisan način vide sve artikle u prodavnici. Ukoliko je vaša prodavnica samouslužnog tipa, dobra prezentacija proizvoda treba do omogući kupcima da se sami uslužuju i da jednostavno pronađu proizvode koji su im potrebni. Osim toga, dobra prezentacija proizvoda ima za cilj da kupac kupi i više robe nego što je planirao. Sećate se: kupac kupuje samo ono što može da vidi.
Pravila izlaganjaVeć smo govorili o pravilima izlaganja robe koja imaju za cilj dobru prezentaciju proizvoda i koja omogućovoju kupcu da 'vidi' sve artikle na polici:
- Vertikalno izlažemo artikle po grupi proizvoda. Kupac traži proizvode gledajući na policu sa leva no desno što mu omogućava jasan pregled celokupnog asortimana.
- Horizontolno izlažemo artikle po veličini. Kada kupac nađe grupu artikala koju traži, veličinu potrebnog pakovanja će tražiti pogledom od gore na dole.
- Grupe proizvoda izlažemo vertikalno prema principu 'dobar, bolji, najbolji. Na primer kada izlažemo kafu, izložićemo je vertikalno, tako što ćemo prvo da izložimo brend koji se slabije prodaje ili je najjeftiniji, pa zatim brend koji se osrednje prodaje ili je srednje ce novno pozicioniran i na kraju brend koji se najbolje prodaje ili je najskuplji.
Uz dobru prezentaciju se vezuje i korišćenje odgovarajuće opreme. Često od dobavljača možete da dobijete određene police za dodatno isticanje artikala. Osim toga, treba voditi računa da način izlaganja robe omogućava kupcu lako rukovanje artiklima. Da se ne dogodi ako uspe do dohvati toalet papir ili kuhinjski ubrus da mu se ceo papirni asortiman sruči na glavu. lma i nekih primera gde se ako uzmete, na primer, mlevenu crvenu papriku dogodi da se pola asortimana sa police izruči na pod.
Šta ako neki artikal trenutno nemate? U vezi sa prezentacijom proizvoda možemo da pomenemo i dostupnost artikala u vašoj prodavnici.- Ukoliko se dogodi da neki proizvod nemate trenutno, da li ćete to mesto ostaviti prazno ili ćete ga popuniti susednim artiklom koji je tu stajao?
Postoje prednosti kod oba pristupa. Ukoliko se odlučite da ostavite prazno mesto artikla koji trenutno nemate u vašoj prodavnici dajete kupcima informaciju da tog artikla trenutno nema, da nije trajno izbačen iz ponude vaše prodavnice. Osim toga vi nećete zaboraviti da ga nabavite, jer će vaš prazan prostor podsetiti na nedostatak nekog artikla. Takođe, kada ponovo nabavite artikal zaposleni će znati tačno mesto gde treba da ga izlože, a da očuvaju pravilno izlaganje robe u vašoj prodavnici.
OznakeOznake koje koristite u vašoj prodavnici moraju do pružaju sve potrebne informacije kupcima na način koji im je razumljiv. Neke od oznaka mogu da pomognu u prodaji proizvoda ili u privlačenju kupaca u vašu prodovnicu. Jedna od najpoznatijih oznaka koja se koristi u svim prodavnicama je cenovno označavanje proizvoda.
Generalno, oznake možemo da posmatramo kao unutrašnje i spoljašne. Spoljašne oznake su sve one informacije koje kupac vidi o vašoj prodavnici pre nego što uđe u nju. To, na primer, mogu da budu oznaka radnog vremena, načina plaćanja itd.
- Spoljašnje oznake
Ako se vaša prodavnica nalazi na nekom putu sa frekventnijim saobraćajem možete da razmislite da postavite znak pored puta koji će skrenuti pažnju na postojanje vaše prodavnice i time privući potencijalne kupce. Osim toga, možete da koristite određene oznake za promotivne aktivnosti u vašoj prodavnici kako bi privukli veći broj kupaca i slično.
- Unutrašnje oznake
Unutrašnje oznake možemo da posmatramo kao stalne i privremene. Stalne oznake mogu da budu, na primer, oznake kotegorija asortimana, kako bi kupac lakše pronašao grupu proizvoda koja mu je potrebna. Privremene oznake su vezane za artikle, kao što su na primer promotivne (akcijske) oznake.
Autor teksta je Biljana Mašić, rukovodilac za odnose sa trgovinama METRO C&C. Tekst je preuzet iz časopisa Progressive, uz odobrenje časopisa i Autora.