KOJA SU TO KLJUČNA OČEKIVANJA CEO I CFO OD SCD U VAŠIM KOMPANIJAMA?, Goran Popović, Brewery Manager, HEINEKEN
Koja su ključna očekivanja CEO i CFO od SCD u vašoj kompaniji? Napomena: CEO (Chief Executive Officer, generalni direktor), CFO (Chief Finance Officer, finansijski direktor), SCD (Supply Chain Director, direktor lanca snabdevanja).
Postoji mnoštvo pitanja za ulogu SCD:
- Da li Supply Chain ima vlasništvo nad integralnim procesima od dobavljača do kupca u kojima se stvara vrednost (value chain), uključujući i integralno planiranje (S&OP), ili je vlasnik samo dela ovog procesa?
- Da li su procesi povezani integralnom informacijom (ERP) ili funkcioniše po principu “Excel efendija” i e-mailova (“Pop đaku a đak crkvenjaku”)?
- Da li svi koji učestvuju u procesu budžetiranja i praćenja troškova razumeju sve procese (Walk the talk) pre nego što se postavi pitanje ušteda?
- Da li postoji analiza rizika i šema nepredviđenih slučajeva ili je cilj ušteda po bilo koju cenu na jednoj stavci P&L (bilansa uspeha), bez obzira na druge negativne promene u performansama sistema (i u bilansu stanja)?
- Da li se bavimo uštedama (Direct cost) ili optimizacijama (Total Cost of Ownership)?
Naravno, od lanca snabdevanja (SC) se očekuje da se najviše bavi optimizacijom troškov, ali je doprinos SC-a rastu prodaje mnogo značajniji. Oba procesa (troškovi i prodaja) bi trebalo da se obavljaju paralelno. Koliko je važan svaki pojedinačan trošak, toliko je važno i da li se prati procentualna promena cene koštanja (cost of revenue). U tom slučaju pojedinačan trošak može i da poraste, a da procentualna promena cost of revenue opadne. Tada je doprinos SC-a uspesima kompanije mnogo veći od pukog smanjenja pojedinačnih troškova u nabavci, proizvodnji i distribuciji. Bavljenje isključivo troškovima vodi kompaniju u “zatvorenu spiralu”. Čak i kada trošak bude nula, neko će morati samo da ugasi svetlo.
Moderan Supply Chain (Agile Demand Chain) je potpuno orjentisan ka dinamičkom okruženju i potrošačima, brzim promenama navika i želja potrošača, razvoju novih tehnologija i proizvoda uz minimalno korišćenje resursa. Neophodan je i dinamičan razvoj dobavljača u čitavom lancu. Mnoge inovacije mogu da iniciraju i sami dobavljači, i to u vidu novih materijala, novih tehnologija, “zelenih” tehnologija…
Pre nego što se definišu svi nosioci i mesta troška, ključno je razumevanje svih ovih aspekata. Vlasništvo nad integralnim procesima je najvažnije, a to podrazumeva i kompetence. Nije realno da svaki nosioc poslovne funkcije iz SC ima znanja iz finansija i controllinga, pa zato treba da postoji međusobna povezanost i podrška SC controllera i BPO (Business Process Ownera). BPO donosi odluku, ali neophodna je podrška kako bi on mogao da ostvari svoje ciljeve, koji su često suprostavljeni.
Neophodno je da se jasno definiše uloga, vlasništvo i mehanizmi odlučivanja u Supply Chainu, kako bi se izbeglo da se pod pritiskom smanjenja troškova pređe “crvena linija” i da se zbog malih kratkoročnih benefita izgube ključne komparativne prednosti.
I na kraju, jedna izreka: „Cut the cost not the corner“ (Ne kolji vola za kilo mesa).
Tekst je preuzet iz Controlling magazina #12. Ceo magazin možete pročitati na ovom linku.
Autor
Goran Popović