Kako je kraljica Elizabeta II proslavila svoj 90. rođendan
Kraljevski tron vredan je neverovatnih 58,4 milijarde funti i taj će iznos, navodno, i dalje rasti. Državna će kasa samo ove godine zahvaljujući kraljevskoj porodici biti punija za 1,1 milijardu funti. Kraljičin rođendan iskoristili su i mnogi brendovi.
g
g Engleska kraljica Elizabeta II jedno je od malobrojnih bića na svetu koje ima tu čast da njene rođendane s nestrpljenjem iščekuje nekoliko desetina miliona ljudi. Kraljica s najdužim stažem je svoju 90. godišnjicu postojanja na planetu Zemlji proslavila zajedno sa stanovnicima Ujedinjenog Kraljevstva, koji su dizali čaše u vis njoj u zdravlje. Gledano iz marketinškog i ekonomskog aspekta, država ima itekakvog razloga za slavlje, pa čak i obožavanje kraljice i njene plemenite porodice. Naime, prema proceni Brand Financea, državna kasa ove će godine, zahvaljujući kraljevskoj porodici, biti punija za 1,1 milijardu funti (uglavnom prihodi od turizma). Materijalna imovina (imanja, kraljevska kruna, dragulji itd.) procenjena je na 20,9 milijardi funti, a nematerijalna (dugoročan uticaj krune na celokupnu privredu) na 27,5 milijardi funti. Kraljevski tron je, dakle, vredan neverovatnih 58,4 milijarde funti, a taj će iznos navodno i dalje rasti.
Premda se i dalje u javnosti vode rasprave o tome treba li takav arhaični oblik vlasti uopšte postojati u 21. veku, svi se slažu da bi, s obzirom na nedvojbeno pozitivni ekonomski uticaj, slanje kraljice u penziju bio prilično rizičan, ako ne i katastrofalan, potez za Ujedinjeno Kraljevstvo. S obzirom na to da je svima koji imaju imalo veze s ekonomijom jasno da je Elizabeta II, zajedno sa svojom živopisnom porodicom, zlatna koka celog tržišta, proslavi njenog rođendana, naravno, pridružili su se i brendovi koji su se za pozornost javnosti nadmetali vrlo kreativnim rođendanskim čestitkama.
h
h Tako je, na primer, poznati lanac pizzeria Zizzi predstavio svoj prigodni jelovnik na komu je posebnu pozornost privlačila kraljevska Ma'amgharita. Food artisti su od pizze napravili pravo malo umetničko delo; kraljevski portret izrađen od kukuruza, parmezana i žute paprike, kao i kultnu zastavu Union Jack od crvenih papričica, crnih maslina i mozzarelle. Fotografiju pizze po drustvenim je mrežama podelilo na hiljade korisnika i na taj način Zizziju napravilo besplatnu reklamu.
s
Umetničke instalacije
g gKwik Fit takođe je igrao na kartu portretisanja Elizabete II. Britanski umetnik David Parfitt i inženjeri Stuart Packham, Dan Read i Pete Hunt punih su 280 sati izrađivali skulpturu od delova automobila koja je na kraju bila velika 3,5X2,5 m i teška 115 kilograma. Svoj su umetnički rad predstavili britanskoj javnosti na turneji kroz gradove, odnosno njihove Kwik Fit objekte.
g
f
Popularni brend cokolada Cadbury uposlio je svoje radnike koji su puna četiri dana izrađivali repliku Buckinghamske palate od čokolade. Ta jestiva konstrukcija, zajedno sa slatkim čuvarima palate, bila je teška skoro 60 kilograma i visoka 70 centimetara. Javnost je mogla videti na dan slavlja, i to u Cadbury Worldu, smjestenom u Birminghamu. No ovo nije prvi put da je Cadbury odao počast kraljevskoj porodici. Naime, i pre su se okušali u vajanju čokoladom te izradili portret malenog princa Georgea i princeze Charlotte.
s
Čestitke oglašivača
d d Burger King je u povodu kraljičina rođendana promenio ime u Burger Queen, a brendovi Starck i Unilever lansirali su ograničenu seriju proizvoda brendiranih u čast dugovečnoj kraljici.Kad je reč o društvenim mrežama, ne treba posebno naglašavati da su news feedovi i oglasivački profili bili preplavljeni kreativnim čestitkama. Kompanije poput BT-a, Googlea, Disneyja i BBC-a objavile su svoje dobre želje s pomoću hashtaga #HappyBirthdayYourMajesty, pa su se tako priključili grandioznoj pompi. Zapravo, svaki brend koji imalo drži do sebe, a posluje na bogatom britanskom tržistu, nije propustio priliku da se nakači na kraljevski brend koji je i dalje neverovatno snažan uprkos burnoj i turbulentnoj prošlosti. Autori iz AdWeeka uvereni su da bi brojni marketari mogli mnogo toga naučiti od kraljice Elizabete II koja, ako ništa drugo, zna dobro brendirati sebe i svoju porodicu. Brend kraljevske porodice se, svakako, veže uz tradiciju, ali vrlo uspešno prihvaća postulate modernog marketinga. Kako navodi AdWeek, najveca snaga kraljevskog brenda leži u njihovoj sposobnosti da ispričaju dobru pricu; priču o istoriji porodice, neraskidivim porodičnim vezama i ljubavi.
Ti sastojci dobitni su ne samo za Elizabetu II. i njezinu decu nego i za bilo koji drugi brend koji želi ostaviti dojam na potrošače. Na primer, Nike upravo na tim vrednostima gradi svoju popularnost; oni govore o herojstvu običnog, malog čoveka koji može ostvariti svoje snove, biti veći od života. Coca-Cola s druge strane pripoveda o sreći i svetu koji, ako mi tako želimo, može biti harmoničan i nevin.
s
Kraljicina transformacija
h hPriča o porodičnim vrednostima nije uvek bila posve idilična. Osamdesetih i devedesetih godina proslog veka odnos s omiljenom princezom Dajanom naneo je ozbiljnu štetu imidžu kraljevske porodice, koju je javnost počela percipirati kao hladnu, krutu, uštogljenu i okrutnu; kao potpunu suprotnost Dajani. Kraljica je mudro izašla iz karaktera kada je, makar za javnost, prihvatila svoju novu snahu Camillu, koja je, šuška se, bila najveca ljubav princa Charlesa (i dok je bio u braku). Taj je potez bio spasonosan za kraljevski brend koji je na taj način pokazao dozu ljudskosti, ali i ranjivosti ili, bolje rečeno, jednakosti s ostalim smrtnicima (prevare, tragedije, razvodi).
d
d
Stručnjaci za odnose s javnošću zaduženi za krunu pobrinuli su se da se javnosti svidi ljubavna prica mladog princa Williama i njegove odabranice iz naroda, princeze Kate, a nakon sto je par dobio decu, Elizabetu II nastavili su portretisati kao toplu prabaku, a ne više rigidnu kraljicu. Upravo su ta kraljičina prilagodba fleksibilnim, modernim vremenima, njeno omekšavanje i repozicioniranje brenda osigurali popularnost porodice i među mladom generacijom. Kako zaključuje AdWeek, nastave li igrati na kartu ljubavi, odanosti i, naravno, britanske tradicije - taj arhaični brend mogao bi biti jednako jak i u narednih 90 godina.
Izvor: Lider (april, 2016.)