“Controlling u petoj brzini”, Ilija Vujović, Finansijski direktor, Porsche SCG
Porsche grupa započela je sa radom u Srbiji 2004. godine, kao ogranak austrijske kompanije Porsche Holding sa sedištem u Salcburgu. Ova grupacija deo je VW grupacije, koja obuhvata niz automobilskih brendova: VW, Skoda, Audi, SEAT, Porsche, Bently, MAN, SCANIA, Ducati…
Porsche grupacija u Srbiji podeljena je na dva dela:
• automobilski, koji se bavi prodajom vozila, a čine ga Porsche SCG i Porsche Inter Auto S
• finansijski, koji se bavi finansiranjem vozila i menadžmentom voznog parka, a čine ga Porsche Leasing SCG, Porsche Mobility i Porsche Partner
Menadžment ove dve grupacije je razdvojen, jer se radi o različitim konceptima poslovanja. Automobilski deo grupacije u Srbiji, o kojem će biti reči, bavi se distribucijom nekoliko brendova:
• VW
• Audi
• SEAT
• Porsche
Takođe, ovaj deo se bavi i uvozom rezernih delova za iste brendove za teritoriju Srbije i Crne Gore.
U proteklih jedanaest godina mnogo toga se promenilo, kako na tržištu novih vozila tako i u samoj kompaniji Porsche, a promene nisu zaobišle ni sektor controllinga. Prelaskom u vlasništvo VW grupacije od januara 2011. godine, prešlo se sa trgovinski orijentisanog na proizvodno orijentisan Bilans uspeha. S obzirom na veoma različitu prirodu proizvodnje i zastupanja, prilagođavanje još traje.
Controlling tim ima troje zaposlenih. Oni su odgovorni finansijskom direktoru i bave se poslovima izveštavanja menadžmenta i centrale, analizom troškova i prihoda, izradom prognoza, kao i godišnjih budžeta. Za VW grupaciju mesečno se izrađuju Bilansi stanja i Bilans uspeha, što inače nije bio slučaj pre 2011. godine (u SAP su se unosili samo kvartalni izveštaji).
Rokovi za izveštavanje su izuzetno kratki. Izveštaji se šalju centrali u Beču do kraja drugog radnog dana, a komentari zajedno sa prognozom do 31.12, dostavljaju se do kraja šestog radnog dana. Mesečni Bilansi uspeha bazirani su na metodi troškova prodatih učinaka i varijabilnih troškova.
Od 2011. godine fokus rada polako se pomera sa izveštavanja na planiranje, prognozu i neto likvidnost, a controlling funkcija postaje sve više biznis partner menadžmentu.
Za proces budžetiranja koristi se top down pristup za veličinu tržišta, a onda bottom up za detaljnije planiranje do zadatih ciljeva. Budžetiranje se radi na preko pedeset mesta troška na mesečnom nivou. Podaci o očekivanoj prodaji i zaradi za narednu godinu na mesečnom nivou dolaze iz prodaje, a troškovi se generišu na osnovu detaljne analize tekućih troškova i očekivanih promena u narednom periodu. Analiza troškova i prihoda bazira se na poređenju aktuelnih rezultata sa rezultatima prethodnog perioda, kao i planovima, uzimajući u obzir veličinu odstupanja i promene na tržištu.
Glavni KPI-evi u Porscheu su:
• Servis – broj prodatih i prisutnih sati servisa, produktivnost i efikasnost osoblja servisa, obrt. Sve se prati u odnosu na prošlu godinu, plan, prognozu, ostale dilere, kao i rezultate u drugim Porsche zemljama.
• Prodaja – broj prodatih i isporučenih vozila, delova, kao i marže i troškovi po marki vozila, dileru i prodajnom savetniku. Sve se prati u odnosu na prošlu godinu, plan, prognozu, kao i rezultate u drugim Porsche zemljama.
• Neto likvidnost – sve važniji pokazatelj od prelaska u VW grupaciju.
Pošto imamo veleprodajnu i maloprodajnu kompaniju, postoje različite šeme Bilansa uspeha, što u značajnoj meri otežava posao controllera i konsolidovanje. Neki od izazova u controllingu su:
• Povećavanje preciznosti prognoze u prodaji vozila. Nova vozila su skupa roba, tako da je dobra prognoza od ključnog značaja u optimizaciji troškova.
• Racionalizacija broja izveštaja i njihova standardizacija uz zadržavanje postojeće fleksibilnosti.
• Prilagođavanje predefinisanih formi izveštaja krajnjim korisnicima.
• Unapređivanje procesa unosa i obrade podataka u predsisteme.
I na kraju, evo i malo zanimljivih podataka iz automobilskog biznisa:
• 6 kompanija ima VW grupacija u Srbiji
• 15 godina je prosečna starost vozila u Srbiji
• 300 zaposlenih ima Porsche grupacija u Srbiji
• 18.000 vozila prodato je u Srbiji 2014. godine
• 10.000.000 vozila prodala je VW grupacija
• 23.500.000 vozila je veličina kineskog tržišta
To bi bila priča o controllingu na Porsche način.
Autor teksta je Ilija Vujović, Finansijski direktor, Porsche SCG.
Tekst je preuzet iz Controlling magazina 03.
Autor
Ilija Vujović
Finansijski direktor
Porsche SCG
1 Komentar
Veoma sofisticiran tekst koji na najfiniji način podvlači način razdvajanja pojedinih upravljačkih funkcija, i nagoveštava najsavremeniji pristup u kreiranju informacione podrške za donošenje najtežih management odluka.
Gospodin Ilija je sa filigrantskom preciznošću predstavio jedan novi koncept ili zaokret u načinu bilansiranja koji primenjuje jedna od najvećih kompanija na svetu – VW.
Odličan tekst, i smatram da može biti od koristi senior manager-ima u njihovom strateškom promišljanju.
Dragan Ivanović