ANALIZA PRODAJNIH VARIJANSI, Nenad Trajkovski, Finansijski Controller OMYA
Tekst je preuzet iz Controlling magazina broj 15.
Koji su uzroci varijansi kod pada kontribucije?
Naša hipotetička kompanija FRUTICO proizvodi i prodaje tri kategorije proizvoda:
- premium 100% voćne sokove,
- voćne nektare s 50% voćnog sadržaja
- osvežavajuća bezalkoholna pića – OBP.
- Prvi razlog je nepovoljan miks prodaje u odnosu na plan. Pokretači porasta prodaje su bili low value-added kategorije voćni nektari i osvežavajuća bezalkoholna pića – kategorije s manjom kontribucijom po litru u odnosu na 100% voćne sokove.
- Drugi razlog su niže prodajne cene u odnosu na planske. Da bi podstakla veću zastupljenost na policama trgovaca, kompanija je trgovcima obećala dodatne rabate na postojeće cene. Davanje dodatnih rabata trgovcima nije bilo.
- Koliko je trebalo da zaradimo da su prodajni miks i prodajne cene bili u skladu s planom, uz ovaj rast prodatih količina?
- Koliki se udeo izgubljenog profita u odnosu na plan odnosi na neplanirano spuštanje cena, a koliki se udeo odnosi na miks prodaje u odnosu na planirani miks?