ZORICA TODOROVIĆ: MK GROUPZAPOSLENI SU NAJVEĆA VREDNOST

Internet, jedna od najvećih tekovina civilizacije, obrisao je granice kada je u pitanju tržište rada. S jedne strane, poslodavci imaju još šire tržište na kojem mogu tražiti profesionalce iz određenih oblasti koji će doneti nova znanja i ekspertize. S druge strane, i ljudi koji su na tržištu rada, ali i zaposleni u kompanijama podižu standarde i poslodavcima daju nove izazove.
Jedna velika globalna IT kompanija, koja je od nekoliko zaposlenih izrasla u sistem koji zapošljava nekoliko desetina hiljada ljudi, do početka ove godine je imala fleksibilnu radnu politiku. To znači da su zaposleni mogli da biraju kada i odakle će da rade. Na njima je bilo da ispunjavaju svoje obaveze i budu online i dostupni osam sati dnevno. Početkom godine, čelnici kompanije su shvatili da su uložili neverovatne količine novca u moderan poslovni prostor kreiran po ugledu na najveće svetske kompanije, a da je taj prostor prazan. Zato su doneli odluku da zaposleni moraju biti u kancelarijama pet dana u nedelji. Iste nedelje 30% zaposlenih u centrali dalo je otkaz. Razlozi su različiti, ali se kreću od toga da im je ta fleksibilnost pomagala da budu produktivniji do toga da su želeli da budu uključeni u donošenje ovako važne odluke koja utiče i na njihov poslovni i privatni život.
Ovaj slučaj mi je bio zanimljiv jer se može lako raslojiti na nekoliko izuzetno važnih stvari kada je u pitanju odnos poslodavca i zaposlenih, a sve se svodi na to da zaposleni žele partnerski odnos s kompanijom koji podrazumeva mnogo više od moderno opremljene kancelarije po uzoru na nosioce titula najboljih svetskih poslodavaca.
Kako upravljati timom od 7000 ljudi
MK Group je tim od 7.000 ljudi u 75 kompanija članica, koje rade u najrazličitijim industrijskim granama – finansijama, poljoprivredi, turizmu. Neverovatno je izazovno uskladiti taj jedan holistički pristup ljudskim resursima sa specifičnostima gotovo svakog odeljenja u kompanijama članicama. Naš odnos prema zaposlenima bazira se na razumevanju i podržavanju njihove jedinstvenosti, pa samim tim i pružanju drugačijih uslova za razvoj i napredak.
Prvi korak jeste da se zapravo zaposleni pitaju da li su zadovoljni i šta je to što ih motiviše da rade kod nas. Ovo istraživanje, koje sprovodimo na godišnjem nivou, daje nam jasne smernice za dalji razvoj naše HR strategije. Paralelno s tim, uvođenjem performance management sistema kao i zajedničkim kreiranjem razvojnih planova, naši zaposleni su svesni da se njihov glas čuje i da su ravnopravni partneri MK Grupe kada je u pitanju kako lični profesionalni razvoj, tako i razvoj kompanije.
Moderno poslovanje donelo je i vertikalnu fluidnost zaposlenih unutar kompanije. Tokom karijere, prolazi se kroz različite sektore, pozicije i poslove, a vrata za usavršavanje su uvek otvorena. Podstičemo zaposlene da kroz ovu dinamičnost otkrivaju i grade svoje veštine. To je jedini način da se i sam sistem razvija. Pored obuka koje predstavljaju neku vrstu formalnog profesionalnog usavršavanja, trudimo se da zaposlene podstaknemo da budu kreativni i da razmišljaju van svojih standardnih okvira.
Konkretan primer je program „Lansiraj idejuˮ. Svi zaposleni su ohrabreni da predlože ideje i inovacije za unapređenja s mogućnošću finansiranja te ideje od strane kompanije do iznosa od 100.000€. Predlagači mogu biti pojedinci ili timovi zaposlenih, a najbolje ideje dobijaju i dodatnu nagradu, čime se dodatno stimuliše razvoj predloga za unapređenje. Ulaganje u razvoj je dobit i za kompaniju i za zaposlenog. Onaj koji se usavršava dobija na samopouzdanju, motivisan je, postiže bolje rezultate i otvara sebi nove puteve u karijeri. Što se kompanije tiče, razvoj utiče na inovativnost i zadovoljstvo zaposlenih, što dovodi do unapređenja procesa, smanjenja troškova, veće produktivnosti i vrhunskih poslovnih rezultata.
Benefiti koji “kupuju” zaposlene
Pružajući zaposlenima niz beneficija, svakim danom se trudimo da budemo kompanija zadovoljnih i uspešnih ljudi. Te pogodnosti su različite i zavise od toga šta je zaposlenima potrebno i šta je to što im specifičnost njihove kompanije omogućava. Naši zaposleni u organizacionim jedinicama koje to omogućavaju zbog procesa rada imaju fleksibilno radno vreme. Brinemo o zdravlju zaposlenih, te pružamo mogućnost da besplatno treniraju u jednom od sportskih centara. Radno okruženje je moderno opremljeno, s posebnim prostorom za opuštanje. Naš cilj je da sve prilagodimo tome da se zaposleni osećaju ugodno dok rade, kao i da pauzu mogu da organizuju tako da se najbolje opuste i spreme za naredni izazov.
Izuzetno važna stavka za nas je edukacija. Svedoci smo brzih promena u tehničko-tehnološkom smislu. Kako bismo pratili trendove i bili inovativni, našim zaposlenima je omogućeno da se informišu na konferencijama širom sveta, edukuju u relevantnim institucijama ili imaju prilagođene treninge po meri pojedinca, ukoliko je potrebno. Ukoliko zapišu tri do pet stavki na konferenciji, a od njih implementiraju jednu ili dve, ili dobiju ideju za neku promenu, ukoliko primene novu veštinu ili pokažu stečeno znanje, ulog nam se višestruko vratio.
Posvećeno radimo na neprestanom unapređenju menadžment i tehničke strukture radi optimizovanja organizacije projekata i zadataka kako bi se zadaci realizovali u definisanim rokovima i bez prekovremenog rada. O ravnoteži privatnog i poslovnog života sve više se vodi računa.
U MK Grupi znamo da je jedina garancija kvaliteta i uspeha kompanije stvaranje sistema zadovoljnih ljudi, kako na poslovnom planu tako i privatno. Pored svakodnevnog učenja i razvoja, želimo da pružimo podršku svim zaposlenima u kompaniji kako bismo pomogli u podizanju stope nataliteta. Krajem godine, tradicionalno, darujemo zaposlene koji su u toj godini postali roditelji. Recimo, prošle godine ih je bilo 152. Svaka porodica dobila je novogodišnju subvenciju. Iskoristiću priliku da pomenem i našeg kolegu Nikolu, oca devetoro dece, koji je naš rekorder i naš ponos.
Za ovakav odnos prema zaposlenima potrebna su ulaganja, ali da su to ulaganja u najvažniji resurs, a to su zaposleni, i da se te investicije višestruko vraćaju. Čvrsto verujemo da naš uspeh već 35 godina na ovom tržištu grade zaposleni i svesni smo da će tako biti i ubuduće zahvaljujući stalnom unapređivanju uslova koje nudimo.
Autor
Bojan Šćepanović
MCB Menadžment Centar Beograd
063 7004 518