- Finansijski Snowboard - http://www.mcb.rs/blog -

TPM – Total Productive Maintenance, Nemanja Nikolić, konsultant, Kaizen Institut Srbija

Nemanja Nikolić je konsultant u Kaizen Institutu Srbija i nam objašnjava sa kojim se izazovima preduzeće danas može susresti i koji nivo performansi i kvaliteta svojih proizvoda mora postići da bi ono opstalo na tržištu.

NEMANJA NIKOLIĆ, KONSULTANT, KAIZEN INSTITUT SRBIJA

NEMANJA NIKOLIĆ, KONSULTANT, KAIZEN INSTITUT SRBIJA

Poznato je da na tržištu opstaju samo najbolji a ne najjači, odnosno,  opstaje samo onaj ko poseduje sposobnost stalnog i brzog prilagođavanja uslovima, koji se stalno menjaju. Poslednjih godina izuzetno su porasle performanse i sposobnosti preduzeća, bolnica i javnih uprava, a kako su korisnici već postali naviknuti na to, podrazumevaju izuzetan kvalitet i očekuju ispunjenje njihovih želja; pri tom, voljni su da plate samo cene koje su povoljnije od konkurentskih.

Visok stepen automatizacije karakteriše većinu proizvodnih pogona, zdravstvenih ustanova i javnih uprava. Na proizvodne troškove, kvalitet procesa i kvalitet proizvoda odlučujuće utiču sama proizvodna postrojenja i oprema, odnosno načini njihove upotrebe. Nova merila za konkurentnost nastala su tako što je otkriven potencijal koji se nalazi iza ove jednostavne činjenice i koji je preko različitih stanica razvijen u vrlo efektivan koncept. Jedno proizvodno preduzeće mora da ima više od jednog koncepta da bi ostalo konkurentno i da bi postiglo i održalo maksimalnu efikasnost svojih proizvodnih postrojenja i opreme.

Tradicionalno održavanje koje se zasniva na „tejlorističkom“ načinu razmišljanja ne može da ispuni ovaj zahtev, jer se fokusira na tehnički stepen iskorišćenja proizvodnih postrojenja i opreme. Kroz tehnički stepen iskorišćenja proizvodnih postrojenja i opreme proteže se potencijal poboljšanja, između ostalog, kroz redukovanje vremena podešavanja i uređenja, skraćenje vremena zastoja, optimizaciju sigurnosti procesa, standardizaciju mašinskih sklopova i poboljšanje mogućnosti održavanja proizvodnih postrojenja i opreme. Jasno je da se koncept za maksimalnu efikasnost proizvodnih postrojenja, operacionih sala i skenera zasniva na jedinstvenom posmatranju, koje istražuje celokupan sistem čovekovog okruženja – proizvodno postrojenje i oprema, i čini korisnim potencijale koji se tu skrivaju. Voz u tom smeru je odavno u pokretu, ali za mnoga preduzeća i organizacije on je već prošao. Uskakanje u njega, to je pitanje preživljavanja.

Total Productive Maintenance je filozofija održavanja koja zahteva učešće ukupne radne snage, uključuje sposobnosti svih zaposlenih i fokusira se na poboljšanje ukupne efikasnosti objekata eliminacijom gubitaka vremena i resursa. TPM je koncept koji se najlakše primenjuje u proizvodnom pogonu i može da se smatra za medicinsku nauku mašina. To je program za održavanje koji uključuje novodefinisani koncept za održavanje postrojenja i opreme i čiji je cilj da se značajno poveća proizvodnja, a istovremeno i da se podignu moral zaposlenih i nivo zadovoljstva poslom.

TPM koncept omogućuje optimalno korišćenje proizvodnih postrojenja, pri čemu se stanje postojećih postrojenja kontinuirano dovodi na kvalitativno viši nivo, primenom svih raspoloživih resursa. Polazna tačka za stremljenja u okviru totalnog održavanja proizvodnosti je želja za kontinualnim poboljšanjem kvaliteta i produktivnosti, a zasniva se na zamisli “Zero Defect – Six Sigma koncept” i “Zero Breakdown – nula zastoja”. Implementacija TPM programa stvara zajedničku odgovornost za opremu koja podstiče veću uključenost radnika u proizvodnji. U pravom okruženju to može biti veoma efikasno u poboljšanju produktivnosti (povećanje raspoloživog vremena za proizvodnju, smanjujući vreme ciklusa, i otklanjanja nedostataka).

TPM stavlja u fokus održavanje, kao neophodan i suštinski važan segment proizvodnje, i ono se više ne tretira kao neprofitna aktivnost. Vreme zastoja koje je potrebno za održavanje uračunato je kao deo dana predviđen za proizvodnju i, u nekim slučajevima, kao sastavni deo proizvodnog procesa. Ključno je da se obezbedi hitno i neplanirano održavanje na minimumu. Ovaj koncept ogleda se u uključivanju operatera u održavanje sopstvene opreme i potencira proaktivno i preventivno održavanje, koje će da postavi osnovu za poboljšanje proizvodnje (manje kvarova, zaustavljanja i defekata).

Kaizen Institut Srbija posluje kao članica Kaizen Institute Consulting Grupe i omogućava kompanijama da dostignu poslovnu izvrsnost kroz program raznih obuka i konsalting aktivnosti. Obuke se rade po sertifikovanom programu Kaizen Institute Consulting Grupe, a trening TPM sastavni je deo Kaizen Practicioner nivoa Kaizen Akademije.

Konsalting usluge baziraju se na uspostavljanju Kaizen sistema poslovanja i to primenom mnogobrojnih alata za transformaciju poslovanja kompanije i usmeravanje iste na Kaizen put. Sa više od 10.000 projekata, Kaizen Institut donosi najbolje svetske prakse na naše prostore i daje mogućnost za napredak svim kompanijama koje žele da poboljšaju svoje poslovanje u vidu kontinuiranih poboljšanja QCD-a (Quality, Cost, Delivery).

Tekst je preuzet iz Controlling magazina #12. Ceo magazin možete pročitati na ovom linku.