Svi marketari su lažovi! (marketing knjige)
Pre nego što me napadnete, počnete da pljujete, vređate i slično… pogledajte donju sliku. Ovo je naslov moje omiljene knjige “All Marketers Are Liars”
Želim da podelim sa vama moj izbor od 10 mudrijaških knjiga koje bi pod obavezno trebalo da se nadju na vašem noćnom stočiću, ukoliko želite da izbrusite svoju marketing oštricu i zasijate punim sjajem.
Moj izbor je na engleskom. To je i “problem” i “izazov”. Sve vreme sam radila u stranim kompanijama, razmišljala na engleskom, govorila u stranim terminima, komunicirala sa strancima, čitala inostrane knjige… Kao što rekoh – to je problem za one koji ne znaju engleski a žele da se bave marketingom. Sa druge strane je i izazov – marketing se teško zna (i uči) bez poznavanja engleskog.
U tekstu “15 najboljih marketing sajtova” dala sam pregled meni zanimljivih Web sajtova. I oni su uglavnom na engleskom, no kao što rekoh, teško je bez poznavanje engleskog raditi u marketingu.
Pomoć kod izbora knjiga može da vam bude i Bojanov tekst na temu “10 najboljih sajtova za knjige”. On je dao pregled domaćih sajtova gde možete kupiti odlične knjige.
U nekom od narednih postova pokušaću da vam približim i knjige na srpskom. Za sada, evo izbora dve knjige o marketingu na srpskom:
Ah, da. I da ne zaboravim jednu bitnu stvar. Ja radim 15 godina u marketingu (pogledaj moj LinkedIN profil iako imam zvanje Magistra prehrambene tehnologije i nikada se formalno nisam obučavala za Marketing. Sa druge strane, završila sam preko 100+ različitih kraćih/dužih obuka “on the job”. Za one koji žele formalno da se obrazuju, toplo preporučujem da pogledaju sajt Ekonomskog fakulteta u Beogradu, smer Marketing. To je mesto gde se veoma detaljno UČI MARKETING! Barem u teoriji
Šalu na stranu, no zaista toplo preporučujem da završite smer Marketing (teorija) pa da se bavite Marketingom (praksa). Ja sam imala teži put (kao i većina) i bez ikakvog prethodnog teorijskog znanja, koncepta, ideja… bacila sam se na praksu. Posle sve od tebe zavisi – da li hoćeš ili nećeš da dostigneš nebeske visine…
OK, dosta priče. Hajde da vidimo knjige. Ako kliknete na svaki od donjih naslova, idete direktno na Amazon i na opis knjige. You’ll enjoy the ride!
1. Hey, Whipple, Squeeze This: A Guide to Creating Great Advertising – Luke Sullivan
Izuzetno sadržajan a urnebesno zabavan bestseler, jedan od najboljih vodiča kroz svet oglašavanja. Iako se forma marketinga danas menja gotovo bezumnom brzinom, primeri, saveti i lekcije iz ove knjige, precizno gađaju samu suštinu marketinga i potpuno su otporni na vreme. Ovo je knjiga koja inspiriše i motiviše na podizanje kriterijuma i usmeravanje ambicija ka pravljenju pametnijeg, elegantnijeg i kreativnijeg, a ne samo “efikasnog” marketinga. Saznaćete zašto se nekada desi da odlične reklame dožive fijasko a zašto ponekad i loše reklame “rade”. Naučićete kako da izbalansirate večan sukob između umetničkog zamaha kreativaca i surove realnosti tj. neophodnosti da reklama na kraju ipak nešto i proda. Provirićete u svet reklamnih agencija, i proanalizirati najbolje i najgluplje svetske reklame, od urnebesnih do očajnih. Naoružaćete se uputstvima i savetima kako da napravite uspešan oglas za bilo koji medij, od klasičnih do najnovijih digitalnih. A uz sve to ćete se beskrajno zabaviti i uživati.
2. Made to Stick: Why Some Ideas Survive and Others Die – Chip Heath and Dan Heath
Jednostavno neophodna knjiga za sve koji žele da saznaju kako da se izdvoje iz mase, kako da se njihova poruka glasno i jasno čuje, kao i u čemu se najćešče greši i zašto propadaju mnoge dobre ideje. Autori su istraživali neverovatan uspeh urbanih legendi i teorija zavere, koje se iako potpuno neistinite, tako “lepljive” i ljudima prijemčive, da se šire nerverovatnom brzinom, kao šumski požar. I došli do zaključka da se ono što neku ideju napravi “lepljivom” može sumirati u akronimu SUCCES : Simple, Unexpected, Concrete, Credible, Emotional Story (Jednostavna, neočekivana, konkretna, uverljiva emotivna priča).
3. David Ogilvy On Advertising – Ogilvy
Marketing klasika. Legendarni Mr. David Ogilvy . Oldie Goldie iz 1987. Preporučujem ovu knjigu jer ukoliko je pročitate nikada vam se neće desiti da “zastranite” i izgubite iz vida glavni cilj marketinga – a to je dugoročna, održiva prodaja. David Ogilvy maestralno zanimljivo piše o tome šta stvarno funkcioniše a šta ne u advertajzingu. Iako je knjiga pisana pre 25 godina, njegove lekcije su vanvremenske.
4. All Marketers Are Liars– Seth Godin
Seth Godin je vrlo zanimljiv savremeni marketing guru, čije knjige su osvežavajuće, originalne, zabavne i inspirativne. Možete da ga volite ili ne, ali g. Godinu se mora odati priznanje za njegove težnje ka beskompromisnoj demistifikaciji marketinga. U današnjem svetu prevelikog izbora i premalo vremena, kada je percepcija postala jača od realnosti, uspešni marketari će biti oni koji uspeju da dotaknu srca potrošača ubedljivom pričom. Ali naravno Godin nikako ne sugeriše pribegavanju lažima u marketingu, već naprotiv, potencira snagu AUTENTIČNE i nadasve ISTINITE priče o brendu, u koju će upravo zbog toga kupci poverovati.
5. Influence: The Psychology of Persuasion – Robert Cialdini
Jedna od najznačajnijih marketing knjiga poslednje decenije o ljudskoj prirodi i psihologiji ubeđivanja. Izuzetno korisna i naprosto neophodna knjiga ukoliko želite da bolje razumete psihološke osnove marketinga, i da otkrijete tzv “hot buttons” iliti “vruće tastere” čijim pritiskanjem aktivirate i pokrećete potrošače da se ponašaju onako kako vi želite. Dr. Cialdini, jedan od vodećih eksperata u oblasti uticaja i ubeđivanja u knjizi pretstavlja šest osnovnih principa etičkog ubeđivanja: reciprocitet, oskudnost, sviđanje, autoritet, društveni dokaz, kao i posvećenost / doslednost.
6. Trust Agents – Chris Brogan
Razvojem interneta i digitalnih medija, danas je lakše nego ikada dosegnuti do potrošača. Problem je međutim što oni sve manje slušaju i sve manje veruju. Najvredniji resurs koji marketar može da poseduje danas nije novac već POVERENJE. Danas na potrošače mnogo više uticaja imaju društvene mreže, lični kontakti i preporuke nego što će vaše marketing poruke ikada imati. Osim naravno ukoliko ne pročitate ovu knjigu i ne naučite kako da iskoristite ovakav razvoj događaja i moć društvenih mreža upotrebite da vašem brendu izgradite vrednost, uticaj, reputaciju i profit. A možete verovati Chris Broganu. On je jedan od izuzetno poštovanih i cenjenih bloggera o društvenim mrežama i softvertima, kao i alatkama, metodama i strategijama za upravljanje njima.
7. Truth, Lies and Advertising : The Art of Account Planning– John Stell
Opet malo o marketing lažima. Ovoga puta marketing klasika, pisana 1998. Ali kao i sve genijalne knjige i ova uspešno odoleva vremenu. Izuzetno značajna knjiga koja će vam dati hrabrosti da uključite zdrav razum, oslonite se na svoje znanje i iskustvo i savladate toliko čestu pojavu tzv. analysis-paralysis, sumanutih analiza, kopanja i prekopavanja podataka i preteranog bavljenja beznačajnim detaljima. Naučićete kako da efikasno organizujete “consumer-centric” istraživanja, koja će vam dati jasan uvid u to šta se dešava u glavama i srcima potrošača i kako da ta saznanja pretočite u potentnu komunikaciju. Iako naslov ne sugeriše, ova knjiga je prosto neophodna i svim brand menadžerima koji ne žele ništa da prepuste slučaju, i koji žele da aktivno učestvuju i u kreativnom aspektu ali i u pripremi komunikacije za svoj brend.
8. Designing Brand Identity: An Essential Guide for the Whole Branding Team – Alina Wheeler
Neki se kunu da je ova knjiga njihova brend dizajn biblija, obzirom da je jedna od najsadržajnijih, najefikasnijih i najinspirativnijih knjiga na temu razvoja brend identiteta. Prepuna primera, ilustracija, studija slučajeva kao i procesa i moćnih alatki za uspešnu diferencijaciju na tržištu, bilo da krećete iz početka i razvijate novi brend ili želite da osvežite i revitalizujete već postojeći. Saznaćete dosta o brend osnovama, brend arhitekturi, elementima brend identiteta, silama koje deluju na brend, ali i o tome kako da organizujete ceo proces razvoja brend identiteta, od postavke i organizovanja istraživanja, preko definisanja strategije, dizajniranja identiteta, izgradnje vrednosti brenda pa do upravljanja celim procesom.
9. Breakthrough Marketing Plans: How to Stop Wasting Time and Start Driving Growth– Tim Calkins
Sve što treba da znate o pravljenju moćnih marketing planova nalazi se u ovoj fenomenalnoj knjizi. Jednostavno, kompaktno a ubojito! Odličan vodič kroz efikasno marketing planiranje. Posle ove knjige, proces izrade godišnjih planova neće biti toliko frustrirajući. Naučićete, korak-po-korak, kako da pravite planove koji donose rezultate i koji će služiti kao svakodnevni pokretač vaših marketinških akcija, a ne kao ukras na vašem stolu ili sakupljač prašine u nekoj fijoci. Saznaćete i kako da pratite ostvarivanje definisanih ciljeva i odaberete pravu marketing metriku. Jednostavno, ima mnogo razloga zbog kojih ćete se iznova i iznova vraćati ovoj knjizi. Indispensable!
10. Brand Media Strategy: Integrated Communications Planning in the Digital Era – Antony Young
Izuzetno pametna i veoma korisna knjiga koja će vam pomoći da se snađete u vrtlogu digitalne revolucije. Da naučite kako da maksimalno iskoristite snagu digitalnih medija. Kojim metodama i alatkama komunikacije da se probijete kroz gužvu, doprete do potrošača i ostvarite rast svog brenda. Saznaćete kako da napravite pametnu strategiju komunikacije i efikasno integrišete tradicionalne, nestandardne i nove medije. Ali dobićete i neprocenljive savete kako da pametno INVESTIRATE novac i alocirate marketing budžet na različite tačke kontakta sa potrošačima, naravno mereći sve vreme ROI odnosno isplatlvost i efikasnost svakog od izabranih kanala komunikacije.
Bonus:
11. e – Matt Beaumont
Posle ovih nešto ozbiljnih knjiga, dobro će vam doći malo opuštanja. e je lagana, pitka, urnebesno smešna i beskompromisno iskrena priča o životu iza kulisa jedne marketinške agencije dok se priprema za pitch za Coca-Colu. Saznaćete mnogo o svetu advertajzinga a pri tom ćete se opustiti i odlično zabaviti.
Eto toliko ovog puta. Ovo je naravno samo mali izbor iz mora mudrijaških knjiga o marketingu. Zato bih volela da čujem koje knjige su se vama dopale? Koje knjige su Vas oborile s nogu? Koja knjiga je vaša marketing Biblija ili bar marketing manifesto? Podelite vaše tajne sa nama. Zajedno smo jači :)!
Autor teksta je Daniela Laketić.
Autor
Daniela Laketic
12 Komentara
Ha ha baš me zanimaju reakcije Marketara sada Uf slažem se s tobom u cijelosti a sad želim ti da što bezbolnije preživiš napad Marketara
Daniela, hvala na preporukama. Koju knjigu nam preporučuješ da prvo pročitamo za vreme leta?
Za prodavce definitivno preporucujem Psychology of Persuation i Trust Agents za pocetak. A posle toga nije na odmet ici redom i pokupiti par marketarskih fora i fazona usput :). Pomaze da se prosire vidici i dobije inspiracija. I vice versa naravno, sales literatura za marketare.
http://www.youtube.com/watch?v=gDW_Hj2K0wo
Hvala vam Danijela, uz vas, Miss Cybernaut i Bojanov sajt sve manje citam beletristku ili neke zabavne sadrzaje, a sve vise se informisem iz oblasti marketinga:)
Zanima me da li imate i neku preporuku za marketing neprofitnih organizacija, marketing u kulturi, gde je potrebno malo više veština uz manje sredstava za dobro promovisanje organizacije i njenih usluga.
Hvala unapred i sve pohvale!
Pozdrav.
“The end of the marketing as we know it” Sergio Zyman, najprakticnija za FMCG populaciju. Pozdrav
Neke od ovih knjiga postoje prevedene:
– Made to stick http://webknjizara.liderpress.hr/knjiga.asp?id=486
– All Marketers Are Liars
http://www.ljevak.hr/knjige/knjiga-33-svi-marketinski-strucnjaci-su-lazljivci
Preporučujem za početnike :
1. OSNOVI MARKETINGA ( David Jobber i John Fahy ), data status izdavač
2. MARKETING U TRGOVINI ( Danilo Golijanin ), Univerzitet Singidunum
3. TRGOVINA I DRUGI KANALI MARKETINGA ( Jelena Stanković ), Univerzitet Singidunum
…ali obavezno pročitati sve što se može od gurua marketinga Kotlera !!!
Jedini spisak knjiga o marketingu koji mi je izasao tokom googlovanja “najbolje knjige o marketingu” – sto samo govori o popularnosti istih u Srbiji . Sve u svemu odlican spisak sa kojim se generalno slazem, rekao bih da mesta ima jos za neko delo Lindstroma ( mozda sam subjektivan ), ali svakako i posebno mesto na mom spisku za Infulence : Science and Pratice. Da ne zaboravim biografija ( a moze se reci i autobiografija po nacinu pisanja ) Stiva Dzobsa, mozda iz prva to nije idealna marketinska knjiga ali ona to zaista jeste.
Slažem se s Igorom, Lindstrom i biografija S.Džobsa svakako i dodala bih još Mark Gobe – Emocionalno brendiranje.
Hvala na preporukama, odlican spisak.