Šta je Sales Controlling?
Sales controlling je kao planiranje godišnjeg odmora:
- 1. Postaviš ciljeve (MBO-Management By Objectives)
- 2. Odrediš aktivnosti (ABC-Activity Based Costing)
- 3. Navigiraš ka ostvarivanju ciljeva (controlling)
Controller Akademie je osnovana u Gautingu, Minhen od strane Dr Albrecht Dayhle koji se smatra „ocem controllinga“. Ustvari, mnogi i ne znaju da je reč „controlling“ nemačkog porekla i da je upravo Dr Dayhle prvi upotrebio reč „controlling“ i „controller“. Controller Akademie postoji od 1971 godine i njene obuke je prošlo više od 100.000 controllera.
Na treningu „Sales controlling“ je bilo polaznika iz 4 zemlje (Srbije, Crne Gore, BiH, Velike Britanije), a bilo je i dosta različitih delatnosti: FMCG, bankarstvo, građevinarstvo, osiguranje, telekomunikacije...

- Management and Controlling
- Management Result Accounting
- Customer Result Account
- Product costing and Pricing
- Customer Controlling
- Marketing Controlling
- Strategic Sales Controlling
3 dimenzije Sales Controllinga
Kada razmišljate o (Sales) Controllingu, treba da imate 3 dimenzije u glavi:
- Stratešku
- Operativnu
- Finansijsku

Ovo je controllerski alat koji je najviše primenjivan u praksi. On pomaže controllerima kod vođenja razgovora oko varijansi sa menadžerima.
Postoje dva načina kako možete da koristite 4-windows alat.Logički put je 1-2-3-4:
- 1. Rezultati
- 2. Analiza
- 3. Akcija
- 4. Forecast
No, naša preporuka je da krenete psihološkim putem 1-4:
- 1. Rezultati
- 4. Forecast
Na taj način, dobićete mnogo bolje akcije za budućnost.
ISO Contribution Curve
Ova kriva nam pomaže da razumemo:
- Ako spustimo cenu za ... %, za koliko moramo da povećamo količinu da bi bili na istom profitu?
Da li merite Customer P&L (profitabilnost kupaca) ?
Ovo je osnovni model:
A evo i primene u praksi: Customer Equity (CE) i Customer Value (CV)Veoma često kompanije segmentiraju kupce samo na osnovu prodaje. Naša preporuka je da razvijete svoj prošireni set za segmentaciju kupaca, odnosno za customer equity (CE).
Takođe, razmislite i šta vi dobijate od kupaca – customer value (CV). Kada uporedite ova dva odnosa, vaše razumevanje kupaca biće mnogo jasnije.
Banana ChartJedan od mojih omiljenih grafikona na treningu je bio Banana chart. On upoređuje 2 stvari kod kupaca:
- Prodaju (sales)
- Profitabilnost (CB 1)
Ovo je bio kratak izbor zanimljivih i primenljivih alata. Ako želite da dobijete ceo set alata i da veoma detaljno razumete svaki alat... pa, treba da dođete na trening, zar ne? :)
Pogledajte kako je bilo i druženje za vreme treninga. A, ako želite da vidite sve slike – kliknite na ovaj link.