Šta je coaching?
Čini mi se da je ove godine, više nego ikad, reč koučing (engl. coaching) ušla u biznis u Srbiji. Nekoliko klijenata me je pitalo šta je to ustvari. Želja mi je da tekstom koji sledi pokušam da na jednostavan način i jednostavnim jezikom pojasnim šta se pod terminom “coaching” podrazumeva.
Coaching je…
- … je interaktivni proces koji pojedincu, timu, preduzeću, ustanovi ili organizaciji omogućava da razvije svoje potencijale i brže i efikasnije dostigne bolje rezultat. (definicija International Coaching Federation)
- … lepši način da postignete bolje rezultate (Whitmore, 2003)
Osnovni aspekti coaching-a:
- relativno nova profesija
- svoje principe uglavnom bazira na principima psihologije
- razlikuje se konsultacija, mentoringa, savetovanja, psihoterapije…
- podrška razvoju potencijala pojedinica ili timova uz uklanjanje smetnji koje vode ka uspehu
- najčešći oblik rada je “jedan na jedan”, odnosno individualni koučing; međutim timski koučing je takođe prisutan na našem tržštu
- modeli coaching-a konstantno se razvijaju kako bi se prilagodili potrebama pojedinaca, biznisa i organizacija.
Ključne reči na slovo P:
- podrška
- potencijal
- pojašnjavanje
- praćenje
- pružanje povratne informacije
- planiranje novih načina ponašanja
Način rada
- na početku saradnje uspostavlja se tzv. “radni savez”, dogovor o načinu rada, ciljevima, dinamici…
- kroz komunikaciju i različite tehnike, koje kouč koristi, ide se ka unapred postavljenom cilju uz stalno razumevanje klijentovih potreba i emocija
- susreti kouča i klijenta su organizovani u sesije u trajanju od 45 min do 1,5h
- mogu biti uživo ili korišćenjem Skype.a, telefona
- nakon svake sesije kao i na kraju programa poželjno je raditi evaluaciju, odnosno klijentov osvrt na zadovoljstvo i korisnost samih koučing sesija
Tipovi coaching.a:
- executive coaching
- primenjuje se na različite oblasti poslovanja (npr. podrška pri razvijanju, promociji, unapredjenju poslovanja, promeni karijere, komunikacija sa zaposlenima, klijentima, razvoj strateškog razmišljanja, kreiranja efikasnog tima…)
- ima za cilj da razvije kompetentnije, efektivnije i produktivnije individue
- unapred dizajnirana, a potom fasilitirana promena ka postizanju određenih profesionalnih ciljeva
- executive kouč je osoba koja pruža klijentu prostor za procenu sopstvenih snaga i slabosti, kao i prostor za donošenje najbolje moguće odluke, ali i poseduje dosta rukovodećeg, menadžerskog iskustva. Kouč ne donosi odluku umesto klijenta.
- klijenti su najčešće vlasnici kompanija, kao i rukovodioci, menadžeri koji su zaokupljeni poslom i nemaju vremena da sami sagledaju širu sliku.
- life coaching
- kouč predstavlja podršku ličnom razvoju pojedinca
- kouč može da radi sa klijentom na razvoju i unapređenju bilo kog aspekta njegovog života – specifičnim ličnim projektima, poslovnim uspesima, promenama u životu pojedinca, odnosima koje gradi sa drugima, ciljevima koje želi da ostvari…
- zajedno osvešćuju snage i “kamen spoticanja”, osvetljavaju put sa ciljem klijentovog osećanja ispunjenosti i zadovoljstva svojim životom.
Karakteristike uspešnog kouča
- ne postoji idealni kouč
- ne može svako ni da bude kouč
- klijenti najčešće izdvajaju sledeće karakteristike: samosvesnost, inspirisanje drugih, izgradnja odnosa, fleksibilnost, dobra komunikacija, gledanje unapred, disciplina, nošenje sa profesionalnim granicama, dijagnostika problema, pronalaženje rešenja i kapacitet za biznis.
I, na kraju, kratak animirani film o coachingu:
Autor
Marija Švigir
5 Komentara
Veoma znacajan napredak koucinga u Srbiji.
Hteo bih samo da dodam neke informacije u kontekstu koucinga. Imeno radi se o ROI-u Return of investment ili povratak investicije u koucingy.
Postiracu ovo na engleskom:
In 2001 in the USA “The Manchester review” (see left), observes the effects and the results of coaching among 100 executives from Fortune 100 companies.
The results from the study show phenomenal 545% return of investment. For 100 Euros invested in coaching the 545 Euros were returned back.
Similar results are shown by the ECI – European Coaching Institute white paper. The typical training increases productivity among employees and managers for 22.4%. If they are coached as well the productivity goes up by 88%
Viktore,
hvala puno za ove zanimljive podatke!
Sve najbolje,
Marija
Marija,
pored to sta je coaching i kako se coaching radi, voleo bih da dodam za citatelje i to Zasto coaching.
Pogledajte ovaj link koj je obljavljen u Psychology Today i ima naslov Why every CEO needs a Coach? – Zbog cega svaki direktor treba da ima coach?
http://www.psychologytoday.com/blog/wired-success/201208/why-every-ceo-needs-coach?goback=%2Egde_36408_member_146527726
Dajte mi kouča!
ako nije dobar choaching tim nece uspjesno obavljati zadatke i nece znati fokus i prioritet.