Sendvič tehnika (pozitivan feedback)

Pohvale ne kvare ljude!
Zamislite život bez povratne informacije… Kao tumaranje u mraku, zar ne?
Kada na treningu pitamo menadžere koliko često kritikuju i ukazuju na greške obično se javi više od pola učesnika, na pitanje koliko hvale svoje zaposlene obično se javi isto toliko, ali samo zato što smatra da je to poželjan odgovor.
A ako ih pitamo koliko njihovi pretpostavljeni hvale, a koliko ukazuju na greške, obično su pohvale te koje izostanu.
Jedna od neophodnih veština svakog menadžera je i pružanje konstruktivne povratne informacije na rad i ponašanje njegovih zaposlenih . Vrlo slično ulozi roditelja, složićete se.
Evo predloga kako to možete da radite uz pomoć sendvič tehnike:
(+) Počnite sa pozitivnim | Ono što mi se dopada (u tvom radu, u tvom tekstu u…) je… |
Veznik | I, sa druge strane, smatram, osećam… |
Izbegavati: A, ALI… | Jer poništavaju prethodno rečeno (-) Ono šta treba unaprediti, Ono o čemu možeš da razmisliš je… |
Ono što je moglo malo bolje/drugačije… | (navesti što konkretniji predlog, poziv na akciju)(+) PozitivnoJa verujem u tebe… Siguran sam da ćeš sledeći put… |
Izbegavati reči:
-
Ali… Ne… Ne valja… Nije dobro… Ne znaš… Nisi dobro uradio… Ti si loše… Očajno… Slabo… Loše… Ti ne znaš… Katastrofa… Moj sin bi to bolje uradio…
Povratna informacija (engl. feedback) ukazuje i na njenu suštinu – uzvratiti nečim (give back) što će druge “nahraniti” (feed), a ne samo kritikovati.
-
Ako hvalite to možete da činite pred drugima.
-
Ako kritikujete – samo u 4 oka.
Vodite računa i o sledećem:
-
Imajte pozitivan stav i pozitivan ton
-
Budite realni
-
Ukažite na ponašanje, ne na osobu
NE: ti si aljkav i neodgovoran, ti ništa ne znaš
DA: ne slažeš dokumentaciju po abecednom redu, na stolu se nalazi dosta papira i sl. -
Kažite na koji način je to pomoglo Vama i kompaniji
-
Budite iskreni, konkretni i opisni, a ne uopšteni i ocenjivački
-
Izbegavajte “moraš”, “treba” i sl.
-
Slušajte šta Vam zaposleni govore!
I zapamtite – Pohvale ne kvare ljude samo ako ste iskreni i ne zloupotrebljavate sopstveni položaj!
Autor
Marija Švigir
20 Komentara
Odličan tekst!
Marija,
Dala si odlične alate našim menadžerima. Tako će, nadamo se, prestati da se “deru” na zaposlene.
I još da im dodamo: Posle drugog “pozitivnog” (+), sledi konkretan dogovor o vremenu i načinu kako ostvariti poboljšanje ili konkretna “AKCIJA”.
Poučan ”sendvič”..
Svaka čast za konkretan tekst!
Kad sam gledao film Kazino video sam da je De Niro u originalu (samo na engleskom ) izgovorio recenicu koju su izgovorili dvojica gazda (`gazda`) za koje sam radio a koja je cista suprotnost od navedenog teksta i koja ubija bilo kakvu volju za radom : ako ne uradim sam , to nece biti uradjeno !
Alati su dakle tu, jos samo kada bi se samodisciplinovali da ih dosledno i redovno koristimo…
“Disciplina” je čudna reč i naši ljudi je vole. No, kada im kažeš “samo-kontrola”… onda im bude malo jasnije. Sve je na tebi… ili na meni.
Svaka cast!
Za svaku pohvalu!
Hvala Bojane na veoma poučnom tekstu. Ovako nešto sam čuo na jednoj obuci, koju sam pohađao.
Znam mnoge rukovodioce koji (često nespretno) pokušavaju da naprave ovaj “sendvič”, ali se ugruvaju već posle prvog “+”, jer upotrebe ono prokleto – ALI. I to totalno poništi pozitvni utisak koji je možda i hteo da ostavi.
Oni, retki, koji posle “-” imaju strpljenja da daju i drugi komad hleba na sendvič, nakon tog ALI postignu upravo suprotni efekat od onog koji su hteli.
Vremenom, zaposleni steknu averziju prema bilo kakvom obliku negativne povratne informacije, te i one validne ignorišu i vape za što više pozitivnog fidbeka. U takvim organizacijama i pod takvim okolnostima veoma je teško izbalansirati stanje i uspostaviti uslove za primenu ovave metode.
Marija je autor teksta – pa sve pohvale idu njoj
“Sendvič tehnika” je odlična tehnika i treba je znati primeniti. Ako je pogrešno primeniš… “j” pa tri tačke
Isto tako, ni ona nije svemoguća; nekada jednostavno ne radi.
Moja preporuka kod svih TEHNIKA je: ISPROBAJTE, EKSPERIMENTIŠETE. Nešto će savršeno da se primi, nešto malo manje.
Odličan tekst! Većinu navedenog sam primenjivala.
Ja bih jos dodala jos i:povratnu informaciju dati sto pre. Vrlo cesto se desava da se negativna kritika uputi nakon sto je proteklo puno vremena od konkretnog dogadjaja / ponasanja. Dik Grout kaze: u prva 24 sata, a najkasnije u roku od sedam dana.
Svaka cast na odlicnom tekstu!
čista manipulativno površna tehnika … previše oslanjanje na PMS i ostavljanje dobrog utiska… problem u korporativnim kulturama koji uvek stvori neki poslovno – društveni virus… Sve dok menadžment ovako gleda na zaposlene, tj kao na trošak koji treba “motivisati” PMS modelom i štapom i šargarepom, dotle nema napred… problem je u tome što svaki razgovor sa menadžerom ili zaposlenim neko iznad gleda kao potrebu da “pobedi” i da se oseti pobednikom.. a ne da dodje do pravog napretka.. DO USMERAVANJA ZAPOSLENOG a ne do njegovog “upravljanja”…
Aleksandre,
a što bi bila manipulativna tehnika ? Ja sam je isprobao puno puta… i daje rezultat. Zaposleni je zadovoljan, ja takođe, rezučtat odličan… šta je tu loše ?
Kada pričaš o “kritikovanju” zaposlenog, naravno da nema ravnopravnosti. Menadžer je “gore” a zaposleni “dole”. Ova tehnika pomaže zaposlenom da razume zašto je “dole” i šta da uradi da dođe “gore”. I, tehnika radi na vrlo lep i pristojan način.
Da li imaš predlog za bolji način?
[…] SENDVIČ TEHNIKA (POZITIVAN FEEDBACK) […]
“LEPA REĆ I GVOZDENA VRATA OTVARA ”
.
Tekst je poučan, ali naš top-menadžment sve zna najbolje i retko kada to koristi u svom ophođenju prema zaposlenima, na žalost. To može da zaživi, ali samo u multinacionalkama, iskreno retko kod nas – možda u nekim sektorima gde menadžeri znaju da su zaposleni njihova najvrednija stvar kako kažu kada pišu o viziji i misiji kompanije 😉
Nas HR kaze da je sendvic tehnika prevazidjena zato sto kada zaposleni napusti sastanak on upamti samo ono lose u sendvicu i onda to moze da bude demotivisuce. U sustini potrebno je iskreno reci sta je problem ali samo onaj koji se tice posla a ne i osobina licnosti (kao kad se detetu kaze ne svidja mi se tvoje ponasanje, a ne ti si los) uz predlog resavanja i jasne ciljeve.
Hvala svima za komentare…
Složila bih se da kao i ostale tehnike i sendvič tehniku treba primenjivati u odredjenom kontekstu.
Fokus je na ponašanju i promeni u ponašanju, a ne na ličnosti.
Direktna, jasna, precizna, pravovremena…
Kada imate dilemu kakavu povratnu informaciju da date, zapitajte se da Vama neko treba to da saopšti, na koji način biste voleli da to uradi?
Sa druge strane, sendvič tehnika treba da bude stil usmeravanja ljudi. Zaposlene treba i pohvaliti i ukazati na prostor za unapredjenje. Idelano je ako postoji kultura davanja povratne info u kompaniji, pa zaposlene neki dan pohvalite, a u nekim situacijama direktno ukažete na ponašanje koje treba unaprediti.
Svakako, uvek treba imati u vidu da povratna informacija treba da koristi primaocu i da je vaš odnos ono što nosi promenu.
Svaka tehnika koja strukturira razgovor je dobra. Razgovor mora da ima cilj tj neko ponasanje koje treba da bude rezultat na kraju tako da je treba znati. Mana ove tehnike je i sto je i malo zbunjujuca. Dobre vesti pa lose vesti pa opet dobre vesti… to u zargonu uovu i bullshit sendvic jer je glavni deo u sredini dakle negativan feedback a prica pocinje sa pohvalom. Zaposleni moze da ne zna da li je pohvaljen ili kritikovan ako se pogresi. Na kraju i pocetna pohvala gubi smisao ako se fokusirate na sredinu. Alternativni nacin je BIFF. Behaviour, Influence, Feelings, Future. Dakle feedback o konkretnoj situaciji. Ako je pohvala, pohvala, ako je kritika, kritika ali za konkretnu situaciju ili ponasanje. Ponasanje ili dogadjaj uticaj tog ponasanja na sta god (rezultate, zaposlene, imidz), kako se osecate zbog toga i sta raditi u buducnosti. Ja to koristim.
Rečeno iz iskustva, “right to the point”
Naročito deo vezan za pohvale pred svima, a kritike u četiri oka