ROBOTI DOLAZE!
ROBOTIC PROCESS AUTOMATION & BUSINESS PROCESS MANAGEMENT – MOĆNA KOMBINACIJA!
Tehnologija Robotic Process Automation (RPA) kreira softverske „roboteˮ koji mogu pratiti unapred određene procese kako bi izvršili posao koji bi inače zahtevao manuelni rad. Slično softverskim rešenjima za Business Process Management (BPM), RPA nudi rešenje za kompanije koje pate od neefikasnosti i izazova povezanih s nasleđenim softverskim sistemima.
Robotic Process Automation je tehnologija usmerena ka korišćenju softvera s ciljem smanjenja ljudske intervencije u IT aplikacijama, posebno za upotrebu u funkcijama koje se ponavljaju i koje (najčešće) nemaju varijacija u svojim iteracijama. Termin RPA je relativno nov, ali koncept iza tog termina nije. Već decenijama smo u potrazi za načinima optimizacije resursa korišćenjem softverskih rešenja koja izvršavaju određene funkcije u rekordnom vremenu.
BPM i RPA funkcionišu na temelju slične procesne logike utemeljene na događajima (events), funkcijama ili aktivnostima (actions), uslovima (conditions) i petljama (loops) i kontekst njihove primene je u velikoj meri različit. BPM ima za cilj da osigura čvrstu operativnu i poslovnu infrastrukturu, dok je RPA usmeren ka rešavanju zadataka upravo onako kako bi to čovek uradio, ali uz mnogo veću brzinu izvođenja – zato možemo reći da deluje više na površinskom nivou. Oba koncepta je moguće relativno brzo implementirati i oba omogućavaju vrlo agilno prilagođavanje mogućim promenama u procesima.
BPM se može smatrati temeljem za poslovanje kompanije i za organizujući koordinirani i efikasni radni proces koji integriše korisnike, sisteme i podatke. RPA, u svom aspektu delovanja, omogućava da određeni zadaci i funkcije unutar radnog procesa kompanije budu izvršeni u rekordnom vremenu, posebno poboljšavajući vreme izvođenja repetitivnih zadataka koji mogu uzrokovati „uska grla” u procesu. Ukratko, RPA i BPM nisu u međusobnom sukobu. Iako oba koncepta traže optimizaciju procesa, njihovo područje uticaja je različito, a svaki konkretan slučaj će zahtevati veću prisutnost jednog ili drugog. Bilo kako bilo, u većini slučajeva najbolje rešenje će biti implementacija oba koncepta.
Iako RPA može imati veći inicijalni efekat, ono što kompanijama najčešće treba je uspostavljanje efikasnog radnog procesa među svojim odeljenjima i zaposlenima, umesto optimizacije specifičnog repetitivnog zadatka. Bez predrasuda da je jedna tehnologija bolja od druge, i RPA i BPM ključni su za procesno orijentisana rešenja i gotovo esencijalni za digitalnu transformaciju organizacije.
BPM
BPM je poznat kao sistemski pristup „usmeravanju” i pojednostavljenju (streamlining) poslovnih procesa na način koji pokreće profitabilnost i osigurava maksimalnu efikasnost unutar organizacije. S druge strane, BPM softver je alat za automatizaciju procesa. Pomaže vam u mapiranju („snimanjuˮ) vaših svakodnevnih procesa kako biste identifikovali i uklonili „uska grla”, upravljali troškovima svoje kompanije, učinili svakodnevne procese efikasnijima i osigurali efikasnost ljudi koji su uključeni u vaše procese.
Takve tehnološke platforme omogućavaju timovima kreiranje automatizacije procesa (workflows) koje je moguće integrisati u više različitih sistema. Takvi sistemi promovišu razmenu informacija i podataka između tih sistema i pretvaraju svakodnevne „manuelneˮ procese u automatizovane.
RPA
RPA je novija tehnologija s korenima čvrsto utemeljenim u BPM-u. Kao što je ranije navedeno, RPA tehnologija stvara softverske „roboteˮ koji mogu da prate unapred određene procese kako bi izvršili posao koji bi inače zahtevao ručni rad. Na taj način, RPA pristupa poslovnom procesu na bliži, direktniji način. RPA ima snagu da omogući dramatična poboljšanja u tačnosti i vremenu izvršenja ciklusa, kao i da poveća produktivnost u obradi transakcija menjajući prirodu posla „uklanjanjem ljudi” iz dosadnih zadataka koji se ponavljaju.
Najjednostavnije rečeno, RPA „roboti” revolucionišu način na koji poslovni lideri razmišljaju i upravljaju poslovnim procesima, procesima IT podrške, procesima toka rada (workflow), udaljenom infrastrukturom i radom u back-office-u.
KOMBINACIJA TO DVOJE
Korišćenje BPM i RPA za izgradnju sveobuhvatne strategije automatizacije zahteva od kompanije razmatranje različitih tehnologija automatizacije kako bismo razumeli njihovu međusobnu korelaciju. U današnje vreme mnoge kompanije su „zaglavljene” u složenim poslovnim procesima i nasleđenim poslovnim sistemima koji mogu stvarati probleme u pokušajima inovacije. Za te kompanije, kombinovanje BPM i RPA može generisati impresivne rezultate u pokušajima izgradnje savremenih poslovnih aplikacija, istovremeno izbegavajući dugotrajne i skupe integracijske projekte.
Za sada, BPM i RPA nisu u međusobnom sukobu – oba pristupa, obe tehnologije su jednostavno usmerene na postizanje istog cilja koristeći različite strategije implementacije. U vremenima kada morate potpuno transformisati proces umesto da se oslanjate na „površinska rešenja”, BPM je dobrodošlo rešenje. Međutim, ako kompanija sebi ne može priuštiti da počne iz početka i da ponovo gradi iz temelja, tada RPA može biti najprikladnije rešenje kako bi se nastavilo sa operacijama dok se traži temeljna „popravka” koja ipak neće staviti proces „izvan pogona” na duže vreme.
Kako se digitalna transformacija i dalje razvija – BPM uz taj trend raste. Prema Filu Simpsonu, direktoru za marketing glavnih proizvoda kompanije Red Hat, BPM se sada koristi za stvaranje novih aplikacija koje se bave vrednostima i donose vrednost svojim klijentima, za razliku od nekadašnjeg „glavnog cilja” – automatizacije back-office radnih procesa.
Dok su BPM sistemi prvobitno bili uvođeni radi poboljšanja operativne efikasnosti i snižavanja troškova, oni se sada koriste kao platforme za razvoj aplikacija koje mogu doprineti prihodovnoj strani posla. Simpson navodi: „BPM omogućava korisne i zanimljive aplikacije fokusirane na poslovne procese i odluke, te kao takav postaje sve važniji deo alata za razvojne programere u njihovim inicijativama za izgradnju savremenih aplikacija.”
Danas je postojanje BPM rešenja ključno za svaki razvojni program savremenih aplikacija, kao i za pojednostavljenje toka rada i automatizaciju poslovnih procesa. Ukoliko uključite obe tehnologije, i BPM i RPA, u strategiju svoje kompanije, velike su šanse da ćete biti u prilici da pratite kako vaše poslovanje raste brže od ostalih!
Nema sumnje da ovakva filozofija rada može proizvesti velike koristi u smislu produktivnosti i efikasnosti kompanije, ali je pre svega neophodno razumeti stvarne potrebe kompanije i uspostaviti čvrstu strategiju. Moraju se identifikovati sva moguća „uska grla” i mora se sprovesti temeljna analiza kojom bi se utvrdilo kako ih najbolje rešiti koristeći prilagođene softverske aplikacije, da bi se na kraju kreirali logični, smisleni automatizovani procesi koji se uz minimum rizika mogu implementirati u poslovnu praksu kompanije.
Autor
Bojan Šćepanović
MCB Menadžment Centar Beograd
063 7004 518