Pametna analitika za pametne controllere (23.ICV Srbija sastanak, 30.9.2015.)

23. ICV sastanak je bio organizovan 30.9.2015. u Hotelu Holiday Inn u saradnji sa kompanijom Bisnode. Tema sastanka je bila “BISNODE PAMETNA ANALITIKA” a sastanku je prisustvovalo preko 100 controllera i CFO-a. Kompanija Bisnode je ovom prilikom predstavila alate koji mogu biti od koristi controllerima i CFO prilikom analiza. Posebna pažnja bila je usmerena na Portfolio Intelligence.
Sastanak je otvorio Bojan Šćepanović, predsednik ICV Srbija i direktor Menadžment Centra Beograd. Bojan je, po svom običaju, podelio nekoliko anegdota sa učesnicima a ovog puta je bio raspoložen da poveže “Farmu”, Mimi Oro i controlling. Kakve to veze ima? Pa, treba doći na ICV sastanak i odslušati Bojana – pored controllinga, uvek ima i puno smeha.
Bojan je potom predstavio tri glavna govornika – tri musketara controllinga. Govornici na 23. ICV Srbija sastanku bili su:
- Nenad Radunović, fabrički controller, Bambi
- Branislav Lončar, CFO, Leo Burrnett
- Marko Srabotnik, vođa prodaje poslovnih rešenja, Bisnode Slovenija
Prvi govornik bio je Nenad Radunović, fabrički controller u kompaniji Bambi. Nenad je sa učesnicima sastanka podelio svoje iskustvo o fabričkom controllingu.
Nenad je prezentaciju fokusirao na nekoliko ključnih stvari u radu fabričkog controllera: normiranje troškova, rad sa menadžerima, izveštavanje, ERP i sl. Evo i par zanimljivosti iz Nenadovog izlaganja o fabričkom controllingu:
- Što se tiče izveštavanje, Excel je i dalje kralj.
- Osnovni ERP u kome se radi je UPIS i sa njim su veoma zadovoljni. Korisnici su na neki način postali inovatori, jer sami kreiraju alate koji su im potrebni za analize.
- Jedna od zanimljivosti jeste posedovanje velikih displeja u proizvodnji gde se predstavljaju podaci o proizvedenim jedinicama svakoj smeni. Na taj način se budi takmičarski duh među radnicima jer u svakom momentu imaju uvid da li su ispunili zadatu normu.
- Saradnja sa menadžerima proizvodnje je…”izazovna”.
Sledeći govornik bio je Branislav Lončar, CFO u kompaniji Leo Burnett. Branislav nam je približio filozofiju Leo Burnett, najveće marketinške agencije u Srbiji sa preko 150 zaposlenih.
Bane je imao nekoliko sjajnih video klipoa, a jedan od njih govori o tome kako je nastao Leo Burnett u Čikagu, 30-ih godina.
Branislav je controllera opisao na nekoliko različitih načina:
- suvozač na reliju
- robot
- navigator
Posebno zanimljivo opisivanje je bilo oko “robota”. Controlleri u Leo Burnettu postoje na lokalnom nivou u Beogradu, kao i u centrali u Parizu. Takođe, postoje i controlleri u Shared Service Centru koji se za Srbiju nalazi u Mađarskoj.
S obzirom da je “vreme” najvažniji resurs u poslu marketinške agencije, jedna od zanimljivosti je bila način upravljanja projektima i ljudima. Svako odeljenje ima tzv. Traffic managera, čija je uloga slična kao “dispečera” kod autobusa. Traffic manager dobija projekat ili aktivnost, a zatim raspoređuje aktivnost zaposlenima. Za aktivnost je ponekad potrebno 15 do 30 minuta, a ponekad i nekoliko dana. Preciznim merenjem aktivnosti po projektu, odnosno po klijentu, moguće je doći i do profitabilnosti po klijentu.
Bane nam je predstavio i nekoliko reklama koje su napravili, a meni se najviše svidela “Nije svejedno – Tašta”
Nakon dva odlična predavanja, controlleri su se odmorili uz bogato posluženje i druženje. Kao što naš narod kaže – i piće i iće.
Posle pauze, sledeći govornik je bio Marko Srabotnik, vođa prodaje poslovnih rešenja u Bisnode Slovenija. Kompanija Bisnode je švedska kompanija koja se bavi poslovnim informacijama i ima predstavništva u 17 zemalja.
Prilikom ukucavanja pojma “controlling” u Google, Marko je naišao na sledeću fotografiju. Ko su ovde menadžeri, a ko controlleri procenite sami…
Po Marku, ključni koraci u controllingu su:
- Plan
- Do
- Check
- Act
Marko je zatim predstavio prezentaciju Portfolio Intelligence alata. U pitanju je online aplikacija čija baza pokriva kompanije u Srbiji, BiH, Sloveniji i Hrvatskoj. Ova aplikacija daje uvid u analizu kreditnih odnosa u regionu i radi monitoring za više od 80 kritičnih događaja u portfoliju. Marko smatra da je velika prednost ove aplikacije u njenoj jednostavnosti.
Ova aplikacija je jednostavna za upotrebu. Kompanije definišu grupe sa kojima rade (klijenti, dobavljači) dok sistem u nekoliko sekundi računa kreditne koeficijente za portfolio i za pojedinačnu kompaniju. Postoji nekoliko parametara koji se analiziraju:
- finansijska ocena
- dinamična ocena
- index plaćanja
- bisnode indeks uspešnosti
Takođe, aplikacija daje mogućnost smart monitoringa u vidu najvažnijih vesti. U aplikaciji postoji i šablon za grupisanje klijenata.
Marko je predstavio i studija slučaja, odnosno primenu Portfolio intelligence alata u jednoj Slovenačkoj kompaniji. Nakon prikazane studije, controlleri su pokazali veliku zainteresovanost postavljenjem desetak različitih pitanja. Na kraju sastanka, prijatelji iz kompanije Bisnode su učesnicima 23.ICV sastanka podelili i poklone.
Ovako je izgledao 23. ICV Srbija sastanak. Hvala još jednom prijateljima iz Bisnode za sjajno veče.
Autor
Bojana Pejčić
Konsultant
MCB Menadžment Centar Beograd