Otkaz u 3 koraka: Saveti kako da najlakše date otkaz svom zaposlenom
Otpuštanje sa posla može da bude jedno od najbolnijih iskustava za pojedinca, ponižavajuće i razarajuće - ali ne mora da bude i najgore iskustvo. Način na koji menadžer upravlja ovim procesom imaće veliki uticaj na način na koji bivši radnik nastavlja svoj poslovni put. Neke dobre prakse mogu da pomognu da ovi procesi imaju najveći mogući pozitivan uticaj na sve koji su u njih uključeni.
j
Pre sastanka
jDobro se pripremite. Pobrinite se da se odgovorno pripremite za otpuštanje. Da li dotična osoba zna da postoji problem? Da li je dobila mogućnost prelaska na drugo radno mesto? Otkaz nikada ne treba da date kao veliko iznenađenje.
f
f U narednom koraku pronađite odgovarajuce okruženje za razgovor. To bi trebalo da bude mirno mesto gde vas neće prekidati. Na kraju, razmislite o tome šta zelite da kažete. Umesto da pripremite pisani govor, fokusirajte se na definisanje svojih namera. Dajte sebi malo prostora da zaista razmisli te o dotičnoj osobi: ko je ona, zašto ste je na prvom mestu zaposlili, kako će se ovo odraziti na nju. Šta želite da postignete? Kako želite da se ta osoba oseća? Kakav stav je potrebno da zauzmete tokom ovog razgovora da biste ponudili podršku? Pokušajte da sagledate ono najbolje u drugoj osobi. Zamislite da ona doprinosi više u drugoj organizadji ili u drugoj ulozi. Pristupite razgovoru sa pretpostavkom da dotična osoba ima određenu vrednost - ona jednostavno može da se pokaže na drugom poslu.
d
Tokom razgovora
d Ako ste pravilno odabrali prostor za razgovor i dobro se pripremili, dijalog će biti delotvoran i rukovodićete se svojom intuicijom tokom većeg dela razgovora. Najvažniji u ovom koraku su vaša namera prema dotičnoj osobi, vaša energija i vaše prisustvo. Na koji način smatrate da druga osoba može da utiče na svoja uverenja o samom sebi, na sam razgovor ina ostatak svoje karijere. Pored navedenog, sledi nekoliko stvari koje bi trebalo da razmotrite tokom razgovora:
Šta ne treba da radite:
- Ne koristite "sendvič" tehniku povratnih informacija. Iako je primarnljivo govori ti dobre stvari kako bi se ublažile one loše, to će samo stvoriti konfuziju. Dajte toj osobi do znanja zasto se sastajete i postarajte se da oboje dođete do zajedničkog stava u pogledu razloga koji leži iza otpuštanja. Recite nešto poput: "Kao što znate, mi smo pokušavali da radimo sa varna u proteklih šest meseci kako bi vaša uloga rezultirala uspehom ali, kao što vam je poznato, to nije dalo rezultate. Želim da razgovaram sa vama o tome na koji način možemo da okončamo našu trenutnu saradnju ida vas podržimo na vašem daljem putu koji će biti čak bolji za vas." Ovo su, naravno, moje reči; vi upotrebite svoje - one moraju da budu odraz vaše iskrenosti.
- Nemojte izbegavati razgovor, trudite se da ne prelazite brzo preko njega ili da ga vodite na način kao da je beznačajan. Odvojite dovoljno vremena za razgovor, prihvati te ga kao veoma važnu stvar i dajte prostora drugoj osobi da razgovara i razmišlja o tome šta se događa.
- Ne ulazite u situaciju u kojoj jedna strana optužuje drugu, po sistemu "on je rekao/ona je rekla". Igrajte otvorenih karata i držite se činjenica.
Šta treba da radite:
- Potrebno je da prepoznate značaj posla koji je dotična osoba obavljala tokom godina i osobine te osobe.
- Razjasnite sve rokove, sporazume i naredne korake (ukoliko ste ih već definisali) tako da se međusobno razumete.
- Pitajte osobu šta želi, na kojinačin možete da olakšate situaciju i koju vrstu po drške možete da joj pružite u tom procesu. Neke kompanije, u zavisnosti od okolnosti, omogućavaju zaposlenima da sami biraju rok izlaska iz kompanije i nacin na koji će vest podeliti sa svojim kolegama. Ovo ima prednosti i nedostatke; moraćete da odlučite šta je najbolje za vas.
Na kraju, nemojte se iznenaditi ako je osoba koju otpuštate povređena ili ljuta, ako krivi vas ili ako napusti razgovor- čak iako je znala da će se naći u takvoj situaciji. Bez obzira na to koliko pažljivo upravljate ovim procesom, otpuštanje boli .Vaš posao je da date sve od sebe i budete tu za drugu osobu kako biste doprineli da njeno otpu stanje bude najhumanije moguće.
d
Nakon što saopštite vesti
jNeke organizacije uspostavljaju procese podrške da bi pomogle otpuštenim osobama na način koji je data kompanija odredila i koji je najkorisniji za osobu koja napušta kompaniju. Primeri obuhvataju grupe za umrežavanje bivših radnika (bez obzira na to da li su dobili otkaz ili su napustili kompaniju samovoljno), koje otvaraju vrata za podršku i dobijanje povratnih informacija, nude preporuke, obezbeđuju karijerni trening i čak otvaraju sopstvenu mrežu za pomoć osobama u pronalaženju adekvatnije pozicije.
f
f
Politika svake kompanije je različita, te vam savetujemo da proverite organizacione smernice, smernice za uspostavljanje i razvoj kapaciteta ljudskih resursa u sopstvenoj organizaciji pre nego što preduzmete neke korake. Bez obzira na to kakve su te politike, suština je da možete da primenite svoju nameru, svoju energiju i svoje prisustvo kako biste imali najbolji mogući uticaj na osobu koju otpuštate. Način na koji pristupate procesu otpuštanja utica će na način na koji dotična osoba pristupa svojoj porodici, deci, kolegama i budućim poslovnim poduhvatima. Poštujte to. I učinite sve da odgovorite na taj izazov.
Izvor: Nacionalna Poslovna Revija