IZGUBITE GUBITKE – Kaizen

Da li ste sigurni da vam transport donosi isključivo ono što želite? Analizirajte koje gubitke može da izazove.
Gubici koji javljaju u transportu su sva ona pomeranja materijala koja ne dodaju vrednost proizvodu. Pomeranje se može vršiti kolicima, kamionima, viljuškarima ili jednostavno rukama i nogama.
Veoma je bitno da se javljaju gubici i prilikom transporta upotrebom transportnih linija. Gubici se ogledaju u neoptimalnoj organizovanosti, ali i u utrošku prostora i energije zbog nedostatka fleksibilnosti ovog vida transporta.
Neki od aktivnosti kod kojih se javljaju ovi gubici i najlakše ih je uočiti su: transport gotovih proizvoda u skladište, međuprocesno pomeranju u proizvodnji, transport između funkcionalnih oblasti, pomeranje proizvoda na proizvodnu traku, pomeranje prilikom kontrole kvaliteta i dr.
Šta sve prouzrokuje gubitke u transportu:
- Najčešći uzrok je korišćenje zastarelih rasporeda u proizvodnom pogonu koji ne optimizuje i transport,
- Postoji mnogo kompanija koje i dalje koriste masovnu proizvodnju kao oblik organizacije proizvodnje. Ovo rezultira velikim serijama za čiji je transport neophodna upotreba viljuškara,
- Visok nivo zaliha, naročito kod ogromnih magacina izaziva velike gubitke u transportu. Proizvodnju i nivo zaliha treba optimizovati u zavisnosti od industrije i potreba, a u skladu sa principima koje smo obrazložili u delu koji se odnosio na gubitke koji se javljaju zbog postojanja visokog nivoa zaliha,
- Neoptimizovan transport materijala iz jedne radne oblasti u drugu takođe doprinosi ovoj vrsti gubitaka.
Pored velikog broja ostalih stvari, gubici u transportu vode do povećanja vremena izvođenja procesa proizvodnje (transport se odlaže – nije optimalan), kao i do troškova mašina i ljudi prilikom pomeranja materijala. Takođe, javljaju se troškovi usled potrebe za zaposlenima koji će kreirati naloge za transport, troškovi kupovine paleta, ali i troškovi energenata potrebnih za rad transportnih mašina. Ovi troškovi su veoma visoki pa se moraju bez razmišljanja uzeti u obzir i razmatrati veoma pažljivo.
Alate koje možemo koristiti u borbi protiv gubitaka u transportu su:
- Reorganizacija proizvodnih ali i kancelarijskih oblasti kako bi se obezbedio nesmetan i optimalan tok materijala,
- Jednokomadni tok (One Piece Flow) koji ima veoma veliki uticaj na trasport i omogućava jednostavniju analizu i smanjivanje gubitaka koji pri transportu nastaju,
- Jedan veoma efikasan alat je i minimiziranje transporta kreiranjem jasno istaknutih procedura za popunjavanje količine materijala. Ovim se gubici ne eliminišu ali se smanjuju standardizovanjem aktivnosti uzimanja i pomeranja materijala. Ovde do izražaja dolazi vizuelni menadžment kao potpora ovakvom sistemu rada,
- Alat sa najoriginalnijim nazivom je Vodeni pauk ili Mizusumashi koji predstavlja sistem unutrašnjeg transporta.
- Dva koncepta koja se takođe primenjuju su skladište na mestu upotrebe i direktno dostavljanje na liniju koje obezbeđuje da su potrebni materijali uvek dostupni i da operater nema potrebe da napušta posao kako bi obezbedio potrebne zalihe.
Optimizacija transporta i eliminisanje gubitaka koji pri njegovom izvođenju nastaju je od velikog značaja za spečavanje nastanka ostalih vidova gubitaka.
U slučaju da želite da proširite Vaše znanje o ovoj temi posetite sajt www.rs.kaizen.com gde možete videti primere uspešne primene Kaizen alata. U odeljku „Izdavaštvo“ postoji spisak knjiga u kojima je predstavljeno dugogodišnje iskustvo različitih autora iz oblasti Kaizena. Uskoro će u izadavaštvu Kaizen Instituta Srbija biti objavljeni prevodi knjiga „Kaizen: ključ japanskog konkurentskog uspeha“ i „Gemba Kaizen“ autora Masaaki Imai-a, najvećeg gurua i pionira Kaizena.
敬具
Autor
Bojan Šćepanović
MCB Menadžment Centar Beograd
063 7004 518