IZGUBITE GUBITKE - Kaizen
Da li ste sigurni da vam transport donosi isključivo ono što želite? Analizirajte koje gubitke može da izazove.
Gubici koji javljaju u transportu su sva ona pomeranja materijala koja ne dodaju vrednost proizvodu. Pomeranje se može vršiti kolicima, kamionima, viljuškarima ili jednostavno rukama i nogama.
Veoma je bitno da se javljaju gubici i prilikom transporta upotrebom transportnih linija. Gubici se ogledaju u neoptimalnoj organizovanosti, ali i u utrošku prostora i energije zbog nedostatka fleksibilnosti ovog vida transporta.
Neki od aktivnosti kod kojih se javljaju ovi gubici i najlakše ih je uočiti su: transport gotovih proizvoda u skladište, međuprocesno pomeranju u proizvodnji, transport između funkcionalnih oblasti, pomeranje proizvoda na proizvodnu traku, pomeranje prilikom kontrole kvaliteta i dr.
Šta sve prouzrokuje gubitke u transportu:
- Najčešći uzrok je korišćenje zastarelih rasporeda u proizvodnom pogonu koji ne optimizuje i transport,
- Postoji mnogo kompanija koje i dalje koriste masovnu proizvodnju kao oblik organizacije proizvodnje. Ovo rezultira velikim serijama za čiji je transport neophodna upotreba viljuškara,
- Visok nivo zaliha, naročito kod ogromnih magacina izaziva velike gubitke u transportu. Proizvodnju i nivo zaliha treba optimizovati u zavisnosti od industrije i potreba, a u skladu sa principima koje smo obrazložili u delu koji se odnosio na gubitke koji se javljaju zbog postojanja visokog nivoa zaliha,
- Neoptimizovan transport materijala iz jedne radne oblasti u drugu takođe doprinosi ovoj vrsti gubitaka.
- Reorganizacija proizvodnih ali i kancelarijskih oblasti kako bi se obezbedio nesmetan i optimalan tok materijala,
- Jednokomadni tok (One Piece Flow) koji ima veoma veliki uticaj na trasport i omogućava jednostavniju analizu i smanjivanje gubitaka koji pri transportu nastaju,
- Jedan veoma efikasan alat je i minimiziranje transporta kreiranjem jasno istaknutih procedura za popunjavanje količine materijala. Ovim se gubici ne eliminišu ali se smanjuju standardizovanjem aktivnosti uzimanja i pomeranja materijala. Ovde do izražaja dolazi vizuelni menadžment kao potpora ovakvom sistemu rada,
- Alat sa najoriginalnijim nazivom je Vodeni pauk ili Mizusumashi koji predstavlja sistem unutrašnjeg transporta.
- Dva koncepta koja se takođe primenjuju su skladište na mestu upotrebe i direktno dostavljanje na liniju koje obezbeđuje da su potrebni materijali uvek dostupni i da operater nema potrebe da napušta posao kako bi obezbedio potrebne zalihe.