DVE VRSTE ZAPOSLENIH - I KAKO IH MOTIVISATI? Slađana Rajkov, HR Country Manager ERICSSON
Tekst je preuzet iz HRM magazina broj 3.
Dobar zaposleni
- on dolazi na posao na vreme
- odmah počinje da radi
- efikasno rešava probleme
- ne traži izgovore
- uvek isporučuje na vreme
- ume i hoće da radi. :)
Loš zaposleni
- on često posećuje sajtove koji nemaju veze s poslom
- njegove pauze traju po sat i više
- često izostaje s posla
- u svakom zadatku koji mu je poveren nalazi prepreke
- odlaže rokove. :(
INFORMISANOST
Zaposleni je čovek koji hoće da zna šta radi, zašto to radi i kako to treba da radi. Pričajte, budite otvoreni po pitanju poslovnih planova koliko god je to moguće.SVRHA
Znate li šta je higijeničarka zaposlena u agenciji NASA odgovorila na pitanje „Čime se bavite?” Odgovorila je da pomaže ljudima da odu u svemir. Svest o značaju posla koji obavljamo čini da svoj posao obavljamo odgovornije, preciznije i istrajnije.TIM
Nebrojeno puta u karijeri razgovarala sam s ljudima na temu šta će im najviše nedostajati kada promene posao. Odgovor je uvek bio isti – ljudi. Čovek je socijalno biće i odnosi s kolegama su snažan faktor motivacije. Sjajno je ako možemo svake godine da idemo na tim bilding, ali čak i kad to nije moguće, možemo imati dobar tim. Ako postoji konflikt, razgovarajte o tome. Gradite osećaj pripadanja i podstičite druženje među kolegama. Par minuta ćaskanja među kolegama neće nam uništiti posao, a može povezati ljude, osloboditi ih stresa, ujediniti u ostvarivanju ciljeva i doprineti širenju znanja.ODNOS S RUKOVODIOCEM
Čini mi se da ne prođe mesec dana a da neka od mojih konekcija na LinkedIn-u ne lajkuje izjavu poput ove: Favorizovanje članova tima, neispunjena obećanja, mikromenadžment i slično. To su primeri lošeg ponašanja lidera. S druge strane, prisetimo se stare narodne izreke: Ne čini drugome ono što ne želiš da drugi čine tebi.BENEFITI
I ovde je lista veoma dugačka, te ćemo podeliti benefite na monetarne i nemonetarne. Monetarni benefiti počinju od plate. Susrela sam se s raznim strategijama koje se tiču zarade. Svaka ima i prednosti i mane, ali su dve stvari najvažnije:- da budemo transparentni po pitanju toga kako se plate formiraju;
- da se plata ne dovodi u pitanje i da se isplaćuje na vreme.
PROMENE
Monotonija ubija motivaciju. Dobro je da omogućimo zaposlenima da promene ulogu u timu. Izmene procesa rada, automatizacije, sertifikacije, uvođenje novih proizvoda ili projekata, ma koliko bili stresni i naporni, veoma su interesantni. Poenta je u tome da zaposleni kroz izazove stiče iskustva, dokazuje da može da se izbori s njima, obogaćuje svoja znanja i stiče nove kontakte.OBUKE
Zaposleni žele da se u njih ulaže. Tako se osećaju uvaženim i dobijaju znanje. Super je ako možemo da obezbedimo trodnevni trening u inostranstvu ili jednogodišnji koučing, ali je toliko toga moguće uraditi gotovo i bez budžeta. Oslobodimo raspored za učenje, organizujmo interne obuke i promovišimo samoinicijativno učenje. Čovek se uči dok je živ. Uloga lidera je da učenje ohrabruje i usmeri u oblasti od kojih će kompanija imati koristi u budućnosti.PRIZNANJA
Samopouzdanje veoma zavisi od osobe, ali je svakome potreban putokaz da li ide u dobrom smeru. Kada ne idemo u dobrom smeru, važno je da nam to bude stavljeno do znanja. Iskren feedback, dat na vreme i na neugrožavajuć način, može uštedeti mnogo truda. U suprotnom, ne samo da nećemo moći da popravimo svoje ponašanje već se možemo zaglibiti u probleme. S druge strane, prepoznavanje, pohvale i promovisanje poželjnih ponašanja ključni su ne samo da bismo učvrstili takvo ponašanje već i da bismo ostalima stavili do znanja šta se od njih očekuje i kako izgleda uspeh. Nagrade mogu i ne moraju da uslede, ali je suštinski važno da prepoznamo kada neko radi dobro i da to stavimo do znanja toj osobi i drugim relevantnim osobama. Da li će to biti u vidu nagrade, diplome, teksta u kompanijskom biltenu ili javnog obraćanja, daleko je manje važno. Zaposleni koji veruje da čini pravu stvar, koji voli ljude s kojima radi, koji ima poverenja u svoj tim, koji veruje da će rukovodilac prepoznati i priznati njegov doprinos i adekvatno ga nagraditi, vodi se logikom da je naš uspeh i njegov uspeh. Zato će on učiniti sve da naš posao uspe. Autor je Slađana Rajkov, HR Country Manager ERICSSON