NOVI MODEL POSLOVANJA I BUDZETIRANJE IT TROSKOVA – GLAVOBOLJA MNOGIH KOMPANIJA
Ako se pitate brine li nešto velike privredne gigante, odgovor je četvrta industrijska revolucija. Digitalna transformacija postala je nužnost, a kompanije koje propuštaju priliku da se prilagode savremenim trendovima doživljavaju sudbinu marginalizovanih Kodaka ili Nokije. Svest o neophodnosti transformacije prvi je korak ka uspešnom poslovanju. Potom sledi budžetiranje IT troškova.
Iako se IT i dalje posmatra kao izvor troškova, u procesu digitalne transformacije ovaj sektor dobija ulogu oslonca kompanije.
Kako navodi Aleksandar Nedeljković, CFO Mainstream-a, kompanije koja već godinama uspešno pruža napredne IT usluge, tema IT budžetiranja predstavlja veliku glavobolju mnogim kompanijama.
„U praksi se najčešće suočavamo sa IT budžetima koji su uprošćeno sastavljeni zbog čega često ne mogu da se dobiju precizne informacije.“
Kada se susreću sa novim klijentom, stručnjaci Mainstream-a prvo ispituju ulogu koju IT ima u određenoj kompaniji kako bi odgovorili na prve zadatke. Ovakvim pristupom, Mainstream klijentima pruža rešenja i servise koji im omogućavaju i do 30% uštede.
Povezivanje sa poslovnom strategijom podrazumeva odnos nekoliko činilaca poput analize razvojnog puta organizacije, uslova na tržištu, aktivnosti konkurencije, ali i globalnih trendova koji oblikuju prototip poslovanja u budućnosti.
„Istraživanje konsultantske kuće McKinsey na polju IT trendova izdvaja dominaciju as a Service modela u IT potrošnji i veliki rast prihvatanja public cloud-a. Big data, Internet of Things, kao i virtuelna i augmentovana stvarnost postaju svakodnevica na tržištu i zahtevaju adekvatnu strukturu koju IT treba da pruži. Takođe, mere sajber bezbednosti postaju sve značajnije zbog čega često dobijaju prioritet ulaganja.“
Određivanje pristupa i strukture upravljanja
Određivanje pristupa i strukture upravljanja tiče se sredstava za postizanje ukupnog cilja kompanije koja utiču na procenu ukupnih troškova.
„Tri osnovna tipa troškova su kapitalni, operativni i projektni troškovi. Kakva će biti njihova struktura zavisi od toga da li se kompanija odluči da određene elemente drži i razvija „u kući“ ili ih autsorsuje. Prilikom opredeljivanja za jednu ili drugu opciju, veoma koristan alat je TCO analiza koju je razvila konsultantska kuća Gartner i koja se pokazala u praksi kao najbolji alat za procenu troškova IT alternativa.’’
Kompanija Mainstream primenjuje TCO metodologiju da bi svojim klijentima pomogla u proceni postojećih IT troškova i analizi alternativnih, isplativijih rešenja primenom cloud tehnologija.
„Naši klijenti optimizacijom IT resursa postigli su i do 30% uštede, ali i mnogo efikasnije i pouzdanije rešenje za sigurnost i dalji razvoj poslovanja.“
Formiranje budžeta zavisi od veličine kompanije. Za mala i srednja preduzeća važno je identifikovati ključne grupe troškova po servisnim linijama poslovanja radi osiguranja praćenja i sledljivosti IT ulaganja i potrošnje. Kod velikih kompanija procesi su složeniji, kao i potreba za donošenjem odluka na osnovu podataka. Najveći izazov u ovom pristupu je definisanje aktivnosti na odgovarajućem nivou detalja, koji odgovara poslovnim potrebama.
„Preporuka konsultantske kuće Gartner je da se potrošnja u IT-u prikazuje na osnovu gotovinskih odliva, kako bi kompanija mogla da razmotri i opciju interne naplate IT usluga odeljenjima koja ih koriste.’’
Monitoring i procena učinka zapravo zahteva praćenje ishoda, u zavisnosti od čega se određuju dalji koraci. Značajno je odrediti referentne tačke za procenu pokazatelja. One se utvrđuju na osnovu istorijskih podataka i učinka organizacije, ali i kroz benčmarking.
U periodu digitalne transformacije više nego ikada izražen je uticaj IT-a na poslovanje. Postalo je nedopustivo posmatrati IT kao zaseban centar troškova. Neophodno je kvantifikovati sve veze IT-a sa drugim organizacionim celinama kako bi se postiglo efektivno poslovno izveštavanje i postizanje poslovnih ciljeva.
„Implementacijom ovih principa možemo očekivati da nas novi trendovi i zahtevi za informacijama ne zateknu kao što se to desilo Kodaku.“
Autor
Bojan Šćepanović
MCB Menadžment Centar Beograd
063 7004 518