Novi fenomen- NORMCORE!
Obično, svakodnevno, nevezano uz trendove, aktualnosti i mentalne napore dobilo je naziv 'normcore'. U poslednje vreme zaokuplja pozornost marketinških stručnjaka koji nastoje pronaći načine kako iskoristiti taj fenomen.
Početkom novog leta zaposleni agencije Drummond Central u Newcastleu sa svojih kancelarijskih prozora su zapazili golemu lokvu kišnice koja je preprečila put narodu da dođe od tačke A do tačke B. Publiku iz Drummond Centrala toliko su zabavili načini na koje su šetaci pokušavali zaobići tu mokru prepreku da ih je počela deliti u virtualnom svetu. Najpre je o njoj počela 'tvitati', a s obzirom na to da je to, očigledmo, nije dovoljno zabavilo, na aplikaciji Periscope (u Twitterovom vlasništvu) objavila je prenos uživo koji je samo koji sat nakon objave postao pravi hit.
j
j
Sadržaj koji su zaposleni Drummond Centrala postavili pod 'hashtagom' #DrummondPuddleWatch srušio je internet. Čak 547.828 duša je zavirilo u 'live stream', a u prvih 48 sati korisnici su objavili čak stotinu hiljada 'tvitova' u kojima komentarišu lokvu. Lokva je postala 'najtvitaniji' sadržaj u Velikoj Britaniji i drugi na svetu. Kako je za magazin Campaign izjavio suosnivač i izvršni direktor Twittera Jack Dorsey (ujedno jedan od korisnika koji je pratio 'live stream'), fenomen lokve toliko mu je kul jer pokazuje kako se naizgled beznačajan, duhovit, ali posve običan događaj može pretvoriti u globalni viralni hit. Takođe, on govori o tome kako uprkos silnoj tehnologiji koja širi vidike i u domove donosi vanserijske sadržaje ono obično, banalno vrlo uspešno zaokuplja pozornost potrošača. To obično, svakodnevno, nevezano uz trendove, aktualnosti i mentalne napore dobilo je i naziv - 'normcore' - i u poslednje vreme u središtu je interesa marketinških stručnjaka koji nastoje pronaći načine kako taj fenomen iskoristiti za privlačenje pozornosti potrošača.
d
Otpor trendovima
d
'Normcore' je u živote prosečnog potrošača ušao upravo zahvaljujući svoj silini posebnih, originalnih sadržaja kojima mediji i brendovi nastoje zaokupiti njihovu pozornost. Ta poplava neobičnoga potakla je potrebu za običnim, poznatim, svakodnevnim koje opušta moždane vijuge. No to i dalje ne znači da se ljudi samo žele isključiti iz toliko intenzivnoga digitalnog sveta, nego da traže virtualne adrese koje im nude svakodnevan i banalan sadržaj uz pomoć kojeg mogu mozak pustiti na pašu. Kako nastavlja Campaign, jednako kao što je trend 'athleisurea', sportske odeće namenjene svakodnevnim aktivnostima, dostupan online (dakle, paradoksalno, korisnici ne moraju ustati s kauča da bi živeli sportski), tako i svet tehnologije prihvata trend svakodnevnoga, opuštajućega kako bi rešio problem koji je sam stvorio. Kao primer izdvajaju popularne repetitivne igre poput Candy Crush Sage, banalnih videa s mačkama popularnih na YouTubeu ili pak aplikacija poput Headspacea koje korisnicima pomažu u meditaciji i isključivanju čula. IIi, kako je slikovito objasnio jedan od sugovornika Campaigna, osnivač agencije Upping Your Elvis Chris Barez Brown:
h
"Tehnologija je napredovala toliko brzo i potrošaci više ne žele biti bombardovani njenim sadržajem, nego se njom omotati kao u toplo ćebence."
j
Nadalje, deo publike prihvata ili, bolje rečeno, oseća potrebu za prihvatanjem dosadnoga, svakodnevnoga kako bi prkosio popularnim trendovima. Zato je, na primer, toliko korisnika spremno prihvatilo trend ružnih 'selfieja' (#uglyselfie) ili toliko zavolelo kampanju Sport Englanda 'This Girl Can' koja prikazuje obične žene u nelaskavim sportskim pozama i s natpisima poput 'Znojim se kao prase, ali izgledam kako seksi lisica' ili 'Rasturam. Pomiri se s tim'. Drugim rečima, sledbenici 'normcorea' odlučili su biti obični kako bi bilo drugačiji i tako se odvojili od krda. Taj je trend posebno popularan među mladim narašitajima potrošaca koje Campaign naziva 'Generation Rent' iliti 'generacija koja unajmljuje'. Njoj pripadaju mladi ljudi koji ne mogu živeti onako kako su živeli njihovi roditelji, odnosno kupiti nekretninu i štedeti za odlazak u penziju.
d
Lepota u običnom
g
Svesni neodrživosti toga životnog puta, nastoje živeti autentično, u trenutku, jer shvataju da je ostvarenje nekih ozbiljnih planova ionako upitno. Ekonomska kriza je promenila vrednosti milenijaca, pa i redefinisala pojmove poput ambicije i uspeha. Za njih uspešan se život ne meri životnim stilom, prihodima i slobodom koju nose, nego autentičnošću, uzemljenošću i sposobnošću da se živi u trenutku.
Ta nova definicija takođe nosi promene u načinu na koji kupuju , stvarima koje ih motivišu i ispunjavaju. Zapravo, milenijci žele instant zadovoljstvo i smislenu svakodnevicu, a za neke to isključuje pracenje trendova i konzumaciju goleme količine 'in' sadržaja.
Pre par godina umetnički kolektiv zapazio je taj trend i skovao izraz 'normcore' iza kojega se kriju milenijci koji prihvataju običan, normalan stil života koji postaje svojevrsni otpor prema društvenim medijima i potrebi za novim i uzbudljivim. U nekim segmentima kao što je, na primer moda, 'normcore' je vrlo verovatno prolazna stvar i ograničena na delić publike, ali njegova osnovna ideja prodire mnogo dublje i otkriva nove zahteve koje potrošači stavljaju pred marketare i kreatore sadržaja. Kako navodi Campaign, neki oglašivači već su nanjušili trend i počeli moment običnog i svakodnevnog uključivati u svoje kampanje. Kao primer izdvajaju Ryanair, niskotarfinog avioprevoznika koji se ne boji da će igranjem na kartu funkcionalnosti u očima publike biti doživljen kao dosadan brend. Taj novi pristup povećao je njegove prihode za 25 posto. Takođe, sve se više 'high-street' kompanija trudi prikazati prizemnim, normalnim, običnim i tako se razlikovati od konkurencije. Kao primer Campaign ističe Argos, firmu koja svoje proizvode prodaje u vrlo jednostavnim pakovanjima na kojima samo stoji njihov naziv (npr. Pegla, Sat, Busilica).
Ipak, marketari napominju da treba imati na umu kako je tanka granica između bezsadržajnog i onog što se podrazumeva pod 'normcoreom'. 'Normcore' kakav potrošači rado prihvataju, zaključuje Campaign, odnosi se na pronalaženje lepote, smisla i zabave u običnome, svakodnevnom. A to i jeste najveći izazov.
Izvor: Lider (maj, 2016.)