KLJUČ JE U PRAVEDNOSTI, Biljana Cvetić, Direktor sektora HR i pravnih poslova, METALAC AD
Tekst je preuzet iz HRM magazina broj 3.
Motivacija zaposlenih je jedna od oblasti koje su u HR-u možda i najviše proučavane i analizirane, za koju su razvijene mnoge teorije, organizovane obuke, implementirane tehnike, a ipak i pored svega toga mislim da nema kompanije koja se danas ne suočava s problemom izražene fluktuacije i zaposlenih s fakultetskim diplomama i kvalifikovane radne snage, što predstavlja sve ozbiljniju pretnju biznisima proizvodnih kompanija.
Zadržati kvalitetne ljude, vezati ih za kompaniju i dobiti od njih očekivane rezultate više ne zavisi samo od korporativne kulture i stepena razvijenosti motivacionog sistema već sve više i od okolnosti na koje kompanije ne mogu da utiču – pre svega mislim na makroekonomske uslove poslovanja i nedostatak radne snage u zemljama znatno višeg standarda u odnosu na naše prilike. U takvim uslovima, izboriti se s ograničenjima u pogledu visine zarada koje nam postavlja profitabilnost biznisa i privući i zadržati mlade ljude koji žele da se oprobaju tamo gde se njihovo znanje i veštine neuporedivo više plaćaju u odnosu na naše mogućnosti jedan je od najvećih izazova za kompanije na našim prostorima u ovom trenutku.
Kao posledica navedenih okolnosti, modeli i tehnike motivacije zaposlenih nužno su postali brzo promenljive kategorije, tako da su kompanije pored stalnog unapređenja znanja i sposobnosti svojih zaposlenih, kao značajnog faktora svog poslovnog uspeha i konkurentske prednosti, prinuđene da permanentno prate ciljeve i motive zaposlenih i njima prilagođavaju sistem i modele motivacije.
Sprovođenje periodičnih istaživanja motivatora i stepena zadovoljenja motiva, preispitivanje šta je to što u ovom trenutku motiviše zaposlene, šta su njihovi ciljevi, koji su faktori koji ih pokreću, organizuju, usmeravaju i utiču na intenzitet i trajanje radne aktivnosti stalna je aktivnost HR odeljenja. Primer istraživanja motivacije iz prakse kompanije u kojoj sam zaposlena, a kojim su obuhvaćeni zaposleni s fakultetskim obrazovanjem, pokazao je da preko polovine ispitanika ima:
- kao najizraženiji motiv za samoaktualizacijom, postignućem
- težnju za ostvarenjem svojih potencijala, aspiracija
- iskazivanje na profesionalnom planu.
- ovlašćenja,
- priznanja,
- visoka zarada,
- javne pohvale i
- napredovanje u karijeri.
- samoaktualizacija – ego status
- samoaktualizacija – socijalni odnosi – saradnja, harmonični odnosi, pozitivna radna klima, priznanja, pohvale, bonusi, rad u grupi, lojalnost u timu, sigurnost, predvidljivost i stepen zaštite, rešavanje manjih konflikata.
- kod koje dominiraju osobine transformacionih lidera, pre svega moralni integritet, harizma, stručnost, empatija, visoki kapaciteti da podstakne entuzijazam, otvorenost, inicijativu i kreativnost kod zaposlenih,
- koja može da razume potrebe i ciljeve svih generacija zaposlenih,
- kojaa ume da motiviše osećanjem smisla, svrhe i samorealizacije kroz ostvarenje radnih ciljeva.