KAKO IZGLEDA CONTROLLING U FABRICI SMURFIT KAPPA (AVALA ADA)?

Klub CFO & Controlling nastavlja da objedinjuje ljude iz sfera finansija i controllinga kroz organizaciju sastanaka, gde članovi imaju priliku da prošire svoje znanje, upoznaju kolege iz drugih firmi, vide i čuju nešto zanimljivo i lepo se druže. Tako je i ovog septmbra održan 47. sastanak Kluba CFO & Controlling, a domaćin sastanka bila je Smurfit Kappa Avala Ada.
Sastanak je otvorio Bojan Šćepanović, predsednik Kluba CFO & Controlling i direktor Menadžment Centra Beograd. On nas je, nakon kratkog uvoda, podsetio na 2013 godinu, kad je Đurđa Radivojević, mlada finansijska controllerka, došla na Akademiju controllinga u Menadžment Centar Beograd.
Danas se, Đurđa Radivojević Čugurović nalazi na poziciji CEO u kompaniji Smurfit Kappa Avala Ada, koja je bila domaćin ovog sastanka. Đurđa je tokom 6 godina rada u kompaniji napredovala od pozicije rukovodioca plana i analize, preko finansijskog direktora, sve do pozicije CEO. Ona nam je predstavila firmu Avala Ada, koja je osnovana 1946. godine, privatizovana 2003. godine, a u januaru 2019. godine prodata je za 133 miliona evra irskoj kompaniji Smurfit Kappa Grupe, Evropskom lideru u proizvodnji valovitih kartonskih kutija i jednoj od vodećih kompanija u industriji papira. Kompanija Avala Ada ima 440 zaposlenih, sa prometom od 49 miliona evra. Jedina je kompanija u regionu koja pod istim krovom ima proizvodnju transportne i komercijalne ambalaže. Njihov cilj je održavanje vodeće pozicije na tržištu, kroz jačanje veza sa postojećim i izgradnje veza sa novim klijentima. Pored prezentacije kompanije, Đurđa je podelila s nama kako je uz karijerni uspeh postigla i privatni, postavši majka dvoje dece i podelila s nama kako balansira vođenje velike kompanije s odgojom male dece.
Nakon šarmantne Đurđe, krenuli smo u obilazak fabrike uz vodstvo Bojana Bilala, direktora operacija. On nas je sporveo kroz obe fabrike, kao i kuhinju boja u kojoj se proizvode sve boje potrebne za komercijalnu ambalažu. Imali smo priliku da vidimo kako nastaju komercijalne i transportne ambalaže pravljene za najveće brendove na našem tržištu, poput British American Tobacco, Coca-Cola Hellenic, Henkel i drugih. Nakon obilaska fabrika, pozdravio nas je i Milan Marković, direktor Fabrike hartije Beograd, glavnog dobavljača papira Avala Ade.
Kada smo se dobro upoznali sa operativnom stranom poslovanja kompanije, Ana Mladenov, finansijska direktorka Avala Ade i Jelena Sinđelić, finansijska direktorka Smurfit Kappa Grupe, uvele su nas u poslovanje njihovog sektora finansija. Sektor ima 12 zaposlenih, od kojih je 1 finansijski controller i 2 finansijska analitičara. Sektor controllinga se bavi:
- lokalnim izveštavanjem,
- izveštavanjem na nivou grupe,
- budžetiranjem i forecastovanjem,
- CAPEX analizom,
- podrškom menadžmentu
- i ad hoc zahtevima.
Dragan Baljić, finansijski controller, podelio je s nama koje izveštaje kompanija pravi na dnevnom/nedeljnom nivou, koje na mesečnom, kvartalnom, odnosno godišnjem. Zbog toga što je ovo poizvodna kompanija, najbitniji su izveštaji prodaje, zaliha i novčanih tokova, koji se pripremaju svakodnevno. Na mesečnom nivou prave se izmene forecasta, izveštaji o obrtnom kapitalu, zaduženosti i CAPEX. Prezentacija za izvršni odbor se vrši kvartalno, kao i davanje forecasta. Jednom godšinje se vrši revizija, budžetiranje i uspostavljaju se transferne cene. Neki od primera ad hoc izveštaja su analize potencijalnih klijenata i dobavljača, analize konkurencije i analize proizvodnje.
Mirjana Drljača, finansijski analitičar, dodala je koji se od gore navedenih izveštaja šalju grupi, a koje koristi lokalni menadžment. Konačno, Dragan je objasnio proces budžetiranja i pravljenja forecast-a. S obzirom na to da kompanija pravi jedinstvene proizvode za svakog kupca ponaosob, uvek se kreće od planiranja i predviđanja prodaje po klijentu. Zatim, planovi se koriguju u zavisnosti od proizvodnog kapaciteta mašina i skladišnog kapaciteta magacina. Konačno, planiraju se troškovi i prihodi ostalih sektora u zavisnosti od proizvodnje.
Autor
Bojan Šćepanović
MCB Menadžment Centar Beograd
063 7004 518