KAIZEN – konstantno usavršavanje kadrova, korporativne kulture i procesa! (30. ICV Srbija sastanak)

30. ICV Srbija sastanak organizovan je 27.10.2016. godine u hotelu Holiday Inn u Beogradu. Tema sastanka je bila „Kaizen – japanski controlling“, a samom sastanku je prisustvovalo preko 80 controllera.
Sastanak je otvorio Bojan Šćepanović, predsednik ICV Srbija i direktor Menadžment Centra Beograd. Na svoj jedinstven i originalan način, Bojan je otvorio sastanak kratkom prezentacijom o Kaizenu, japanskoj filiozofiji povećanja produktivnosti koju želi da približi kompanijama u Srbiji. Kaizen je nastao u Japanu i najviše je vezan za proizvodne kompanije. Takođe, Bojan je svečano najavio i otvaranje Kaizen Instituta Srbije čiji je on direktor. Kaizen Institut Srbija će se baviti razvojem Kaizen filozofije putem treninga, konsaltinga i izdavaštva.
Nakon svoje prezentacije, Bojan je najavio četiri govornika koji su govorili o primeni Kaizena u njihovim kompanijama:
- Vladan Matović, Production Manager, Strauss Adriatic
- Nikola Marjanović, direktor procesa, BG Reklam
- Maja Mrkalj, HR Manager, Dr. Oetker
- Maja Šobot, Continuous improvement specijalista, Carlsberg Srbija
Vladan Matović je svoje iskustvo o Kaizenu preneo prisutnima kroz proizvodne procese u Strauss Adriaticu.
Vladan je naglasio da biti dobar nije više dovoljno, teži se savršenosti u svakom pogledu kako bi se opstalo na tržištu. Za bolji kvalitet potrebno je:
- fokusiranje na procese,
- angažovanje svih zaposlenih i
- smanjenje gubitaka.
U Strauss Adriaticu postepeno uključuju svoje zaposlene da svojim idejama doprinesu stalnim i malim poboljšanjima, kako u svojoj proizvodnoj zoni, tako i u ostalim delovima fabrike. Tome govori u prilog da iz godine u godinu raste broj prihvaćenih predloga, odnosno da predlozi postaju kvalitetniji. Kaizen je prisutan u Strauss Adriaticu od 2011.godine i oni su tek na početku pune primene Kaizena.
Nikola Marjanović, direktor procesa u kompaniji BG Reklam, već dugi niz godina uspešno primenjuje Kaizen filozofiju u kompaniji.
Nikola se nadovezao na prezentaciju svog prethodnika i naglasio da je bitno uključiti zaposlene u svaki korak implementacije Kaizen-a. U BG Reklamu to čine pomoću različitih Kaizen alata, kao što su 5S, SMED, kanban, OEE, value stream mapping i sl. Bitno je da se postepeno dešavaju „male“ promene koje će svima u kompaniji olakšati određene procese ili ih učiniti efikasnijim.
Nakon dva odlična predavanja, controlleri su se odmorili uz kafu i druženje.
Pažnju controllera posle pauze je privukla odličnim i energičnim nastupom, Maja Mrkalj, HR Manager u Dr. Oetker-u.
Maja je istakla da u Dr. Oetker-u konstantno rade na usavršavanju, ne samo kadrova, već i korporativne kultura i procesa oko Kaizena. Oni žele da razviju:
- konkurentan kadar,
- transparentan sistem i
- uspostave formalne kanale komunikacije.
Primenjujući Kaizen, od maja do septembra 2016. godine, u Dr. Oetker-u su dobili snažan feedback od svojih zaposlenih u vidu 148 predloga. Od 148 predloga, 39 je odobreno a čak 27 sprovedeno u nova pravila. Upravo na taj način, zaposleni svojom kreativnošću mogu da utiču na okruženje i unapređenje procesa u svom okruženju.
Poslednji govornik je bila Maja Šobot, Continuous improvement specijalista u Carlsbergu.
Maja kaže da se posvećenost menadžmenta uspešnom uvođenju Kaizena mora ogledati i u njihovom uzornom ponašanju na radnom mestu. Potom je govorila o Kaizen alatu koji se zove SMED (Single Minute Exchange of Dies) odnosno o metodi za smanjenje vremena potrebnog za promenu formatnih delova. Cilj SMED-a je da se na bezbedan i kvalitetan način smanji vreme za promenu formatnih delova prolazeći kroz sve aktivnosti od poslednje palete jednog proizvoda do prve palete narednog proizvoda.
Maja je dala i nekoliko razloga zašto je potrebno koristiti SMED:
- Zato što smanjuje vreme promene formatnih delova.
- Poboljšava kvalitet.
- Definiše jasne uloge i odgovornosti.
- Proces bez stresa.
- Dovodi do poboljšanja OEE kroz smanjeno vreme promene formatnih delova.
Ovako je izgledao 30. ICV Srbija sastanak – pet sjajnih govornika koji su pričali o Kaizenu – japanskom controllingu. Sa velikim nestrpljenjem čekamo 31. ICV Srbija sastanak. Vidimo se!
Autor
Bojan Šćepanović
MCB Menadžment Centar Beograd
063 7004 518