3 saveta kako da reaguješ kada se nađeš u neizvesnoj poslovnoj situaciji
Ako ste se ikad zatekli u neprijatnoj situaciji znate da je prva ljudska reakcija na to potpuna ukočenost. Status kvo je izgleda najsigurniji način u situacijama u kojima niste sigurni kako bi trebalo da reagujete. To nije samo instinktivna reakcija. Početkom 2008. u jeku ekonomske krize većina kompanija u Americi nije želela ništa posebno da menja niti da ulaže u nove poslove već se trudila samo da zadrži kapital. Zaposleni takođe nisu bili spremni da rizikuju i menjaju poslove, tako da su porodice u Americi u to doba veoma malo napredovale.
s
[caption id="attachment_19644" align="aligncenter" width="546"]
s
Finansijska nesigurnost neće tako brzo nestati, a ne reagovanje nije baš najbolje rešenje. Šta bi u tom slučaju trebalo preduzeti? Nedavno sam o tome razgovarao sa bivšim direktorom CIA, a sadašnjim predsednikom investicionog fonda KKR Dejvidom Petreusom. On ima iskustva u globalno neizvesnim situacijama. Iako smo ovaj razgovor vodili mnogo pre početka talasa terorističkih napada, lekcije koje sam od njega dobio su u najmanju ruku univerzalne.
d UČITE BRŽE OD SVOJE KONKURENCIJE
h
Kada dođe do neizvesne poslovne situacije ne reaguju svi isto. Na noge se uvek dočekaju oni koji uče brže jer se i brže snađu u novonastalim situacijama. Takođe, veoma je važno da na sa stancima rukovodioci jasno naglase šta su naučill u takvim situacijama jer ta iskustva mogu biti dragocena za neku sličnu situaciju u budućnosti. Brzo uciti znači biti svestan svojih loših odluka ili postupaka.
,,Svaka kompanija mora da ima razvijenu kulturu pri hvatanja neuspeha i otvorenog razgovora. Svaki uspeh, baš kao i neuspeh, mora biti propraćen temeljnom analizom onoga što se dogodilo i pronalaženjem načina da se takva situacija više ne ponovi",
smatra Petreus. On takođe navodi da ovakvi razgovori ne služe samo da bi se izbegle neizvesne situacije, već i da bi se umanjio trošak.
Ukoliko je uočavanje neke greške neophodno da se na takav problem više ne naiđe, važno je da svi u lancu poslovanja budu obavešteni o tome i da se taj problem, baš kao i njegovo rešenje, proširi među svim zaposlenima. Ovakva kultura poslovanja mora da dođe od samog vrha.
f
DAJTE ŠTO MANJE UPUTSTAVA, ČUVAJTE IH ZA BITNE TRENUTKE
cU kritičnim ili neizvesnim situacijama odluke moraju donositi oni koji su najbliži najsvežijim informacijama. Tokom svoje vojne karijere Petreus je insistirao na značaju "strateškog kaplara"' mladog lidera čiji taktički postupci mogu imati strateške posledice. U kritičnim situacijama važno je da odluke donose oni koji zaista ima ju uvid u situaciju na terenu, pa makar bili i niži po činu ili hijerarhiji.
s

s
Da li to znači da menadžeri u vrhu gube svoj značaj? Nikako, za njih je važno da na strateške pozicije u svom timu postave ljude na koje mogu da se oslone i kojima mogu prepustiti odlučivanje u kritičnim situacijama.
Petreus navodi da je tokom svoje vojne karijere bio nezadovoljan time što su vojnici prolazili obuku samo za onaj deo naoružanja koje su dužili. Na taj način, ukoliko bi se zatekli u nekoj nepredviđenoj situaciji, oni bi bili neposobni da reaguju. Zato je on još tada uveo kombinovanu obuku, kako se vojnicima nikad ne bi dogodilo da se nađu u ne predviđenim situacijama.
Za decentralizaciju ovlašćenja srednji nivo menadžera mora biti ojačan kako bi samostalno mogao da preuzima odlučivanje. To se najbolje može videti u kompanijama koje imaju svoje ispostave daleko od centrale.
d
BUDITE SPREMNI NA IZNENADNE DOBITKE
sZa većinu ljudi neočekivane situacije predstavljaju veliki stres zbog čega ne umeju da prepoznaju i poneku pozitivnu mogućnost. Petreus je naveo klasičan vojni primer. Tokom 1973. u ratu na Bliskom Istoku egipatske snage su uspešno prešle Suecki kanal i brzo prodrle na Sinaj, postižući veći uspeh nego što su očekivali. Međutim, kako nisu bili spremni za taj uspeh, presporo su ga iskoristili. Kašnjenje je dozvolilo izraelskim snagama da se pregrupišu in a kraju poraze egipatske snage.
dx
x
Samo neki od nas donose odluke od nacionalnog značaja, ali većina menadžera je odgovorna samo za odluke koje se mogu odraziti na uspeh kompanije. Najbolji menadžeri uvek moraju biti spremni ina neočekivani uspeh i na neočekivani neuspeh.
Neočekivane situcije donose i neočekivana reagovanja. Menadžeri često pribegavaju tome da se u takvim situacijama oslanjaju na što veći broj podataka koji im mogu po moći, ali im ne mogu rešiti nepredvideni problem. Zato je važno da uvek imate u vidu ova tri saveta: brzo učite i brzo se prilagođavajte novonastaloj situaciji, decentralizujte mehanizme odlučivanja i budite uvek spremni za neočekivan uspeh.
Izvor: Nacionalna Poslovna Revija (članak iz novina)