CONTROLLER JE KAPETAN KOMPANIJE!
Kao što kapetan broda ima svog navigatora, tako i CEO kompanije ima svog u vidu controllera. Opis posla je zapravo sličan. Navigator usmerava brod prema cilju koji je zadao kapetan. On mora u svakom trenutku da zna gde se brod nalazi, koliko ima do krajnje destinacije i koja je najbolja putanja tako da se izbegnu oluje, plitke vode i grebeni. Takođe, mora da održava i navigacione sisteme.
Da bi controller u pravom smislu reči bio biznis partner, mora da poseduje isti set veština kao i navigator:
- Mora da zna koja mu je krajnja destinacija i šta je cilj puta (targeti, ciljevi). Poznavanje cilja je važno, jer nije svejedno da li brod treba da stigne brzo ili treba da osigura prevoz robe koju nosi. Različiti su parametri koji se prate i putanja će od njih zavisiti.
- Mora da dobro poznaje putanju kojom prolazi (biznis). Ako ne poznajete more po kojem plovite, kako ćete znati koja je najbolja putanja?
- Mora da poznaje dobro svoj brod (kompaniju). Morate znati kojim kapacitetima raspolažete. Broj saradnika na terenu, kapaciteti fabrike i stanje zaliha samo su mali deo broda koji morate poznavati. Kao što ne možete skretati veliki brod kao da je gliser, tako ne možete samo pročitati statističke podatke iz sistema i primeniti ih na svoju kompaniju. Morate razumeti s kojim kapacitetima raspolažete.
CONTROLLER KAO BIZNIS PARTNER U HEMOFARMU
U Hemofarmu se controller najčešće susreće sa 3 vrste pitanja:
- Da li će i kada naš brod stići na krajnju destinaciju?
- Koji su uslovi na putu i da li treba menjati putanju?
- U kakvom stanju će stići brod na krajnju destinaciju?
1. Da li će i kada brod stići na krajnju destinaciju?
Ovo obuhvata sledeća pitanja:
- Gde smo sada sa ostvarivanjem targeta (Net sales, EBITDA, OPEX)?
- Da li ćemo ih ostvariti na kraju godine (Forecast)?
- Šta treba sada da preduzmemo da bismo na kraju godine ostvarili targete (akcioni plan)?
Ova pitanja su mahom strateške prirode. U ovom setu pitanja se ne osvrćemo previše na prošlost. To nam na sredini okeana neće mnogo pomoći. Naš zadatak je da brod na vreme i u ispravnom stanju dovedemo na krajnju destinaciju i da na osnovu prolaznog vremena, trenda, stanja broda i vremenskih uslova odredimo najbolju putanju za nastavak puta.
2. Koji su uslovi na putu i da li treba menjati putanju?
Najčešća pitanja koja ovde srećemo su „what if” pitanja:
- Konkurent daje bolje uslove, a ja nemam budžet. Šta da radim?
- Da li da uložim više para u televizijske reklame ili u saradnike na terenu?
- Šta će se desiti sa NPV analizom novog proizvoda ako uđe novi konkurent?
Ova pitanja su vrlo konkretna i operativnog su karaktera. Da li nešto menjati ili ne? Kakvi su uslovi na putu i šta ako se menjaju? Ovde pogotovo dolazi do izražaja poznavanje biznisa. Ako nemate širu sliku i samo statistički uzmete cifru i date je biznisu, bojim se da vas sledeći put neće ni pitati za mišljenje.
3. U kakvom stanju će brod stići na krajnju destinaciju?
Pitanja koja se ovde javljaju:
- Ostvarićemo prodaju, ali da li će iskočiti neki troškovi ili rabati?
- Kolike su nam zalihe u veledrogerijama?
- Kakva nam je naplata potraživanja i koliki nam je working capital?
Ova pitanja su u vezi sa stanjem našeg broda na destinaciji. Šta vredi što smo stigli na vreme i doneli robu, a brod nam više nije u plovnom stanju? Brod je tu da putuje svake godine od jedne destinacije do druge.
Controllera često pogrešno smatraju za nekog ko izvlači podatke iz sistema i šalje ih menadžmentu. To je transakcioni controller. Biznis partner postaje tek onda kada te cifre i izveštaje interpretira. Informacije da smo na koordinatama 44° 8′ N i 20° 4′ E i da tu duva oluja ne znače mnogo. Smernica da treba da skrenemo levo i zaobiđemo oluju i da ćemo u tom slučaju stići sa svega pola sata zakašnjenja i bez oštećenja, jeste ona koja je kapetanu potrebna od njegovog navigatora.
Autor
Bojan Šćepanović
MCB Menadžment Centar Beograd
063 7004 518