“Jaffa i Munch – brendovi sa X faktorom”, intervju, ALEKSANDAR POZNANIĆ, DIREKTOR MARKETINGA, JAFFA CRVENKA
INTERVJU
ALEKSANDAR POZNANIĆ, DIREKTOR MARKETINGA, JAFFA CRVENKA
U fabriku Jaffe u Crvenki od 2006. godine do danas investirano je 30 miliona evra.
Izgrađena je nova proizvodna hala ukupne površine 12.000m2, u kojoj su montirane tri najsavremenije linije za proizvodnju konditorskih proizvoda. Sve to je omogućilo kompaniji da neprestano širi portfolio uvođenjem jedinstvenih proizvoda, ukusa, slatkih i slanih proizvoda, kako bi potrošačima uvek pružila više.
Brend Jaffa je na tržištu od 1976. godine i u tom periodu postao je sinonim kvaliteta i dobrog ukusa, o čemu svedoče mnogobrojna istraživanja tržišta, nagrade i kontinuirani pozitivni trendovi prodaje. Prisutan je na svim tržištima u Adrijatik regionu.
Krajem prošle godine Jaffa je lansirala novi proizvod – Jafficu. Tada su iz kompanije istakli da nastoje da ovakvim inovacijama u svom asortimanu zadrže postojeće i steknu nove ljubitelje Jaffa proizvoda. Lansiranje Jaffice bilo je samo jedan od povoda za razgovor sa Aleksandrom Poznanićem, direktorom marketinga kompanije Jaffa.
Koji su sve kanali komunikacije korišćeni da bi se potrošači upoznali sa ovim novim proizvodom?
Jaffica je imala premijeru za predstavnike medija krajem prošle godine u beogradskom bioskopu Takvud, a potrošači su mogli ubrzo nakon toga ekskluzivno da je vide na našoj Facebook stranici i u prodajnim objektima širom Srbije i regiona. U launch kampanji su korišćeni praktično svi raspoloživi kanali komunikacije, a poseban focus je stavljen na samo mesto prodaje i dostupnost Jaffice krajnjim korisnicima.
Kakva su očekivanja od nove reklamne kampanje za jafficu?
Očekujem da što više ljudi dobije informaciju da je Jaffa lansirala ovaj novi jedinstven proizvod, kao i da ga probaju, nakon čega će se svojim kvalitetom Jaffica lako izboriti za mesto u srcima potrošača širom regiona.
httpv://www.youtube.com/watch?v=Td9gBXWaIDM
Da li mislite da će potrošači dobro prihvatiti ovaj proizvod?
Ne mislim nego sam siguran i čvrsto verujem u to. Svi preduslovi za uspeh su tu: prepoznatljiva, jedinstvena Jaffa cakes kombinacija ukusa, sada u novom praktičnom formatu i po pristupačnoj ceni.
Reklamni spot je urađen sa dobro poznatom ekipom, rediteljem Srđanom Dragojevićem, glumcem Brankom Đurićem i dečakom Raslavom Sekulovićem. Da li to znači da je prethodna kampanja dala željene rezultate?
Kampanja je uvek samo jedan manji deo kompletnih napora koji se ulažu u dugoročno jačanje pozicije brenda na nekom tržištu. Jaffa cakes je brend sa uzlaznim trendom i svakako da je i prethodna kampanja doprinela tom rezultatu. Pravo je zadovoljstvo bilo raditi sa takvom ekipom vrhunskih profesionalaca, koji su svojim iskustvom i energijom definitivno dali dodatnu vrednost celom projektu.
Na kojim je tržištima, pored srpskog, još prisutna Jaffica?
U Jaffici će moći da uživaju potrošači na prostoru cele bivše Jugoslavije.
Da li je reklamna kampanja na tim tržištima ista kao u Srbiji ili postoje razlike?
Kampanja će biti zajednička za ceo region i podsetiće nas sve na čuvene Đurine kućne čarolije. Ovoga puta će nas Đura u svom prepoznatljivom stilu naučiti kako da redovan okrugli Jaffa cakes transformišemo u pravougaoni format čokoladice pogodan za svaki džep.
Koji je kanal komunikacije za vas najvažniji za lansiranje novog proizvoda, a koji za reklamiranje postojećeg? Zašto?
Svaki pojedinačni kanal komunikacije ima svoje specifičnosti i ne može se posmatrati van konteksta, odnosno ciljne grupe. Integrisana marketing komunikacija, koja potrošača »pokriva« kroz svih 360 stepeni i kroz sve >>touch points« tokom njegovog dana, predstavlja pravi put za lansiranje novog proizvoda i reklamiranje postojećeg.
U koji kanal komunikacije Jaffa najviše ulaže i zašto?
Ako govorimo u kontekstu učešća u marketing budžetu, onda je to definitivno zakup prostora na televiziji, koja je i dalje najefikasniji kanal komunikacije na našim prostorima.
Kako gledate na internet i društvene mreže u smislu kanala komunikacije? U kojoj meri ih koristite?
U današnje vreme svi veliki uspešni brendovi ovaj kanal tretiraju kao standardni deo svog promotivnog miksa. To važi i za naš brend Jaffa cakes koji je po broju fanova na Facebooku (više od 420.000 fanova iz celog regiona) najbrže rastući brend u kategoriji food & drink. Naš brend Munchmallow je za godinu dana prešao cifru od 150.000 fanova i velikom brzinom nastavlja da raste.
Kako merite uspeh jedne kampanje?
Sve zavisi od toga da li kampanja za cilj ima neki kratkoročan (taktički) rezultat ili je samo prvi korak u nekom dužem strateškom procesu. U svakom slučaju se trudimo da uvek pre kampanje definišemo jasan cilj, a rezultate merimo adekvatnim kvantitativnim i/ili kvalitativnim analizama i istraživanjima.
Da li sve kampanje koje je radio marketinški tim sa vama na čelu možete da okarakterišete kao uspešne?
Svako ko radi dugo, u brzoj industriji kao što je konditorska, svestan je rizika da nekada može napraviti i pogrešnu procenu. Bitno je naravno da ta procena nije fatalna po poslovanje kompanije, i da, kada se greška desi, ceo tim izvuče pouku i nastavi dalje još jači i spremniji za borbu sa konkurencijom. Isto važi i za moj tim.
Neke kampanje imaju veći pozitivan uticaj na prodaju, a neke manji. Za one koje ne donesu očekivane pozitivne efekte, svakako se rade posebne vrste analiza i donose određeni zaključci za naredne aktivnosti.
Jaffa je jedan od glavnih sponzora prve sezone X faktora. Kakve je sve aktivnosti podrazumevao ovaj angažman?
Jaffa cakes i Munchmallow će biti prisutni u regionalnoj verziji ovog najvećeg svetskog muzičkog šou programa od prve audicije sve do velikog finala u Beogradskoj areni. Pored prisustva u samom programu, lansirali smo i specijalne X faktor proizvode, koji u sebi nose specijalne kodove koji mogu pomoći fanovima da osvoje karte za finale i specijalni VIP tretman.
Sta očekujete od ovog sponzorstva?
Očekujemo da budemo deo vrhunske zabave za potrošače u četiri zemlje regiona i da jedinstvenim i svežim pristupom celom projektu približimo naše brendove mladoj ciljnoj grupi.
Kako marketing može da pomogne u diferenciranju vaših proizvoda u odnosu na slične konkurentske proizvode?
Jedan od ključnih zadataka marketing tima je baš to da u saradnji sa kolegama iz sektora razvoja i proizvodnje pronađe taj takozvani USP (unique selling proposition), koji će naš brend izdvojiti od konkurentskog. To može biti neka jedinstvena funkcionalna/emotivna karakteristika proizvoda, ali i neki poseban benefit koji konkurencija nije do tog trenutka stavljala u prvi plan.
Od kakvog je značaja uloga marketinga u tim situacijama?
Presudna! Zato što će se proizvodi bez jasnog USP-a relevantnog za potrošače u narednom periodu naći na još većim izazovima »priklešteni« između jakih bero brendova i privatnih robnih marki velikih trgovinskih lanaca. Čini mi se da je budućnost za tu vrstu proizvoda, koji ne poseduju neki svoj X faktor, prilično mračna.
U kojoj meri je, prema vašem mišljenju, marketing zaslužan za uspeh jednog brenda, a samim tim i kompanije?
0 uspehu ili neuspehu određenog brenda na kraju odlučuju potrošači. Zbog toga marketing, kao >>veza<< kompanije sa potrošačima, nosi najveću odgovornost za krajnji rezultat brendova i cele kompanije.
Da li smatrate da su kompanije koje su u ovom kriznom periodu srezale budžete za marketing napravile dobar poslovni potez?
Mislim da nijedna krajnost nije dobra – ni radikalno smanjenje ulaganja u brendove, kao ni neracionalno ulaganje u projekte i kampanje sa diskutabilnom argumentacijom i pretpostavkama. Jednostavno, treba pojačati fokus na merljivost efekata ulaganja i >>domaćinski<< upravljati marketing budžetima. Činjenica da postoje brendovi koji i u ovim izazovnim vremenima uspevaju da generišu rast pokazuje da su potrošači uvek spremni da prepoznaju dobru ponudu u smislu odnosa cene i kvaliteta.
Iz marketinškog ugla gledano, kako jedna kompanija treba da se ponaša u kriznom periodu?
Ključne reči na koje se treba fokusirati su: kvalitet, tim, fleksibilnost, brzina i troškovi.
Kako će, prema vašem mišljenju, izgledati marketing u budućnosti?
Forma će se svakako menjati, ali suština će uvek biti ista – bez obzira u kojoj ste industriji moraćete da kreirate kvalitetan proizvod, koji potrošačima zadovoljava određenu potrebu na bolji način od konkurencije.
Razgovarala: Ana Filipović, ana@instore.rs
Autor
Gost