EXCEL, TELEFON I HUMOR ZA DOBAR BANKARSKI CONTROLLING, DRAŽAN PLANINIĆ, VODITELJ PLANIRANJA I UPRAVLJAČKOG IZVEŠTAVANJA, UNICREDIT BANK
Ja jako volim LinkedIn, pa ću svoje iskustvo iz controllinga u banci opisati kroz nekoliko slika koje sam video na LinkedIn-u. Neke su me nasmejale, neke zamislile, ali uglavnom, u svima sam se prepoznao; ili ja lično ili kao deo tima. Slika koja sledi većini je poznata, pretpostavljam, i odlično dočarava jedan dan tipičnog controllera. Evo i kako to izgleda u stvarnosti.
Ponedeljak je jutro. Mi, controlling tim, smo sveži i čili, i dogovaramo se o aktivnostima, rokovima, raspoređujemo se strateški kako bi sve “išlo kao podmazano”. Čak smo sve planove i na flipchart nabacili. Čekamo podatke, bilans uspeha (P&L) i bilans stanja (BS), da vidimo prve mesečne rezultate, ali ništa ne dolazi. Zovem šefa računovodstva da vidim gde je zapelo, a on kaže: „Znaš, imamo neki problem sa IT, pa još fajlovi nisu stigli“. Šta ću, zovem IT da vidim gdje je zapelo, a s druge strane me kolega uverava da je sve u redu. Bio je neki problem s mrežom, stiže sve za pola sata i usput kaže: „Pa čemu žurba, polako.“ Ne zna on da sam ja lepo isplanirao dan kao pravi controller i da mi on sada remeti čitavu koncepciju sa flipcharta, ali šta je tu je.
Podaci stižu i počinje opšte komentarisanje mesečnih i godišnjih rezultata „m/m, y/y, vs BDG, ovaj one-off nismo planirali, zovi vidi o čemu se radi, u redu je…“. I naravno, kako to uvek biva kada treba da se slože prvi izveštaji i da se referiše direktoru, stiže uljudan, uredan i kratak e-mail iz Grupe – da im danas do kraja dana treba kratko objašnjenje nekoliko pozicija iz P&L-a od početka godine do danas i vs BDG. Naravno, ni to jutros nije bilo u planu. To preuze prvi u kancelariji koji upita „Šta je to sad stiglo?“ i onda je usledio red Excela, red telefona, pa opet red Excela, red telefona, pa komentari na solidnom engleskom i šalji.
Prvi rezultati su tu, ali ne bi mi bili controlleri da ne saznamo i ono što se još nije desilo pa da i to uključimo. U ovom delu dana kancelarija uglavnom izgleda kao telefonska centrala: „Majo, koji troškovi nisu prošli da ih dodamo ručno?“, „Smanji naknade, nije proknjižena centralna banka!“ i tako dok izveštaj ne bude pod konac, a tek je prvi radni dan u mesecu. Dovršavamo komentare, šaljemo izveštaj i idemo kući. Onaj flipchart od jutros ne liči na sebe, išarali ga do pola, dodali još pola, rešili dobar deo, a ono što nije stalo na prvu preselili na drugu stranicu.Idemo sada na drugu sliku. Budi miran i staložen.
Još jedan događaj tipičan za controllera – slažemo izveštaje kao i svaki drugi dan, i sve je manje-više u redu. S druge strane, neki brojevi jednostavno nemaju logike. Proverim opet, sve je dobro napravljeno, pa proverim prošle mesece, i oni su u redu. Ali, nešto je tu sumnjivo. I naravno, idemo po redu na telefon, prvo šefa računovodstva (oni znaju šta se tu knjiži i zašto), pa onda kolege iz regulatornog i eto ga. Upravo je stigao novi Grupni upit o iskazivanju na upitnoj poziciju, pa je nekoliko konta preknjiženo. U redu, hvala, idemo dalje.
E, onda stiže novi upit od direktora: „Znate, kad bi se naknada smanjila ili povećala za xx, koliko bi to efekta imalo na P&L do kraja godine?“. Ne znam ali ću saznati, i onda svi mi u kancelariji i Excel damo sve od sebe i imamo rezultat (bar dve verzije, sramota je direktoru poslati samo jednu opciju). Dan se bliži kraju i mi se opuštamo, sabiramo utiske i spremamo se da idemo kući, kad dolazi „ON“. ON je, ni manje ni više, nego jedan dodatni zahtev za analizu mogućnosti povećanja prihoda budžeta kojeg stvarno više nismo mislili da diramo.
I na kraju, šta čini dobar controlling? Odgovor je, pre svega, ljudi.
Druga, treća i četvrta ključna stvar za dobar controlling su komunikacija, komunikacija i komunikacija. Controller koji ne komunicira ama baš sa svima, teško da može kvalitetno da obavi posao (ili će mu za to trebati mnogo vremena). Peta važna stvar jeste smisao za humor. A potrebno je i tehničko znanje: računovodstvo, Excel, BI, PPT…
I kako onda izgleda savršena kancelarija puna controllera u banci: skup više osoba koje mnogo pričaju, smeju se i razvlače Excel do kraja – kao i Access, PPT, BI. Nije loše, zar ne!
Autor teksta je Dražan Planinić, voditelj planiranja i upravljačkog izveštavanja, UniCredit Bank.
Tekst je preuzet iz Controlling magazina 05.
Autor
Dražan Planinić
1 Komentar
Kako u uzbiljan posao kakav je bankarski, koristiti takav trivijalan alat?