DOBAR PLAN = POLA POSLA, DOBAR PLAN I MARKETING = GOTOV POSAO, Ana Novičić, Controller UNIPROMET
Tekst je preuzet iz Controlling magazina broj 16.
Mogli bismo reći da su tri najvažnija događaja u istorijičovečanstva bili Veliki prasak, pojava života i nastanak svesti, a rast i razvoj kompanije uslovljeni su unakrsno razvojem i rastom svesti o potrebi planiranja.
PREDUZETNIČKI DUH I PLANIRANJE
Malo, porodično preduzeće broji nekoliko zaposlenih i vlasnika koji, vođen preduzetničkim duhom, snagom svoje volje ideje sprovodi u dela. Bez operativnog planiranja (OP) povećava se potencijalni rizik od predviđanja važnih uticaja (unutrašnjih i uticaja iz okruženja) ili od nedostatka objektivnosti u donošenju poslovnih odluka na kratki rok, koji može usloviti turbulencije u poslovanju i rezultirati gubicima. Prekretnica je to da snagu vlasnika kanališemo u pravom smeru, razvijemo svest o potrebi OP i ne dozvolimo da se poslovanje odvija po principu „dogodilo se“, nego da izađemo u susret svemu onome što nas čeka.KROJ PO MERI
Izazov je kada dobijete priliku da u privatnom, porodičnom preduzeću razvijate funkciju controllinga. A vi mladi, tek svršeni ekonomista, pripravnik, željni novih saznanja, pa vam se čini da je samo nebo granica. U okruženju su vam sve mašinski inženjeri koji vam omoguće da povežete sve kockice procesa i znate šta su „žile kucavice“ poslovanja i koji scenario obezbeđuje pozitivan pravac kretanja. Pripremate planove proizvodnje tako što prethodno sakupljene podatke od rukovodioca pogona prekucavate u Excel. Radujete se kada vam koleginica iz IT odeljenja napiše izveštaj da ne morate učinke ponovo da prekucavate s izveštaja u papirnom obliku. Isti postupak s unosom podataka iz bruto bilansa ponavljate i ako želite da analizirate „krvnu sliku“ kompanije kroz ratio pokazatelje. Kolegijumi su vreme koje koristite da prikažete blagodeti OP kroz raščlanjavanje planova po funkcijama i njihovo objedinjavanje na nivou cele kompanije. Vode se žustre rasprave, s obzirom na to da kolege iz prodaje nisu mogle da znaju kom će se sistemu ograda za puteve nemački projektanti okrenuti u narednom mesecu. A mi za baš taj sistem ograde moramo isplanirati:- kapacitete u proizvodnji,
- potreban broj zaposlenih,
- troškove električne energije i
- marginalne troškove prirodnog gasa u pogonu za toplo cinkovanje jer će nam se, u suprotnom, cink „zalediti“
- tu je i pitanje materijala koji ćemo poručiti u pravom trenutku, jer nam berzanska oscilacija nabavnih cena može skokom od 15% doneti smanjenje neto dobiti za 45%.