DOBAR PLAN = POLA POSLA, DOBAR PLAN I MARKETING = GOTOV POSAO, Ana Novičić, Controller UNIPROMET

Tekst je preuzet iz  Controlling magazina broj 16. Mogli bismo reći da su tri najvažnija događaja u istorijičovečanstva bili Veliki prasak, pojava života i nastanak svesti, a rast i razvoj kompanije uslovljeni su unakrsno razvojem i rastom svesti o potrebi planiranja.  

PREDUZETNIČKI DUH I PLANIRANJE

Malo, porodično preduzeće broji nekoliko zaposlenih i vlasnika koji, vođen preduzetničkim duhom, snagom svoje volje ideje sprovodi u dela. Bez operativnog planiranja (OP) povećava se potencijalni rizik od predviđanja važnih uticaja (unutrašnjih i uticaja iz okruženja) ili od nedostatka objektivnosti u donošenju poslovnih odluka na kratki rok, koji može usloviti turbulencije u poslovanju i rezultirati gubicima. Prekretnica je to da snagu vlasnika kanališemo u pravom smeru, razvijemo svest o potrebi OP i ne dozvolimo da se poslovanje odvija po principu „dogodilo se“, nego da izađemo u susret svemu onome što nas čeka.   #6, slika 2

KROJ PO MERI

Izazov je kada dobijete priliku da u privatnom, porodičnom preduzeću razvijate funkciju controllinga. A vi mladi, tek svršeni ekonomista, pripravnik, željni novih saznanja, pa vam se čini da je samo nebo granica. U okruženju su vam sve mašinski inženjeri koji vam omoguće da povežete sve kockice procesa i znate šta su „žile kucavice“ poslovanja i koji scenario obezbeđuje pozitivan pravac kretanja. Pripremate planove proizvodnje tako što prethodno sakupljene podatke od rukovodioca pogona prekucavate u Excel. Radujete se kada vam koleginica iz IT odeljenja napiše izveštaj da ne morate učinke ponovo da prekucavate s izveštaja u papirnom obliku. Isti postupak s unosom podataka iz bruto bilansa ponavljate i ako želite da analizirate „krvnu sliku“ kompanije kroz ratio pokazatelje. Kolegijumi su vreme koje koristite da prikažete blagodeti OP kroz raščlanjavanje planova po funkcijama i njihovo objedinjavanje na nivou cele kompanije. Vode se žustre rasprave, s obzirom na to da kolege iz prodaje nisu mogle da znaju kom će se sistemu ograda za puteve nemački projektanti okrenuti u narednom mesecu. A mi za baš taj sistem ograde moramo isplanirati:
  • kapacitete u proizvodnji,
  • potreban broj zaposlenih,
  • troškove električne energije i
  • marginalne troškove prirodnog gasa u pogonu za toplo cinkovanje jer će nam se, u suprotnom, cink „zalediti“
  • tu je i pitanje materijala koji ćemo poručiti u pravom trenutku, jer nam berzanska oscilacija nabavnih cena može skokom od 15% doneti smanjenje neto dobiti za 45%.
Potrebno je da ispoštujemo uklapanje ročnosti izvora i upotrebe finansiranja trajnih obrtnih sredstava, a da znamo tačno koji je to sistem ograde koji moramo imati na zalihama, jer projektant iz Makedonije može promeniti potrebe za samo jednim elementom. Koliko ćemo kooperantskih kamiona angažovati za prevoz i da li da zaposlimo novog viljuškaristu ostaje druga nepoznata u ovom sistemu jednačina. Naravno, sve mora završiti u Cash Flow jer je potrebno odlučiti da li ima prostora za neko investiciono održavanje kako bismo zamenili dotrajali alat. Radi navedenog povezivanja, menadžment kompanije je odlučio da investira u integrisan informacioni sistem.   #6, slika 3

MARKETING I PRODAJA KAO MOTORI

Trebalo je da prođu godine da bismo razvili svest da sve kreće od marketinga i prodaje, a da proizvodnja može da uradi šta poželimo. Znate da imate auto marke Mercedes najnovije klase, a vi sve vreme vozite kao što ste nekada vozili Yugo coral 45, jer ste tako navikli. Povezujući snagu vlasnika i znanje i odlučnost menadžmenta kompanije sa sistematičnošću i analitičnošću controllinga i sinergijom kreativnosti kolega iz IT-ja, posle nešto manje od dve decenije, uspeli smo da razvijemo planiranje u celini na jedan moderan način. Specifičnosti svoje delatnosti pretočili smo u snage, iskoristili smo prednosti IS, smanjili stres na sastancima i povećali spremnost suočavanja s promenama koje su neminovne. #6, slika 4

PRIORITETI

Planiranje nam je pomoglo da kvalitet poslovanja stavimo kao prioritet. Stari ljudi kažu: „Da bi postao dobar majstor,moraš prvo biti dobar šegrt.“ U uređenim i velikim poslovnim sistemima,controlleri imaju izgrađene i uspostavljene baze poslovnog planiranja. To je vrlo dobar primer za male kompanije da neguju svest o operativnom planiranju, a da od majstora uče zanat jer sopstvenu fleksibilnost kao manji sistem mogu pretočiti u okosnicu razvoja. Autor je Ana Novičić, Controller UNIPROMET