Nagrađivanje zaposlenih! Podsticaj ili greška?
Posledice posebnog potsticaja složenosti poslova biće duži radni procesi, veća verovatnća greške, što će zahtevati ponavljanje postupka, zatim teže otkrivanje uzroka greške i njihovo teže uklanjanje. Sve to povećaće troškove.
f
f
Među ostalim razmišljanjima u kojem smeru ići s reformama pojavilo se i ono da se u javnoj upravi ujednače plate za jednaku složenost posla. Ova ideja - iako se za sada usmerava samo na javnu upravu - zaslužuje pomnu analizu očekivanih učinaka za poslodavce ne samo iz proračunskoga područja nego i iz profitnoga. Šta se priželjkuje, a šta se može realno očekivati od nagrađivanja prema složenosti posla?
j
k
Pre svega, treba razmotriti koja je svrha nagrađivanja, zašto zaposlene plaćamo onako kako ih plaćamo. Banalno? Odavno poznato? U rukovodstvima mnogih organizacija na to najčešće kažu: "Pa moramo tako. Tu su Zakon o radu, kolektivni ugovori, ugovori o radu, svi nas oni obvezuju ..." Naravno da su u tom smislu zakonske i ugovorne odredbe jasne ,ali to ipak nije potpun odgovor. Naime, osim razmišljanja o obvezama postoji i razmišljanje 0 učincima koje plaćanjem želimo dostići.
x
Tri pristupa
a
Tradicionalno razmišljanje bavi se platom samo kao troškom. Prvo i jedino pitanje koje se postavlja jest: Koliki su nam troškovi plata? Dokle da idemo sa takvim troškovima? Sledeća nivo razmatra komercijalni aspekt plate. Naime, za novac utrošen na platu pojedinca očekuje se zaposleni sa kompetencijama potrebnim kompanijama. Ili, drugim rečima, koliko na tržištu rada košta kompetencija koju trebamo?
h
h
Treća vrsta razmišljanja smatra se najvišim nivoom jer prvo pitanje postavlja ovako: Kako da odredimo onaj radni učinak (individualni, odnosno timski) čiji ćemo premašaj posebno nagraditi? To se u suvremenoj praksi naziva još strateškim razmisljanjem o platama i nagrađivanju zato što upućuje na to da poslodavac i sistemom plata i nagrađivanja želi postići određene ciljeve. Kako plata može pridoneti nekom cilju koji nije samo zadovoljenje zakonskih i ugovornih obaveza?
s
Čovek i plata
h
Čovek je racionalno biće. Iskustvo pokazuje da će zaposleni tačno uočiti i prepoznati šta poslodavac u njegovom radu prati i nagrađuje. Kad to uoči, nastojaće pokazati koliko god može više od onoga sto se nagrađuje kako bi što više zaradio. Ono sto nagrađujemo, to ćemo od zaposlenih i dobiti. Vredi i suprotno: što kod zaposlenih zanemarujemo ili ignorišemo, to od njega nećemo ni dobiti. Kako, dakle, plata može pridoneti ostvarenju nekoga kompanijskog cilja? Budući da je sigurno i neupitno da ćemo dobiti to što pratimo i nagrađujemo te ako imamo dovoljno novca koji smo spremni izdvojiti za plaćanje i nagrađivanje, šta je tu još upitno? Pogledajmo prvo šta pracenjem i nagrađivanjem želimo dobiti: što veću količinu proizvedenoga u jedinici vremena? Što viši kvalitet proizvedenog? Zašto ne i smanjenje troskova proizvodnje kako bismo mogli ići s nižom cenom proizvoda (ili usluge) i tako povećali konkurentnost? Sada će doći primedba: "Dobro, neka to bude za profitne organizacije, ali kakve veze ima konkurentnost proizvoda (ili usluge) za organizaciju javne uprave?"
x
Srodno ili različito?
f
f
Javna uprava nije u konkurentnoj utakmici, nije ugrožena drugom organizacijom koja bi joj mogla preuzeti deo poslovnoga kolača. Mada možda je uprava u drugoj vrsti utakmice? Na primer, u utakmici (koja se tako ne zove) za deo kolača proračunskih sredstava koji je ionako ograničen i neprestano pod pritiskom? Ili je u utakmici možda sama država koja će kvalitetom svoje uprave olakšati postupak koji mora proći ulagač te ga tako i privući? Nije daleko misao da je u tom smislu država u konkurentnoj utakmici s drugim državama u borbi za ulagača kako bi taj došao ovamo, a ne negde drugde? Ono što su kod profitne organizacije delotvorni, brzi i kvalitetni poslovni procesi, tome kod države odgovaraju delotvorni, brzi i kvalitetni upravni procesi. Ono što profitnoj organizaciji omogućava privlačenje kupca u konkurentskoj utakmici s drugim učesnicima u branši, državi će omogućiti uspešnost u privlačenju ulagača. Sve više opažamo da su strateške težnje državne uprave srodne onima profitnih organizacija (ili bi takve morale biti).
s
Šta je poželjno
s
Teže li organizacije, bilo profitne bilo upravne, zaista složenosti svojih poslovnih odnosno upravnih procesa? Ako da, nemaju prepreke da ih i ostvare. Počnete li nagrađivati složenost nekog procesa, sigurno ćete ga i dobiti. Ali stvar neće stati na tome, u organizaciji ćete pokrenuti nezaustavljivo i neprekidno povećavanje složenosti posla. Vašim suradnicima neće manjkati kreativnosti da zakomplikuju svoje poslove - što više složenosti, veća plata.
Šta bi vam doneo složeniji posao? Posledica će biti više: dulži proces; veća verovatnoća greške , zbog čega i potrebe za ponavljanjem postupka; veći zahtevi za kompetencije osoba koje rade u procesu , u skladu s tim duže vreme potrebno da se nadomesti osoba koja ce napustiti svoje radno mesto u procesu; teže otkrivanje uzroka greške, zbog čega i njihovo teže uklanjanje. Sve to povecaće vam troškove procesa. Svaka od navedenih posledica povećanja složenosti posla delovala bi razorno na uspešnost vaše organizacije .
Savet: poslovne i upravne procese nemojte komplikovati.
Drugim rečima, složenost poslova nemojte nagrađivati. Upravo suprotno: pokrenite njihova pojednostavljenje i ubrzavanje. Nagrađujte inovacije i racionalizaciju. Rezultate nećete postići preko noći. Ostvarićete ih sporo, ali osim povećavanja uspešnosti potaknćete poboljšavanje organizacione kulture prema neprekidnom povećavanju uspešnosti. Ni vašim saradnicima neće manjkati kreativnosti da pojednostavne i ubrzaju svoje poslove.
Izvor: Lider (maj, 2016.)