Business Inteligence – posao budućnosti
Za osnovne informacije o tome šta je poslovna inteligencija (Business Intelligence, koristi se i skraćenica BI) postoji Wikipedia, ali i jako veliki broj rezultata u pretrazi na srpskom iengleskom jeziku. Ranije sam, kao student, radio seminarski rad na temu poslovne inteligencije
Iz razgovora sa nekoliko ljudi, kojima je BI profesija, saznao sam da mnogi ovaj pojam razumeju kao sistem koji odlučuje umesto ljudi. Totalna nebuloza? Možda i nije, ali u ovom momentu je svakako nerealno.
Šta je poslovna inteligencija
Najjednostavnije, BI funkcioniše tako što se prikupljeni podaci pomoću određenog softvera obrađuju i analiziraju, kako bi se iz njih izvukla korisna informacija. Takva informacija može poslužiti u dolaženju do većeg profita (na kraju). Za više informacija pogledati linkove koji su dati na početku teksta. Najvažnije je ne shvatati poslovnu inteligenciju samo kao tehnologiju ili samo kao veštinu u menadžmentu. Ona je oboje.
Šta nije poslovna inteligencija
Sistem pomaže u donošenju odluka. Samo pomaže, odlučuju isključivo ljudi. Jasno da je lako pogrešiti u terminologiji, naročito ljudima koji se njome ne bave mnogo. No, ovde nisu izrazi sami po sebi toliko važni, koliko pogrešna percepcija i očekivanja da će “kompjuteri da rade sve umesto nas”.
To dakle podrazumeva da nisu IT odeljenja i ljudi koji rade u njima oni koji treba jedini da se bave ovim, već služe da omoguće da proces funkcioniše. Prema različitim statistikama, takav način funkiconisanja postoji u preko 50% preduzeća, bilo lokalno ili globalno (cifre su date u nastavku).
Kakva je budućnost
Ovde ću govoriti samo o kraćem budućem periodu, koji je realno predvidiv. Teško da bilo ko sada može precizno reći šta će se tačno dešavati za 10+ godina. Osnovna pitanja na koja treba dati odgovore, kako bi se razumelo ono što je najvažnije u ovoj temi:
- integracija sistema sa mobilnim uređajima
- korišćenje od strane ljudi koji nisu IT struke
- novi načini vizuelizacije informacija
Interesantan je infografik, originalno objavljen u tekstu The Future of Business Intelligence, gde su izdvojene bitne stvari i upoređeni planirani procenti u odnosu na sadašnje.
Mobilnost je najzastupljenia tema u ovom trenutku u kompletnoj IT industriji – sve što je do sada iskakalo sa klasičnih računara, sada treba prebaciti u mobilno i još po nešto dodati.
Prvi način primene koji se uočava je slanje gotovih izveštaja i zaključaka direktno na telefone/tablete. No, ova funkcionalnost je primenjiva kod manjih količina informacija koje nisu od fundamentalnog značaja. Zašto? Važne odluke se ne donose na prečac, u pokretu ili na kafi, već nakon dužeg vremena provedenog u proučavanju dobijenih informacija. Zato ne očekujem prevelika ulaganja u složene mobilne aplikacija (bar ne u skorije vreme).
Vezano sa prethodnim je i to koliko će ljudi ne IT struke biti uključeni u BI procese. Ovo će biti ključni faktor uspešne primene (a time i boljeg poslovanja) firme. Bilo je važno i do sada, ali kako sve više konkurencije u nekoj industriji bude imalo bolje organizovan BI, to će uticati i na ostale koji žele da drže korak.
Vizuelizacija informacija
Prevashodno zavisi od implementacije samog sistema, tj. od saradnje klijenta sa softverskom firmom koja vrši implementaciju poslovne inteligencije. Tu je bitno da obe strane razumeju koje su to informacije bitne za poslovanje, ko njih koristi i na koji način mu ih prikazati.
Primer: opšte je poznato da je procente prikazane u vidu samih brojeva teže “shvatiti” nego ako se oni predstave kao, recimo, podeljeni krug (kao na infografici iznad).
Autor
Gost
1 Komentar
Normal
0
false
false
false
MK
X-NONE
X-NONE
MicrosoftInternetExplorer4
/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:”Table Normal”;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-qformat:yes;
mso-style-parent:””;
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin-top:0cm;
mso-para-margin-right:0cm;
mso-para-margin-bottom:10.0pt;
mso-para-margin-left:0cm;
line-height:115%;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:”Calibri”,”sans-serif”;
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-font-family:”Times New Roman”;
mso-fareast-theme-font:minor-fareast;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;}
Da probam da dam svoj komentar na temu Business Inteligence. Kao neko ko se bavi necim slicnim mislim da mogu realno sagledati o cemu se ovde radi.
Business Inteligence je smuckana i razvodnjena verzija statisticke analize podata i statistickog zakljucivanja bez nekih mnogo bitnih elemenata. Onda je sve to pomesano, pojednostavljeno, i prikazano kao slikovnica. Posebno je zanimljivo da se time “kao” bave ljudi iz IT sektora, koji generarlno pojma nemaju iz statistike i statisticke analize podataka. Normalno dato je i novo ime da bi proizvod bio dobar za trziste.
Da ne budem pogresno shvacen, bolje je imati bilo kakve podatke nego nemati nista. Ali prica o nekom mocnom softveru koji pravi cuda ili vrsi veliki posao nema veze sa stvarnoscu.
Ponavljam ovo je statisticka obrada podataka, statisticka analiza.
Da bi posao bio dobro obavljen treba vam dobar analiticar, analiticar se postaje tokom godina rada, tacnije iskustvom. Dobar analiticar se tesko postaje, neko nikada ne postane. Nemoguce je napraviti dobar softver za takvo nesto, posebno ako ga razvijaju samo ljudi iz IT sektora. Ljudi iz IT sektora imaju suzen fokus posmatranja stvari, to je pogubno za analizu, za dobru analizu ubitacno.
Vizuelizacija podataka je uvedena da sastanak krace traje i da se investitorima ili akcionarima nesto jednostavnije pokaze. Iz iskustva znam da vecina ljudi (koji nisu u struci) kada vide samo brojeve odmah pruzaju otpor.
Ako ima voljnih za diskusiju stojim na raspolaganju, ako nema, da ne davim vise.