Controlling magazin #4: “PLANIRANJE”, Lucija Vesić, Head of Controlling, Henkel Srbija
Kada čujete reči budžet, planiranje ili prognoziranje, verovatno vidite brojke kako trepere na monitoru, nagomilane papire ili formule kako plešu po Excelu. U stvari, planiranje budžeta podrazumeva sve ovo. Koncept planiranja i budžetiranja je veoma jednostavan i svi ga verovatno koristite i u privatnom životu. Prvo iskustvo sa planiranjem budžeta verovatno ste imali još kao dete, kada ste planirali kako da od džeparca uštedite za video-igricu, rolere ili da odete sa dečkom u bioskop.
Budžet se koristi od strane biznisa da postavi očekivanja profita (prihoda i rashoda) u budućem periodu. Proces pripreme budžeta treba da prati utvrđeni raspored kako bi budžet bio spreman, odobren i na raspolaganju na vreme. Planiranje i controlling su dve neodvojive funkcije upravljanja. Bez planiranja controlling nema značaj, a bez controllinga, planiranje je beskorisno.
U dinamičnom okruženju koje ima uticaja na organizaciju, jaka veza između njih je od kritičnog značaja. U sadašnjem poslovnom okruženju vrlo je izvesno da dolazi do odstupanja od planova usled nepredviđenih događaja. Tu controlling dolazi u pomoć: revidiraju se pretpostavke o poslovnom okruženju, koje su korišćene prilikom izrade planova i preduzimaju se korektivne mere.
Početak perioda planiranja i dužina njegovog trajanja razlikuju se od kompanije do kompanije. U Henkelu proces budžetiranja započinje u drugoj polovini juna. Tada se ažuriraju ključevi za alokaciju zajedničkih troškova i pripremaju se nacrti budžeta za:
• finansije
• HR
• pravnu službu
• IT
• korporativne komunikacije
• nabavku.
Proces planiranja započinje tako što se na osnovu stvarnih (actual) troškova za aktuelni period radi procena (estimation) troškova pojedinih funkcija do kraja godine. Utvrđuju se i analiziraju odstupanja od budžeta za tekuću godinu po tipovima troškova i po cost centrima. Procena tekuće godine je osnova za utvrđivanje budžeta za narednu godinu. Predlog budžeta se usaglašava sa menadžerima ovih funkcija ponaosob.
Nacrt budžeta funkcija unosi se u poseban softver za planiranje Tagetik, gde se obavlja konsolidacija budžeta. Korekcije, usaglašavanje i konačno usvajanje budžeta je proces koji traje oko mesec dana. Istovremeno, divizije deterdženti, kozmetika i adhezivi unose u Tagetik planove koji se tiču prodaje, količina, marketing troškova… dok proizvodnja planira proizvodne troškove – trošak materijala i trošak procesa.
Izrada planiranog Bilansa stanja takođe je odgovornost controllinga. Rade se planovi zaliha, obaveza, potraživanja, neto obrtnih sredstava i slično.
Operativno planiranje daje okvir aktivnostima na osnovu strateških ciljeva kompanije i utvrđenih planskih premisa. Premise su pretpostavke o uslovima ostvarenja planova na koje ne možemo da utičemo, ali su veoma važni za planiranje (na primer, kretanje cene sirove nafte, stopa inflacije, kurs strane valute – pre svega EUR, i slično). Sve premise utvrđuju se centralno i svi ih se pridržavamo prilikom planiranja budžeta.
Ponekad se budžeti pripremaju na godišnjem nivou, a da se ne revidiraju do narednog ciklusa budžetiranja. Ovaj godišnji pogled na budžet je veoma neefikasan u pružanju pomoći kako bi se postigli finansijski ciljevi. To je kao da planirate useve ove sezone sadnjom semena, a zatim dođete na kraju sezone po žetvu. Kao što farmer mora da gaji svoje biljke ukoliko želi dobre useve, tako i planovi moraju redovno da se prate, jasno da se komuniciraju varijanse i da se preduzimaju koraci koji će da dovedu do ostvarenja planova.
Planiranje se obavlja za budućnost, a s obzirom na to da je budućnost nepredvidiva, mora da se obezbedi dovoljno prostora da se prilagodite izmenama zahteva kupaca, konkurencije, tržišta… U promenjenim okolnostima, originalan plan akcije mora da bude revidiran i prilagođen, kako bi bio praktičniji. Ne postoji univerzalan način planiranja, pristup, proces i IT alati. Planiranje se uvek tiče konkretne kompanije.
Autor teksta je Lucija Vesić, Head of Controlling, Henkel Srbija.
Tekst je preuzet iz Controlling magazina 04.
Autor
Lucija Vesić
HEAD OF CONTROLLING
Henkel Srbija