- Finansijski Snowboard - http://www.mcb.rs/blog -

Brend koji miruje neće ozdraviti

a

Anja Bauer Minkara direktorka je i senior brend consultant agencije Brandoctor koja je nedavno ušla u globalni REBRAND Hall of Fame, a deo je Bruketa&Žinić OM grupe agencija. Diplomirala je na Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu kao profesorka engleskog jezika i književnosti, a magistrirala na Bournemouth University u Velikoj Britaniji kao magistar marketinških komunikacija.

automatska-skica16-740x494

Godine 2004. suosniva prvu hrvatsku brending agenciju Brandoctor, gde do danas radi kao direktorka i senior brend konsultant. Radila je na velikim i manjim brendovima. Neke od projekata koje je izdvojila su: Karlovačko pivo (Karlovačka pivara), Grawe Hrvatska, Auto Zubak, Oryx, Stina vino, Bio&Bio, Froddo, Juicy, Juicy Fruits (Jamnica), Osječko pivo (Osječka pivovara), San Gurmano (MIH), Sladonia (Sladorana Županja), Bold for Men(Bold, SAD), Lantea Grupa, Je*s (Jeger)… Brandoctor je višestruko nagrađivan jednom od svetski najuglednijih nagrada na području brendinga – ReBrand100 Global Awards (SAD), te neke od ostalih nagrada su Art Directors Club New York, Red Dot, European Design Awards i Design Week London.

Vrhunsko obrazovanje i višegodišnje iskustvo u struci Anji omogućavaju precizan uvid u ukupno stanje reklamne industrije:

“Došlo je do opšte promene, ono što vredi u svakoj industriji, vredi i u našoj. Pre su žene većinom bile kod kuće, odgajale decu i čekale muževe, a danas su ravnopravne, idu na posao, zarađuju i, po mogućnosti, uživaju u tome što rade.”

Upitana koje su to prednosti žena, u odnosu na muškarce, koje su ih dovele do dominatne pozicije u reklamiranju, Anja kaže:

“Žene su napokon dobile šansu da pokažu šta znaju. Žene su suptilnije, te imaju razvijeniju empatiju, shodno tome bolje identifikuju osećaje i misli drugih ljudi, u ovom slučaju potrošača, stoga i definišu brend strategiju koja je povezanija sa željama potrošača.”

Zanimljiv je i Anjin odgovor na pitanje kako se oprobala u reklamnoj industriji:

“Diplomiravši anglistiku, predavala sam engleski, ali se nikako nisam mogla naći u tom poslu, a kako se nisam mogla aktivno baviti pisanjem, što sam najviše htela, odlučila sam upisati magistraturu koja spaja kreativno i strateško razmišljanje, pa mi se najviše od svega svidela studija marketinških komunikacija. Završila sam magistraturu na Bournemouth University u Velikoj Britaniji, a još za vreme magistrature odlučila sam se okušati u marketingu. Nisam se jedino mogla odlučiti između copywritinga i strateškog planiranja. Ali, nakon što sam pročitala dovoljno o strateškom planiranju, bilo mi je jasno da to više odgovara mojim sklonostima. Volim strateški i analitički pristup bilo kojem izazovu, želela sam nešto što spaja te dve strane – kreativnost i strategiju. Volim marketing zbog psihološkog uvida u svest potrošača, obogaćivanja brenda pričom koja je prirodna tom brendu, a spaja se ujedno sa željama potrošača. Kasnije sam iz strateškog planiranja otišla u brending, jer sam želela stvarati veće promene na brendovima. Strateško planiranje nužno se veže uz komunikaciju, dok su brending i rebrending pričanje nove priče o brendu nakon koje se najčešće ide u stvaranje novog imena i vizualnog identiteta, a tek onda u komunikaciju.”

ŠANSA, NAPOKON: Žene su napokon dobile šansu da pokažu što znaju. Žene su suptilnije, te imaju razvijeniju empatiju, shodno tome bolje identifikuju osećaje i misli drugih ljudi, u ovom slučaju potrošača, stoga i definišu brend strategiju koja je povezanija sa željama potrošača.

Anjin profesionalni put bio je, ako ne baš uzbudljiv, onda u svakom slučaju zanimljiv i podsticajan:

“Godine 2002. dobila sam posao strateškog planera u agenciji BBDO Zagreb, što je ispunilo moju veliku želju da radim u advertajzingu. No odlučila sam da se  vratim u Veliku Britaniju. Radila sam u marketingu Audija u Birminghamu, što nije bio baš suviše mudar potez, jer posao nije bio kreativan, ali je bio dobar za jačanje karaktera. Ipak sam shvatila da bih bila najsrećnija ako bih mogla da ostvarim svoje ambicije u Hrvatskoj. Nakon što sam se vratila, odlučila sam da bi bila dobra ideja raditi malo na strani klijenta – pa sam se okušala u tadašnjem HTNET-u, u sektoru marketinga, gde mi je bilo zanimljivo raditi na približavanju internet oglašavanja firmama. Zatim sam otišla u VIPnet, gde sam iskusila šta znači raditi kao brend menadžer u jakoj korporativnoj kulturi, te iako mi je bilo interesantno, to ipak nije bilo za mene. Sećam se kad bi me pitali o nekim modelima mobilnih telefona te koliko ih ima u skladištu, da ne bih o tome imala pojma, ali sam bila puna ideja o rebrendingu.”

Naravno da interes i strast presudno određuju našu profesionalnu budućnost:

“Tako, nakon što sam promenila tri posla, odlučila sam da je vreme da radim jedino ono što me stvarno zanima, a to je postati brend konsultant. Tako sam zajedno s MoeomMinkarom, Davorom Bruketom i Nikolom Žinićem 2004. otvorila Brandoctor, prvu specijalizovanu braeding agenciju na ovim prostorima.”

Upitana za najdraži projekt, Anja se teško odlučuje:

“Ne mogu izdvojiti samo jedan. Rekla bih da me vesele promene koje su implementirane na brendu.”

Primer neobičnog posla bio je brending auto-stakla otpornog na metke, rađen za libanskog klijenta:

hjbj1

a

“Taj se proizvod globalno prodavao pod imenom Stopgun 12, zbog 12-milimetarskog auto-stakla. Zbog čestih otmica automobila pod oružanom pretnjom, bilo je bitno osvestiti ljude na emotivniji način. Stoga smo predložili ime Hijack Byejack, koji pozdravlja i beži od zločinca – hijackera. Klijent je razumeo humor i simboličnost tog imena, te ga je, na sreću, prihvatio. Sam redizajn podupire ideju te zajedno s imenom snažno komunicira potrošača.”

I naravno, ova priča bila bi nekompletna bez hrvatskih vina:

804_korta_katarina_wines-848x425

“U Brandoctoru volimo da radimo brending vina, tako osim što smo pre par godina napravili brend strategiju za orebićko vino Korta Katarina, tako smo nedavno radili i brend bračkog vina, a to nam je bio izazov jer Brač u Hrvatskoj nije poznat po vinu, pa smo trebali stvoriti autentičnu bračku priču. Ustanovili smo da je Brač osim što je svetski poznat po kamenu (stini), poznat i po umetnicima kao što su Tin Ujević, Vladimir Nazor, Ivan Rendić te IgnjatJob. Najlogičnije ime bilo je Stina, te priča o inspiraciji. Etiketa koju su radili Bruketa&Žinć OM potpuno je bijela i poziva svakog da se kreativno izrazi.”

Kako Anja ocjenjuje današnje stanje u regionalnoj oglašivačkoj industriji:

“Svi su, naravno, pogođeni recesijom u regiji pa tako i industrija marketinga. Međutim, ima dosta klijenata koji se u ovo doba krize i dalje bore, pa se neki od njih odlučuju i na lansiranje novih brendova. Baš u doba recesije treba jačati brend jer ako brend miruje, neće ozdraviti. Naša najveća želja i izazov je izvoziti svoje znanje i iskustvo u inostranstvo. Već smo radili projekte za britansko, američko, bliskoistočno i austrijsko tržište, pa se trudimo da to bude što češće.”

A kako odgovoriti na izazove društvenih mreža?

“Savetujemo klijentima sve jaču prisutnost na društvenim mrežama. Društvene mreže postaju sve više mainstream, jer omogućavaju mikrotargetiranje i komunikaciju jedan na jedan. Tom smeru profiliramo i odgovor na pitanje šta profesiju čeka u budućnosti. Budućnost je u angažovanju  pojedinaca jedan na jedan, bez obzira na medij. Oglašivači će imati puno više informacija o pojedincima, što će rezultirati i custom-made proizvodima, čemu se osobito veselim.”

internet-marketing

Anja je večito angažovana, uvek radi više projekata u isto vreme pa je sasvim logično da ovaj razgovor završavamo pitanjem o slobodnom vremenu. Ima li ga dovoljno i kako ga provodi…

“Budući da imam malog sina, najviše slobodnog vremena provodim s njim. A višak slobodnog vremena provodim slušajući muziku i gledajući filmove. S tim da me najviše opuštaju čitanje i pisanje. Obožavam čitati, najčešće beletristiku, i pišem o svemu što mi padne na pamet. Kad sam završavala srednju školu, pisala sam poeziju, a sad su to kratke priče i, naravno, Brandoctor blog.”

a

a

Izvor: Media-marketing