9 osobina koje treba da imaš ako želiš da budeš pravi vođa
Tajnu uspeha vođa uvek se želelo dokučiti. Tako se vekovima proučavaju osobine i ponašanja uspešnih ratnih vojskovođa, religijskih vođa, velikih istorijskih ličnsti, a u poslednje vreme posebno uspešnih poslovnih vođa. Sve njih odlikuje, većina će se složiti, urođena obeležja, kao što su samouverenost, odlučnost, emocionalna stabilnost, inteligencija. Međutim, žele li biti uspešni, poslovne vođe današnjiće moraju se i prilagoditi okruženju koje se značajno razlikuje od poslovnog okruženja čak i pre samo desetak godina. Današnje je neizvesnije, turbulentnije i složenije, ali i globalnije te hiperpovezano. Takođe, nauka, ideje i ljudi danas su važniji od zemlje, materijala ili kapitala, što dovodi do ,,rata za talente". Devet je najčesće navedenih osobina suvremenih vođa, od kojih su prve tri vezana uz odnos prema drugima, a preostalih šest uz ličnost vođa.
s1. Sposobnost
d
Najveći broj zaposlenih reći će vam da je retko koji od njihovih nadređenih pravi vođa. Zameraju im nedostatak sposobnosti kreiranja motivirajućega radnog okruženja. Od vođa se očekuje da motivišu i inspirišu svoje podređene, odnosno da su zainteresovani osigurati njihovo zadovoljstvo na radu, entuzijazam, angažovanost, odanost, a čak i lojalnost odnosno ostanak najboljih zaposlenih (talenata) u organizaciji. Ovo se traži u ,,dobu znanja", u kom su ključni izvor konkurentske prednosti upravo ljudi, a što jako dobro znaju Larry Page i Sergey Brin (osnivači Googlea).
g2. Izgradnja
g
Za dugoročan uspeh u poslovnom okruženju danas se naglašava važnost izgradnje poverenja i dobrih međuljudskih odnosa, s obzirom na to da se veliki deo biznisa odnosi na međuljudske odnose, kao što to ceo svoj život ističe poznati filantrop Warren Buffett (Barkshire Hathaway). Uspešne suvremene vođe osiguravaju visoku razinu poverenja kako unutar organizacije tako i s partnerima izvan organizacije, putem potsticanja uzajamnog poštovanja i podrške, otvorene komunikacije odnosno iskrenosti i transparentnosti, zalaganja za pravednost i jednakost , ali i putem vlastitog integriteta, marljivosti i kompetentnosti , kao i time da su dobri timski igrači s kojima drugi žele raditi.
f3. Duh saradnje
d
Poverenje je pretpostavka za uspešnu saradnju s drugima, deonicima i unutar i izvan organizacije. Uspešne savremene vođe sarađuju s drugima na obostranu korist, pri čemu su poprilično nehijerarhični. Povezuju se i dobro sarađuju s kolegama različitih znanja, veština i sposobnosti (ali naravno istih vrednosti i ciljeva), odnosno okružuju se s ljudima koji donose različite poglede na stvari i ne boje se imati različito mišljenje od svog šefa. Nadalje, uspešni savremeni vođe dele vođstvo odnosno potiču uključivanje zaposlenih u donošenje odluka - participacija tj. obogaćivanje (engl. empowerment) zaposlenih , jer su svesni, baš kao i Bill Gates (Microsoft), da na kraju dana ključni inventar organizacije izlazi kroz vrata. Pri tome preuzimaju odgovornost za propuste tima i kada za to nisu direktno krivi te zasluge pripisuju svima, a ne samo sebi. Izvan organizacije skloni su integrativnoj, odnosno dugoročnoj saradnji prema win-win principu s dobavljačima, klijentima i kupcima, a čak i konkurentima. Skloni su takođe strateškim partnerstvima koja im omogućuju uspešnije nošenje s globalnim izazovima jer shvataju njihovu ulogu i važnost u suvremenom poslovnom okruženju.
d4. Inovativnost
d
Naše doba obležavaju eksponencijalni rast inovacija, kao i radanje novih industrija zbog novih tehnologija. Stoga se od vođa traži da budu kreativni, inovativni, ali i znatiželjni, maštoviti i nekonformisti čak i kada im se zbog toga drugi smeju, kako bi svojim organizacijama osigurali opstanak i razvoj, kao što to na primer čini Elon Musk (suosnivač PayPala, SpaceX-a i Tesla Motorsa). Štaviše, od njih se traži da izgrade kulturu inovacija u svojim organizacijama, odnosno da potiču inovativnost svih zaposlenih. To uključuje i stalnu spremnost na učenje i potragu za dobrim idejama po celom svetu, ali i interdisciplinarnost vođa , odnosno da su u stanju doći do novih ideja sintetiziranjem ideja različitih disciplina.
5. Posedovanje vizije
d
Uspešne savremene vođe imaju jasnu viziju uloge i budućnosti organizacije u kojoj rade, a što im omogućava visoku razini efektivnosti jer imaju jasne prioritete. Štaviše, često su usmereni na stvari koje su veće od njih samih, kao na primer Steve Jobs (Apple) i Mark Zuckerberg (Facebook), koji su u oblasti informacione tehnologije svoje ideje pretvorili u stvarnost koja je odredila okruženje u kom danas živimo.
d6. Optimističan pogled na promene
s
Prihvatanje promena i sklonost riziku usko su povezani s inovativnošću. Naime, ponekad biti inovativan znači isprobavati nove stvari, kao što je na primer ulaganje u oblast u koju niko pre nije ulagao, što na primer ceo svoj radni vek radi Sir Richard Branson (Virgin Group). Naravno, ko uvodi promene izlaže se riziku da ,,promaši", ali to ih ne sprečava da pokušaju ponovno. Štaviše, vođa treba sam sebi priznati koji je njegov doprinos neuspehu, naučiti ponešto iz doživljenog te doraditi/promieniti način razmišljanja. Odnos prema promenama odražava se i u uspešnom nošenju s kriznim situacijama, u kojima su kvalitetne vođe jos kvalitetnije - brzo se prilagođavaju novonastaloj situaciji i traže kako je mogu iskoristiti za dobrobit biznisa. Pri tome im ,,dobro dođe" samopouzdanje, iz doživljenoga te doraditi odnosno promeniti način razmišljanja. Odnos prema promenama odražava se i u uspešnom nošenju s kriznim situacijama u kojima se dokazuje kvalitetan vođa - brzo se prilagođava novoj situaciji.
s7. Angažovanost
s
s
Pravi vođa voli svoj posao i stoga je visoko angažovan (engl. engaged) - posvećen , zadubljen i energičan u onome što radi, kao što je bio Lee Iacocca (posebno na početku svoje karijere u Chrysler Corporationu kada je bio spreman raditi za dolar na godinu). Marljiv je , požrtvovan , usresređen na posao, ali ne iscrpljuje se (brine se za svoje zdravlje umerenom i uravnotezenom ishranom, fizičkom aktivnošću i s dovoljno sna).
d
8. Izrazito razvijene interpersonalne veštine
d
d
Odnosno briga za druge, saosjecajnost, stvaranje klime koja ohrabruje izražavanje stavova i slično, obiležje su uspešnih savremenih vođa, kao na primer po empatičnosti poznatog Herba Kellehera (osnivač i bivši CEO Southwestairlinesa). Šta više, njihova se empatičnost ne odnosi samo na ljude njihova kulturološkog okruženja, nego i na ljude iz drugih zemalja i kultura. lmaju razvijenu tzv. globalnu empatiju, koju je kudikamo teže razviti, dakle ne samo da poštuju razlike među zaposlenima nego uviđaju koristi koje proizlaze iz njihovih različitosti, kao što su dob, pol, nacionalnost , kulturno nasleđe itd.
d9. Ostaju na zemlji
d
Ne savetuje se dopustiti egu da naraste hranjen uspesima. Uspeh ne znači da je neko nepobediv ili da je vredniji od drugih. To je na svojoj koži osetio i, jedan od najuspešnijih biznismena našeg doba i pretendent na mesto predsednika SAD-a, Donald Trump. Uspešine vođe ne zavode se lako novcem i drugim simbolima moći nego zadržavaju integritet.
Izvor: Lider (jun, 2016.)