- Finansijski Snowboard - http://www.mcb.rs/blog -

A gde je tvoj mrča? (merchandising)

 

Merchandising je na srpskom Mrčndajzing ili Mrča :)

Hajde prvo da vidimo šta je to Merchandising. Evo nekih objašnjenja koja se mogu naći na Wikipediji.

 

Merchandising je metoda, praksa i operacija koja služi za promovisanje i održavanje određene kategorije proizvoda. Šire gledano, to su sve radnje koje doprinose poboljšanju prodaje proizvoda ka krajnjem potrošaču.

Ovo je najčešće objašnjenje šta je mercahndising. Ono što se kod nas manje zna je da se izraz merchandise (srpski: mrčndajz) koristi i u šou-biznisu. Merchandise su proizvodi koji su povezani sa određenom popularnom serijom, filmom, rok-grupom ili poznatom osobom. Evo nekih primera:

 Hannah Montana Merchandise

Ovde su prikazane samo dve stvari sa likom Hane Montane, ali njen lik se nalazi i na posteljini, nakitu, lutkama, školskoj opremi, odeći u stilu Hane Montane…

 

 

 

Madonna Merchandise

 

 

 

 

 

 

 

 

030411_1756_AGDEJETVOJM8.gif

 

 

Kod nas se prodaje merchandise i sa likovima Pepe praseta, Sirena, Nodija i sl.

To nas vraća na onu prvu tvrdnju da je merchandising sve ono što dovodi do povećanja ili poboljšanja prodaje nekog proizvoda.

 

Zašto je Merchandising toliko sve prisutan i potreban? Šta se to oko nas dešava?

 

Pre samo 7-8 godina nismo imali toliku ponudu robe iz Kine, Indije, Brazila… A gde je tu ponuda iz nama bliske Evropske Unije ili zemalja iz regiona. Deluje kao da se svet smanjio i sada imamo ponudu proizvoda sa svih meridijana.

 

Sa druge strane, toliko različitih i zanimljivih proizvoda, a tako malo mesta na polici.

 

 

Šta onda preostaje dobavljačima nego da počnu surovu borbu za prostor na polici u maloprodajnim objektima. Borba do poslednjeg centimetra prostora.

 

 

Oglašavanje u medijima je skupo. Danas imate i veliki izbor TV kanala, radio stanica, novina, časopisa, a tu je i internet, pa mobilini telefoni. Kroz koji medij oglasiti proizvod tako da ga ciljani potrošač sigurno vidi, pitanje je sad?

 

 

Prevazilaženje svih gore navedenih problema je efikasan merchandising.

 

Svrha merchandisinga:

 

I da ne zaboravimo, merchandising nije individualna odgovornost merchandisera već kordinirana aktivnost logistike, komercijale, marketinga i merchandising tima.

 

 

 

Autor teksta je Milena Janjić.