ŠTA ZNAČI MERCHANDISING U FMCG?

ŠTA ZNAČI MERCHANDISING U FMCG?

ICV je skraćenica od Internationaler Controller Verein (ICV) ili u prevodu sa nemačkog – Međunarodno Udruženje Controllera. ICV je osnovan 1975 u Gautingu (Minhen, Nemaćka) i 20-ak godina je bilo samo nemačko udruženje controllera. U poslednjih 15-ak godina počinje snažna internacionalizacija i ICV postaje Međunarodno udruženje controllera.

Merchandising je metoda, praksa i operacija koja služi za promovisanje i održavanje određene kategorije proizvoda. Šire gledano, to su sve radnje koje doprinose poboljšanju prodaje proizvoda ka krajnjem potrošaču.

Ovo je najčešće objašnjenje šta je mercahndising. Ono što se kod nas manje zna je da se izraz merchandise (srpski: mrčndajz) koristi i u šou-biznisu. Merchandise su proizvodi koji su povezani sa određenom popularnom serijom, filmom, rok-grupom ili poznatom osobom.

Hanna Montana

Ovde su prikazane samo dve stvari sa likom Hane Montane, ali njen lik se nalazi i na posteljini, nakitu, lutkama, školskoj opremi, odeći u stilu Hane Montane…

 

 

Madona

Kod nas se prodaje merchandise i sa likovima Pepe praseta, Sirena, Nodija i sl. To nas vraća na onu prvu tvrdnju da je merchandising sve ono što dovodi do povećanja ili poboljšanja prodaje nekog proizvoda.

 

Zašto je Merchandising toliko potreban?

 

Povećanje asortimana i ponude svih roba i usluga na tržištu.

  • Pre samo 7-8 godina nismo imali toliku ponudu robe iz Kine, Indije, Brazila… A gde je tu ponuda iz nama bliske Evropske Unije ili zemalja iz regiona. Deluje kao da se svet smanjio i sada imamo ponudu proizvoda sa svih meridijana.

Smanjenje prostora na policama

  • Sa druge strane, postoji toliko različitih i zanimljivih proizvoda – tako je malo mesta na polici. U velikim supermarketima postoji i preko 20.000 artikala na jednom mestu.

Povećanje konkurencije među proizvođačima i trgovcima

  • Šta onda preostaje dobavljačima nego da počnu surovu borbu za prostor na polici u maloprodajnim objektima. Borba do poslednjeg centimetra prostora.

Otežano dosezanje do krajnjeg potrošača na način da se stvori tražnja za određenim proizvodima

  • Oglašavanje u medijima je skupo. Danas imate i veliki izbor TV kanala, radio stanica, novina, časopisa, a tu je i internet, pa mobilini telefoni. Kroz koji medij oglasiti proizvod tako da ga ciljani potrošač sigurno vidi, pitanje je sad?

 

EFIKASAN MERCHANDISING

Prevazilaženje svih gore navedenih problema je efikasan merchandising.

  • merchandising posmatra prodaju iz potrošačevog ugla gledanja
  • 40% do 60% kupovine je neplanirano i merchandising pomaže da se osvoji market share
  • merchandising radi “na terenu”
  • merchandising čini da proizvodi budu vidljivi i atraktivni za potrošače i zauzima svoje mesto u trenutku kada se potrošači odlučuju da kupuju
  • merchandising je veoma dinamična forma marketinga koja gradi impuls kupovine koji utiče na prelazak sa jednog brenda na drugi

Svrha merchandisinga:

  • pomoć potrošaču da pronađe traženi proizvod
  • unapređenje komunikacije kupca i vašeg proizvoda
  • obezbeđenje pravog mesta na polici
  • povećanje vidljivosti, količine i prepoznatljivosti brenda
  • izbegavanje nedostatka zaliha; proizvod mora biti na prodajnom mestu

I da ne zaboravimo, merchandising nije individualna odgovornost merchandisera već kordinirana aktivnost logistike, komercijale, marketinga i merchandising tima.

 

 

 

Autor teksta je Milena Janjić.

Autor

Milena  Janjić

MOL

Srbija


9 Komentara

  1. Vojsije :
    05.03.2011 u 20:25|Permalink

    `Vas` mrca – dvometras od dvadeset i kusur godina , osisan `na nulu` , sa cvikerima za sunce u zatvorenoj prostoriji,u odelu ( da li oni sami biraju ona ruzna straftasta odela ili je neko u firmi placen za to ? ) dolazi do `svoje` police ili frizidera u prosecnom beogradskom maloprodajnom prehrabrenom `obektu` od dvadesetak kvadrata i pocinje da `sredjuje` policu po gore navedenim uputstvima .Sredjuje je tako da prvo spusti na pod one proizvode koji nisu `njegovi`a onda preslaguje naopako slozene proizvode zauzimajuci sam vec 1/3 povrsine prodajnog objekta. Sve vreme oko njega poskakuje `sefica` ( zena od pedeset i kusur godina,izbeglica, gazdina rodjaka , izabrana po principu `zivcanosti` )i piskutavim glasom vristi kako on nema pravo da to radi i da ce ona sve to vratiti `na svoje mesto` cim on ode . `Zasto si tu stavio najprodavaniji proizvod kad sam ga je stavila iza ovih sto ne idu.To ce musterija i sama traziti a hoces li mi ti prodati ovo pred istekom roka ?` On joj drsko odgovara da po aneksu ugovora njegova kompanija ima pravo da svoje brendove drzi u fejsingu kupaca i da ce ako ona to ponovo preslozi raskinuti ugovor s gazdom jer on ima 0.5% odobrenja na racun na ime mercendajzinga. Ona iznervirana zbog napada tim nepoznatim recima odlazi do prve radnice i izdire se na nju da smesta ide oribati pod i da ce joj kose pocupati ako je jos jednom uhvati da je zapalila u wc-u. Mrca zadovoljno nastavlja da radi svoj posao pazeci da izgleda sto dostojanstvenije i da slucajno ne dodje do jaceg kontakta izmedju njegovog odela i sloja prasine na polici.Kupci su odavno odlozili prazne potrosacke korpe i presli u susjedni objekat …

  2. Milena Janjic :
    08.03.2011 u 10:05|Permalink

    Mrce su onakve kavim ih napravi njihova kompanija, a mala radnja na uglu ili popularno STR je ogledalo svih nas:)!

  3. 08.03.2011 u 22:52|Permalink

    I mrče su ljudi kao i svi ostali; neki dobro rade svoj posao, neki loše.

    Ja sam fasciniran Wrigley (Orbit žvake) merchandising službom. Kada sam ih upoznao, imali su oko 70 ljudi u merchandising službi. Inače, upoznao sam ih 1998 godine ili pre punih 13 godina…:)

  4. 12.03.2011 u 13:47|Permalink

    Znam i firme koje su uvele merchandising, pa im bilo skupo, pa su odustale. Sada,  jedva da postoje na tržištu.

  5. miona :
    12.03.2011 u 23:58|Permalink

    Dopada mi se tekst i  fotografije, naročito one Madonna merchadising, a nešto sam i dodatno saznala. Žao mi je što Princ Renije nije hteo da se bavi time, i dodatno brendira svoj Monako:)Toliko sam dugo tražila po Monaku da kupim majicu ili šolju sa likom Grejs Keli . I dan danas bi sve dala da ih imam. Onda mi je jedan prodavac objasnio da se uzalud trudim, jer je njihov Princ zabranio komercijalizaciju lika njihove pokojne Princeze . Šteta, ništa manje ne bi bili otmeni:), a možda bi bili prepoznatljiviji.

  6. Dragan :
    16.03.2011 u 08:26|Permalink

    Hm,veoma zanimljiv tekst.
    Zeleo bih i da napomenem da su vlasnici STR-ova veoma neupuceni sta moze da im donese merchandising,i da su veoma cesto ne poverljivi sto se tice istog.I sam sam poceo kao merchandiser u jednoj kompaniji iz FMCG sektora a posle ubrzo nastavio kao prodavac,gde sam,na terenu koji sam radio,prodaja uvecala sa 400 paketa na 5000 paketa za samo 8 meseci.Merchandising je odlicna stvar i smatram da bi vlasnicima STR-ova ovo trebali da predstavimo kao njihov odlican alat za poboljsanje prodaje.

  7. B78 :
    26.07.2011 u 22:40|Permalink

    Ovo o cemu pise u textu nije bas merchandising vec vise category managment a u vecini slucajeva ljudi koji rade kao merchandiseri ( u koje i sam i sam doduse poodavno pripadao ) i nemaju bas puno znanja o tome koji su razlozi da jednu stvar treba da preslazu na nacin na koji to cine o cemu govori upravo jedan od komentara koje sam ovde citao gde je razlog dozvole za preslaganje robe tih 0,5 % koje je gazda dobio na racun dozvole da se uradi merchandising. Cilj Category managmenta jeste da se polica tj. prostor u radnji kao takav iskoristi na najbolji moguci i to pre svega za potrosaca i vlasnika radnje na nacin tako sto ce robu koja je najprodavanija i sa najvecom rotacijom istaci na najbolji nacin a za to nije potrebno dati nikakav dodatni rabat to vec bi sam poslovodja trebao da zeli i da zna koliko mu je koja roba dobra ili ne i koliko ima od koje robe prihoda ( ne po jedinici vec ukupno ). Istina je da vecina poslovodja o tome nema  pojma i da prosto trazi neki rabat da bih ovo dozvolio ali ga treba nauciti da ovo prepozna a ne samo slagati robu bez nekog razmisljanja prema utvrdjenom planogramu

  8. BorisBG :
    19.07.2012 u 09:45|Permalink

    Slazem se u potpunosti sa B78!! Narocito se slažem vezano za rad poslovođa i menadžera nabavke. Odličan primer je Metro, gde se često mogu videti na najatraktivnijim lokacijama u objektima Metroa pretrpani proizvodi koje niko ne kupuje, iako su na akciji i prodaju se po sniženim cenama. I pored “besplatnih” za Metro mrča, radnika na odeljenju,  pored šefa odeljenja, šefa nabavke, šefa od šefa nabavke, šefa od šefa od šefa :)), niko ne uzima u obzir prodaju, već svi trpaju, da ima robe , da bude puno i složeno, na način koji je predefinisan nekada ranije, ne uzimajući u obzir koji su najprodavaniji proizvodi. Iako metro ima specifičnu politiku i može da daje cene niže od nabavnih cena (kao što su radili sa preduzćem u kom sam ja bio zaposlen ranije) i ponekad može naslepo da napravi rezultat, sličan primer dezorganizacije može da se vidi i u drugim velikim trgovinskim lancima (Tempo, Rodić, Idea …), ali i u drugim manjim i većim specijalizovanim maloprodajama. Idealna situacija bi bila kada bi svi međusobno sarađivali, od višeg do nižeg nivoa dobavljača i prodavca i došli do zaključka, ali to je za srpsko poslovanje nažalost još uvek bajkovito naročito zahvaljujući višim nivoima menadžmenta, koji ne vole da “talasaju” i tako vremenom upadnu u kolotečinu. U praksi, rezultat je taj da na kraju gube i distributer(prozivođač) i prodavac, pošto nema obavljene kupovine, a mrča završi slažući robu po šablonu i gleda da što pre uhvati krivinu.

Napiši odgovor BorisBG Cancel reply

Newsletter pretplata

Autori Tagovi
  • Aleksandar Duković (4)
  • Aleksandar Nedeljković (1)
  • Aleksandar Nešić (1)
  • Aleksandar Pejčić (1)
  • Aleksandar Predić (2)
  • Aleksandar Teofilović (3)
  • Aleksandra Dutina (2)
  • Aleksandra Janković (1)
  • Aleksandra Paunić (1)
  • Aleksandra Đorđević (2)
  • Almir A. Budalica (20)
  • Ana Petonjić (1)
  • Ana Petrović (1)
  • Andreas Graf (1)
  • Andrej Beslać (1)
  • Andrej Kuku (1)
  • Andrija Pavlović (2)
  • Anja Atanasijević (1)
  • Anja Dadasović (1)
  • Biljana Dimitrijević (1)
  • Biljana Dukovic (1)
  • Biljana Masić (6)
  • Bjarte Bogsnes (1)
  • Bogdan Kravić (1)
  • Bojan Grahovac (1)
  • Bojan Pavlović (1)
  • Bojan Radoš (2)
  • Bojan Radun (1)
  • Bojan Šćepanović (517)
  • Bojana Pejčić (26)
  • Bojana Radović (1)
  • Bojana Vesić Anić (1)
  • Bojana Vesić Antić (1)
  • Branislav Lončar (3)
  • Branislav Vujović (1)
  • Branislav Zobenica (1)
  • Cmilja Tucaković (1)
  • Dalibor Pajić (1)
  • Daniela Laketic (31)
  • Danijela Medić (1)
  • Danijela Popović (1)
  • Danijela Resimić (1)
  • Danijela Tuco (1)
  • Darko Bjelić (2)
  • Darko Samardžija (1)
  • Darko Vlajkovic (27)
  • David Momčilović (1)
  • Davor Sakač (1)
  • Dejan Marković (1)
  • Dejan Đorđević (1)
  • Dejana Manić Kavgić (2)
  • Denis Trbović (3)
  • Desa Ćuk (1)
  • Dimitrije Stojanović (1)
  • Vojislav Marjanović (3)
  • Dragan Radosavljević (2)
  • Dragan Ranisavljević (1)
  • Dragan Vještica (3)
  • Dragana Gondžo (1)
  • Dragana Guzina (1)
  • Dragana Lukić (1)
  • Dragana Nerandžić (1)
  • Dragana Ovčarov (1)
  • Dragana Stojanović (2)
  • Dragana Đorđević (1)
  • Draško Marković (1)
  • Dražan Planinić (1)
  • Dušan Krejaković (1)
  • Excel genije! (151)
  • Fabrizio Renzi (1)
  • Goran Petrović (1)
  • Goran Popović (4)
  • Goran Slijepčević (1)
  • Goran Vasić (1)
  • Goran Vujasinović (1)
  • Gorana Golubovic Vuksanovic (1)
  • Goranka Radojčić (2)
  • Gordana Jankov (1)
  • Gostujuci autor (514)
  • Ilija Vujović (1)
  • Irina Zdravković (2)
  • Istok Pavlović (1)
  • Ivan Anđelković (1)
  • Ivan Bešker (1)
  • Ivan Ćirković (1)
  • Ivan Dačković (1)
  • Ivan Kostadinović (1)
  • Ivan Veselinović (3)
  • Ivan Đurić (1)
  • Ivana Dagović (1)
  • Ivana Jevtić (1)
  • Ivana Milić (1)
  • Ivana Popović (1)
  • Ivana Savović (1)
  • Ivana Višnjić (3)
  • Ivana Vlahović (1)
  • Jasenka Stekić (1)
  • Jelena Jovanović (1)
  • Jelena Lečić Mirčetić (1)
  • Jelena Radovanac (1)
  • Jelena Ristić (1)
  • Jelena Stojmenović (1)
  • Jelena Vučković (1)
  • Jovan Gligorijević (1)
  • Jovan Krstić (1)
  • Jovana Kondić (2)
  • Jovana Stanojčić (1)
  • Jovo Stokić (2)
  • Katarina Ćevriz (2)
  • Kristina Bojović (1)
  • Ksenija Karić (1)
  • Lazar Džamić (1)
  • Leo Pandžić (2)
  • Lidija Latinović (1)
  • Ljubomir Skupek (1)
  • Lucija Vesić (1)
  • Maja Mrkalj (1)
  • Maja Nikčević Rmandić (1)
  • Maja Petrović (1)
  • Maja Šobot (1)
  • Maja Verlašević (1)
  • Maja Zikic (1)
  • Mari Glavonjić (2)
  • Marija Đurović (1)
  • Marija Kostić (1)
  • Marija Rokvić (1)
  • Marija Švigir (32)
  • Marija Tatarević (3)
  • Marijana Krička (1)
  • Marina Mitić Jekić (1)
  • Mariora Andraš Tomić (1)
  • Marko Agatonović (2)
  • Marko Bekić (1)
  • Matjaž Fajfar (2)
  • Milan Listeš (2)
  • Milan Maglov (1)
  • Milan Manić (1)
  • Milan Marković (1)
  • Milan Milenković (1)
  • Milan Radivojevic (1)
  • Milan Simić (1)
  • Milan Zaletel (1)
  • Milan Đorđević (1)
  • Mile Mitrović (47)
  • Milena Janjić (3)
  • Milena Nikolov (1)
  • Milena Radosavljević Đorić (1)
  • Milena Rajić (1)
  • Milenko Dželetović (1)
  • Milica Altgelt (1)
  • Milica Ivic (1)
  • Milica Đorđević (1)
  • Miloš Cvetković (7)
  • Miloš Jauković (1)
  • Miloš Jeličić (2)
  • Miloš Nedeljković (1)
  • Miloš Pucarević (1)
  • Miloš Puzić (1)
  • Miloš Simić (1)
  • Miloš Vasić (1)
  • Miloš Zeković (1)
  • Miona Živkov-Ivanišević (4)
  • Mirjana Pašalić (2)
  • Jelena Jovanović (5)
  • Mladen Ranković (1)
  • Natalija Jegdić (1)
  • Natalija Mihajlović (1)
  • Natalija Pešić (2)
  • Natalija Popovic (1)
  • Nataša Kuzmanovski (1)
  • Nataša Stamenković (2)
  • Nataša Žikić Buha (1)
  • Nebojša Vlatković (1)
  • Neda Čičarević Tepić (1)
  • Neda Jovanović (1)
  • Nemanja Knežević (1)
  • Nemanja Nikolić (3)
  • Nenad Dlačić (1)
  • Nenad Kovačević (1)
  • Nenad Radunović (1)
  • Nenad Trajkovski (1)
  • Nevena Dokmanović (1)
  • Nevena Radovanović (1)
  • Nevena Vračar (1)
  • Nikola Avram (1)
  • Nikola Cvijanović (1)
  • Nikola Petreski (1)
  • Nikola Stokić (2)
  • Nikola Turkan (1)
  • Nikša Vušurović (1)
  • Olga Mirković (1)
  • Olivera Dostanić (1)
  • Olivera Krneta (1)
  • Olivera Nikodijević (1)
  • Petar Ćurčić (1)
  • Petar Popović (1)
  • Petar Živković (3)
  • Predrag Krasojevic (7)
  • Predrag Kudra (1)
  • Predrag Micić (1)
  • Predrag Petrović (5)
  • Rade Hajder (1)
  • Rade Radanović (2)
  • Rade Stojisavljević (1)
  • Radomir Petronijević (1)
  • Rajko Vasojević (1)
  • Roland Seeliger (1)
  • Sandra Rapo (1)
  • Sanja Jevđenijević (1)
  • Sanja Mrđanov (2)
  • Saša Stamenković (1)
  • Silvia Tomić (1)
  • Slavica Vučetić (1)
  • Slavica Vujičić (1)
  • Slaviša Lečić (2)
  • Slavko Vujnovic (7)
  • Slobodan Anić (2)
  • Slobodan Radoičić (1)
  • Slobodan Roksandić (1)
  • Slobodan Žepinić (1)
  • Snežana Glavonjić (1)
  • Snežana Trajkovski (1)
  • Snježana Pivaš (1)
  • Sonja Nenić Andreev (1)
  • Srdjan Grbić (1)
  • Srđan Grubić (1)
  • Srđan Pavlović (1)
  • Stefanija Georgieva (8)
  • Stevan Ćomić (1)
  • Svetlana Mirković Borčić (1)
  • Svetlana Pajić (1)
  • Svetlana Žikić (2)
  • Tamara Dragašević (1)
  • Tamara Lazić (3)
  • Tamara Matović (2)
  • Tatjana Bolpačić (22)
  • Tatjana Jovanović (1)
  • Tatjana Lukić (2)
  • Tijana Anđelić (1)
  • Tijana Drljević (1)
  • Tijana Rauš (1)
  • Tomislav Mimica (1)
  • Vedran Babik (1)
  • Vedrana Božić (2)
  • Vedrana Vukša (1)
  • Velibor Ilić (1)
  • Veljko Stanojković (1)
  • Veljko Žarić (1)
  • Veroljub Zmijanac (1)
  • Vesna Stojanvić (1)
  • Violeta Kovačević (1)
  • Vladan Buha (1)
  • Vladan Matović (1)
  • Vladimir Petković (2)
  • Vladimir Popović (1)
  • Vladimir Stojković (1)
  • Yeghishe Avagyan (1)
  • Žaklina Teofilović (2)
  • Žarko Milovanović (1)
  • Žarko Savić (1)
  • Željko Ćulibrk (1)
  • Željko Vidojević (1)
  • Živka Mutlak (1)
  • Živorad Radovanović (1)
  • Zoran Blagojević (1)
  • Zoran Daljević (1)
  • Zorica Dinić (1)
  • Zorica Popović (1)
  • Đorđe Koprivica (2)
  • Đorđe Milinković (1)
  • Đorđe Živanović (1)
  • Trenutno nema magazina