Operativno planiranje i budžetiranje
I ovog meseca CFO & Controlling klub okupio je svoje članove iz sfere finansija i controllinga. Tema ovomesečnog 49. CFO & Controlling klub sastanka bila je Operativno planiranje i budžetiranje, a održan je u hotelu Crown Plazi u Beogradu, u četvrtak 21.11.2019.
Sastanak je otvorio i moderirao Bojan Šćepanović, predsednik CFO & Controlling kluba i direktor Menadžment Centra Beograd.
Svoje stručno mišljenje na panelu izneli su:
- Branislav Lonačar, CFO, Publicis One Southeast Europe
- Miloš Đukanović, CFO, HENKEL
- Maja Veršlević, CFO, GEBRUDER WEISS
- Radovan Samardžić, koordinator za planiranje, NIS
- Dragan Vještica, Executive Director Business Operations, DR OETKER
- Vladimir Popović, CFO, TRANSFERA
- Darko Vlajković, koordinator za prodaju, HEMOFARM
Operativno planiranje i budžetiranje jedan je od glavnih procesa controllinga. Cilj operativnog planiranja i budžetiranja je da se promoviše aktivno i sistematsko ispitivanje ciljeva, mera i budžeta u organizacionim jedinicama. U dinamičnom okruženju koje ima uticaja na organizaciju, jaka veza između planiranja i controllinga je od kritičnog značaja. U sadašnjem poslovnom okruženju vrlo je izvesno da dolazi do odstupanja od planova usled nepredviđenih događaja. Tu controlling dolazi u pomoć: revidiraju se pretpostavke o poslovnom okruženju, koje su korišćene prilikom izrade planova i preduzimaju se korektivne mere.
U praksi najčešće se sastavljaju finansijski izveštaji kao što su bilans uspeha i bilans stanja. Kada je u pitanju detaljnost prilikom sastavljanja planova i budžeta panelisti su se složili da se izveštaji sastavljaju veoma detaljno, do nivoa profitnih centara ili sku-a. Prilikom izrade budžeta moraju se uzeti u obzir eksterne informacije (šanse i pretnje). Veoma je bitno dobro proceniti i upravljati ključnim rizicima. Glavni finansijski kpi koji se posmatraju su: EBITDA, rast neto prodaje, CB2, obrt sredstava. Što se tiče nefinansijskih kpi posmatra se obrt zaliha, logistika, nabavka.
Najveća prednost budžeta je korišćenje za procenu ispunjenja zacrtanih ciljeva, dok je osnovna mana slepo pridržavanje. Kao alternativa sve se više koristi “Beyond budgeting”, da bi se otklonile mane klasičnog budžetiranja. Fortcast se obično radi za period od jednog do tri meseca, kao i do kraja godine. U zavisnosti od toga iz koje zemlje je matična kompanija, izveštaji se sastavljaju na više jezika, uglavnom na srpskom i engleskom.
Prilikom budžetiranja sve je češća pojava da se koriste softveri koji omogućavaju bržu i lakšu izradu budžeta. Najčešće se koriste softveri kao što su: SAP, Hyperion, IPM, ERP, Power BI, Excel, Targit, Anaplan.
Autor
Bojan Šćepanović
MCB Menadžment Centar Beograd
063 7004 518