3 VEŠTINE SVETSKIH LIDERA ZA PREŽIVLJAVANJE KRIZE

U stanju ekonomske krize, rukovodioci su pod pritiskom da upravljaju troškovima i povećaju produktivnost. Moraju da donesu teške odluke vezane za svoju radnu snagu. Koje veštine su potrebne da prežive ovaj period?
UTICAJ EKONOMSKE KRIZE NA TRŽIŠTE RADA
Radni obrasci su se tokom pandemije značajno promenili. Prelazak na fleksibilni i rad na daljinu, kao i podrška zaposlenima – savetovanje, popusti na obroke i članstva u teretani, ulaganja u učenje i razvoj – samo su neki od primera.
U poslednje vreme, međutim, ekonomska kriza usporava zapošljavanje. Kompanije traže od zaposlenih da se vrate u kancelariju. Analiza oglasa na LinkedIn-u za poslove na daljinu pokazuje da je ovaj vid rada dostigao vrhunac početkom 2022. i da je trenutno u opadanju.
Naredak koji je postignut u oblastima fleksibilnosti, razvoja veština i dobrobiti zaposlenih sada je u opasnosti.
JAZ IZMEĐU PROFESIONALACA I POSLODAVACA
Podaci sa LinkedIn-a pokazuju da postoji sve veći raskorak između onoga što poslodavci nude i onoga što profesionalci žele. Nakon zarade, prioriteti zaposlenih su fleksibilnost na radnom mestu, mogućnosti za usavršavanje i balans između posla i privatnog života. Upravo su ove oblasti, međutim, ugrožene trenutnom ekonomskom situacijom.
KAKO USPEŠNO PREŽIVETI KRIZU
Mnogi rukovodioci će biti uhvaćeni negde između starog i novog načina rada. Oni koji ovaj period vide kao priliku, spremni su da se prilagode i istraže nove mogućnosti, dugoročno će biti uspešniji i nadmašiće konkurenciju.
Tri osnovne veštine koje su im potrebne su: komunikacija, transparentnost i empatija.
JASNA I DOSLEDNA KOMUNIKACIJA
Za uspešne lidere je motivacija zaposlenih prioritet u narednim mesecima. Produktivnost ne pada kada ljudi rade od kuće, već kada kompanija ne želi da ih sasluša i kada nemaju podršku. Jasna, dosledna i redovna komunikacija je ključna u vremenima neizvesnosti. Izgradite svoj plan i saopštite ga zaposlenima. Na ovaj način ćete učiniti da se zaposleni osećaju uključenim u rad kompanije i poboljšaćete motivaciju i produktivnost.
BUDITE TRANSPARENTNI I PRLAGODLJIVI
U periodima neizvesnosti, liderima je lako da postanu izolovani jer se fokusiraju na trenutne stvari. Ali važno je da svoje zaposlene uključite u te procese. Budite transparentni u vezi sa trenutnom situacijom i jasni oko kratkoročnih ciljeva, kako bi zaposleni bili fokusirani. Zapamtite, ovo je takođe vreme da budete agilni i da se prilagodite novim okolnostima. Samo takve kompanije će ostati na vrhu.
EMPATIJA JE OD VITALNOG ZNAČAJA ZA ZADRŽAVANJE POVERENJA ZAPOSLENIH
Ako rukovodite zaposlenima tako što uspostavljate kompletnu kontrolu i upravljate i najsitnijim detaljima, brzo ćete narušiti njihovo poverenje. Ako vi njima ne verujete da mogu da urade svoj posao, zašto bi oni vama verovali? Ovo još više važi u vreme kada zaposleni imaju druge brige van posla, kao što su veći troškovi života.
Poslodavci su stekli poverenje svojih zaposlenih u poslednjih nekoliko godina zahvaljujući napretku u oblastima fleksibilnog rada i njihove opšte dobrobiti. Zaposleni zato imaju bolji odnos prema poslu. A empatija prema onome što zaposleni najviše cene direktno je povezana sa njihovim učinkom.
Sada je vreme da biznis lideri usvoje ove veštine kako bi zadržali svoje najvrednije sredstvo – svoju radnu snagu. Preduzeća koja će prednjačiti biće ona koja razmišljaju unapred, ulažu u svoje ljude i zadržavaju dobre poslovne prakse stečene u poslednjih par godina.
Autor
Bojan Šćepanović
MCB Menadžment Centar Beograd
063 7004 518